7x de ‘Ja, maar’ van Het Nieuwe Werken
Het Nieuwe Werken draait zeker niet alleen om flexibel werken. Waar het wel om gaat? Om de verschuiving van de standaard gang van zaken waarbij managers hun medewerkers afrekenen op tijd/aanwezigheid naar de nieuwe gang van zaken waarbij er enkel afgerekend wordt op resultaten.
Om deze overgang niet te hoeven maken, zijn er in de praktijk vele excuses hoorbaar. Van het ‘mensen zullen misbruik maken van de geboden vrijheid’ van de manager enerzijds tot het ‘hoe bevorder je je carrière als niemand je ziet werken’ van de medewerker anderzijds. En een dergelijke ‘Ja, maar’ is voor veel mensen een bezwaar dat overwonnen moet worden. Bijvoorbeeld de angst dat de aangereikte vrijheid wordt misbruikt, dat mensen minder goed bereikbaar zijn, en bezwaren die kunnen spelen op het gebied van supervisie en carrièremanagement. Een zevental excuses en waarom ze toch echt niet opgaan.
1. Mensen zullen misbruik maken van de vrijheid en gaan luieren
Laten we eerlijk zijn, mensen maken nu al misbruik en luieren toch al. De reden waarom u het nog niet kunt zien is, omdat u het meet op een manier waar u resultaat en tijd combineert. Als u bij Het Nieuwe Werken geen resultaten boekt, kunt u een nieuwe baan zoeken. De luieriken zullen eindelijk moeten gaan presteren of ze worden ontslagen. In de tussentijd zullen de goede medewerkers alleen maar harder werken, aangezien ze eindelijk worden beloond met controle over hun eigen tijd.
2. Hoe kan ik mijn medewerkers bereiken als ze niet in het gebouw zijn?
Mensen zijn nog nooit zo bereikbaar geweest. Ze hebben telefoons en e-mail, en hebben zeker geen werkplek op kantoor nodig met een telefoon die met een draad in de muur vastzit. Als u iemand nodig heeft, dan belt of mailt u hem. Nog iets om over na te denken: wanneer u 100 procent duidelijkheid geeft over deadlines, resultaten en verwachtingen, zullen veel spontane vragen er niet zijn. In de planning heeft u hier immers op geanticipeerd.
3. Sommige mensen hebben nou eenmaal echt supervisie nodig
Mensen hebben geen supervisie nodig. Ze hebben een duidelijk beeld nodig over wat ze moeten doen en wanneer dit werk klaar moet zijn. Als u tijdens de lunch broodjes laat bezorgen, gaat u ook niet naar de desbetreffende cateraar om over de schouder mee te kijken of hij het wel goed doet. U vertrouwt erop dat het goed komt en op tijd wordt bezorgd. Als hij uiteindelijk te laat slechte broodjes bezorgt, heeft u twee opties: klagen en hopen dat de dienst verbetert of de volgende keer ergens anders uw broodjes bestellen.
4. Hoe kan ik een vergadering plannen als ik niet weet wanneer mijn medewerkers werken?
Er worden bij Het Nieuwe Werken niet zo maar vergaderingen ingepland. Er wordt niet langer gepland rond om tijd. Als er een vergadering wordt gepland, dan draait het om het behalen van een bepaald resultaat. Moeten er voor dit resultaat bepaalde medewerkers aanwezig zijn, dan zullen zij er zijn. Iemand die niet per se fysiek aanwezig hoeft te zijn, levert vooraf de informatie die nodig is voor de meeting (inclusief uzelf).
5. Hoe weet ik of mijn medewerkers wel veertig uur in hun werk steken?
Dat weet u niet en het maakt ook niet uit. Bij Het Nieuwe Werken meet u iemands prestaties op basis van resultaten. U vertelt uw medewerkers wat ze moeten doen en ze boeken resultaat of doen dat niet. Tijd is daarin geen factor meer.
6. Als manager moet ik er voor mijn mensen zijn
Er zijn veel managers die veel geven om hun medewerkers. Managen is meer dan er fysiek zijn voor de medewerkers. De manager kan er nog steeds zijn voor zijn mensen door duidelijke doelen en verwachtingen te stellen. De manager kan er ook zijn door ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van de medewerker goed wordt gecoacht, maar misschien is de beste manier om er voor de mensen te zijn door ze te laten en erop te vertrouwen dat ze hun werk doen.
