Bedrijfsprocessen optimaliseren: 3 tips

Door Danny Bijl van - 7 augustus 2020
Reacties gesloten

Als ZZP’er ben je in je eentje verantwoordelijk voor alle taken en werkzaamheden die bij je onderneming horen. Geen wonder dus ook, dat ZZP’ers wekelijks vaak veel meer uur werken dan mensen die bij een werkgever in dienst zijn. Uit onderzoek is gebleken dat ondernemers gemiddeld zelfs elf uur per dag aan hun onderneming besteden. Maak jij ook veel uren voor je onderneming, maar heb je het idee dat dit beter zou moeten kunnen? Met onderstaande drie tips om bedrijfsprocessen te optimaliseren kun je effectiever en efficiënter werken.

Secondaire processen uitbesteden

Kenmerkend van veel ondernemers is dat ze niet graag dingen uit handen geven. Natuurlijk is het goed om alles goed in de gaten te willen houden, maar als dit te veel tijd en energie kost is het beter om te kijken wat je kunt uitbesteden. Hierbij kun je denken aan marketingwerkzaamheden, zoals het bijhouden van social media, het schrijven en laten plaatsen van blogs op je eigen of andere websites en het maken en onderhouden van je eigen website. Ook zijn ondernemers gemiddeld een kwart van hun tijd kwijt aan hun administratie en boekhouding. Dit is eenvoudig te verlagen door je boekhouding uit te besteden aan een boekhouder of accountant.

Ook een goede belastingadviseur kan goud waard zijn. Niet alleen wordt er tijd bespaard, er wordt tevens ervoor gezorgd dat geen enkel fiscaal voordeel over het hoofd wordt gezien. Ageras biedt hulp bij het vinden van een betrouwbare belastingadviseur.

Door secundaire processen uit te besteden houd je meer tijd over voor je primaire bedrijfsproces, het leveren van goederen of diensten.

Bedrijfsprocessen digitaliseren, automatiseren en koppelen

Bedrijfsprocessen digitaliseren, automatiseren en koppelen

Bij startende ZZP’ers zijn de bedrijfsprocessen vaak nog goed te overzien. Maar op den duur komen er onder andere meer klanten, meer facturen, en meer inkoop. De mens is van nature een gewoontedier, dat liever vasthoudt aan bekende structuren dan deze te veranderen. Veel ondernemers breiden dus gewoon hun overzichten met klanten, facturen en bijvoorbeeld voorraad gewoon maar uit. Op den duur levert dit echter vaak dubbel werk op, met een grotere kans op fouten. Bedrijfsprocessen digitaliseren, automatiseren en koppelen lost dit grotendeels op. Een voorbeeld is een CRM-systeem met daarin klantcontactgegevens, offertes, contactmomenten, dat gekoppeld is aan je agenda en factuurbeheer. Een ander voorbeeld is een voorraadsysteem dat de verkoop in de gaten houdt en automatisch inkooporders plaatst op basis hiervan.

Zelf efficiënter werken

Bij bedrijfsprocessen is het tot slot belangrijk niet alleen te kijken naar de gebruikte systemen, maar ook naar de werkwijze van de mensen zelf. Als ZZP’er is het dus ook goed naar je eigen werkwijze te kijken. Ben je ook vaak de hele dag druk met van alles, maar heb je aan het eind van de dag niet veel van je to-do-lijstje afgewerkt? Mogelijk is er te veel afleiding of probeer je te multitasken waardoor je juist inefficiënt werkt.

Lees-tip : Efficiënt werken als zzp’er: 4 handige tips

Succes met de optimalisatie van je bedrijfsprocessen!


Deel dit artikel met anderen
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten