Door alle technologie, en dan met name de smartphone, zijn medewerkers altijd aan het werk. En ze worden er niet gelukkiger van, aldus Ariana Huffington. Medewerkers zijn daarom vooral moe, en daarmee niet productief. Bovendien stijgt het verzuim, het aantal burn-outgevallen en heeft het zelfs reputatieschade voor de organisatie als gevolg. Kortom, dat moet anders.
Auteur: Ambtenaar 2.0
Help! Ik kan geen vrije werkplek vinden…
Na de introductie van het flexwerkconcept in de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk, bleek onder de medewerkers in toenemende mate ontevredenheid te bestaan: het was niet altijd makkelijk om een vrije werkplek te vinden en het vinden van een collega was bij tijd en wijlen ook een hele opgave. Beacon-technologie in combinatie met een nieuwe app was het antwoord op de problemen.
Slimme sensoren
Wie maakt nog gebruik van een telefoon van 15 jaar geleden? Niemand toch? Maar waarom maken we dan nog wel gebruik van organisatiemodellen van 100 jaar oud?’
Einde aan Het Nieuwe Werken?
Het is inmiddels al weer een tijd geleden dat Het Nieuwe Werken werd geïntroduceerd om allerlei nieuwe vormen van werken te benoemen. In redelijk wat bedrijven kan ondertussen – een beetje – flexibel worden gewerkt. En managers zijn zich er wel wat van bewust dat ze op output moeten sturen.
Beweging, het beste medicijn tegen stress
Arko van Brakel is algemeen directeur van de Baak, het opleidings- en kennisinstituut op het gebied van leiderschap en ondernemerschap en gelieerd aan VNO-NCW. Hij werd al snel een succesvol ondernemer. Juist daardoor kreeg hij al vroeg in zijn carrière te maken met een burn-out.
Is het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 2)
Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.
Is het einde van Het Nieuwe Werken nabij? (Deel 1)
Het Nieuwe Werken staat nu zo’n jaar of twee hoog op de agenda bij de overheid. Het rijk en de gemeenten lijken er actief mee bezig te zijn. Maar wat verandert er precies? Het lijkt bij HNW-projecten vaak meer te gaan over meubels dan over mensen. Is HNW verworden tot een feestje voor consultants en commercie? In een tweedelige blogreeks houden Davied van Berlo en Marie Louise Borsje namens Ambtenaar 2.0 een pleidooi om de werkwijze aan te pakken en niet HNW weg te stoppen in projectgroepen.