7. Hoe kan ik mijn carrière bevorderen als niemand me ziet werken?
Mensen zijn bang dat als ze niet genoeg hun gezicht laten zien ze geen waardering krijgen voor hun werk. Allereerst, bij Het Nieuwe Werken is het niet zo dat niemand elkaar ooit nog ziet of dat iedereen vanuit huis gaat werken. Wees gerust, genoeg mensen zullen u zien werken. Maar wat belangrijker is, u wordt gemeten op eigenlijke prestatie en niet op gepercipieerde prestatie. U bevordert uw carrière door echt resultaat te boeken en niet simpelweg te doen alsof u heel druk bezig bent.
Kent u nog meer ‘Ja, maar…’-voorbeelden? Ik ben benieuwd!
vrijdag, 4 november, 2011 at 9:43
De reactie die ik vaak hoor: “ja, maar met mijn soort werk MOET ik wel op kantoor komen”
Het bijzondere is dat de meeste beperkingen door mensen aan zichzelf worden opgelegd, terwijl de omgeving al lang accepteerd dat er anders gewerkt wordt.
vrijdag, 4 november, 2011 at 10:47
Dat is helemaal waar! Want wat maakt dat iemand op kantoor MOET zijn? Meestal is daar geen overtuigend argument voor te verzinnen.
dinsdag, 15 november, 2011 at 12:56
Waar ik regelmatig tegenaan loop is de “maar” wij moeten als projectgroep bij elkaar zitten op ieder een eigen werkplek.
dinsdag, 15 november, 2011 at 14:24
Twee dingen die me opvallen aan je opmerking. Hebben jullie zelf de projectgroep samengesteld op basis van talent en resultaat? En wie bepaald er waar jullie zitten?
Who cares? Er is een project dat tot een succesvol einde moet komen. Daar zijn jullie voor, als jullie in een andere omgeving productiever zijn, waarom zou iemand jullie tegen gaan?
vrijdag, 25 november, 2011 at 6:42
je mag niet structureel thuiswerken (1x in het jaar is volgens mij ook structureel). lijkt mij als je met je collega’s overlegt er niets aan de hand is. Daarbij elke pc heeft tegenwoordig wel e.o.a. chatprogramma dus hoezo niet kunnen communiceren. Nu mensen met telefoondiensten nog
vrijdag, 17 februari, 2012 at 13:49
Als je onder het nieuwe werken verstaat: het thuis werken van medewerkers, kan ik weinig toevoegen.
Als je echter bedoeld het allernieuwste werken, b.v. als free-lancer vanuit het buitenland, kan ik wel wat zinnigs toevoegen: Natuurlijk is de motivatie om te werken er altijd voor een free-lancer, omdat je nou eenmaal niet per uur, maar per project wordt gehonoreerd. Het enige probleem waar ik tegenaan zou kunnen lopen, is dat het directe face-to-face contact met de klant er niet meer is. Uit het oog – uit het hart, volgens het spreekwoord. Ik probeer via de social media contact te houden, maar sommige van mijn klanten zijn erg behoudend en houden zich daar helemaal niet mee bezig. Zelfs skype contact is voor velen een brug te ver. Maar ook digibete klanten moet je respecteren…
dinsdag, 21 februari, 2012 at 10:28
Ja maar … het gaat toch allemaal prima nu?!
Ja maar … ik heb geen tijd om dit in te voeren
Ja maar … dat is niets voor mij
maandag, 26 november, 2012 at 12:21
T.a.v. punt 5 geeft de Interdepartementale Commissie Organisatie en Personeel Rijk het volgende in hun handreiking voor het nieuwe werken bij het rijk aan:
“Iedere medewerker heeft een aanstelling met een bepaalde arbeidsduur en bijbehorende bezoldiging. Daar verandert Tijd- Plaats en Apparaatonafhankelijk Werken (TPAW) niets aan. Op basis van arbeidsduur worden afspraken gemaakt over te leveren resultaten”