Ben jij een Kenniswerker?

Door Marianne Sturman van Moneypenny - 1 mei 2009
3 Reacties

‘Het Nieuwe Werken’! Ik ben heel blij dat er eindelijk een ‘hippe’ term is gevonden die breed lijkt aan te slaan. Grappig dat toen ‘het’ nog telewerken heette er niets van de grond kwam en sinds de komst van ‘Het Nieuwe Werken’ (HNW voor intimi) er sprake lijkt te zijn van een ware hype. Hoewel de definitie van HNW niet strak begrensd is en ieder individu of leidinggevende een eigen invulling creëert, zijn we het er denk ik allemaal over eens dat door middel van ‘Het Nieuwe Werken’ onze werkzaamheden onafhankelijk(er) van tijd en plaats kunnen worden uitgevoerd. Overal waar een computer en een internetverbinding is kan er in principe gewerkt worden.

Maar op welke doelgroepen binnen de beroepsbevolking is HNW dan precies van toepassing?

Op kenniswerkers, wordt er dan geroepen. Bij de Kenniswerker (met hoofdletter K) denken we al gauw aan de hoogopgeleide professional. U kent ze wel: strak in het pak, uitgerust met leaseauto – tegenwoordig in combinatie met de oh zo verantwoorde NS business card – laptop en Blackberry. Je ziet ze overal. Al surfend, netwerkend en twitterend bij café restaurant Dauphine in Amsterdam, maar in een onbewaakt ogenblik ook te spotten bij De Witte Bergen in Eemnes. En bij de klant, thuis en op kantoor.

Wat mij betreft is deze kijk op de kenniswerker echter te eenzijdig. Deze kenniswerkers doen ongemerkt al jaren aan HNW. Bij deze groep speelt bij uitstek dat zelfstandig werken altijd al het uitgangspunt is geweest van de functie. Op output hoeft niet gestuurd te worden, want dat zit wel goed. En de leidinggevende gaat sinds jaar en dag coachend en faciliterend door het leven. Zoals eerder geschetst zit het met de ICT tools ook wel goed. Met andere woorden HNW is bij deze groep werkenden niet nieuw, en we mogen zelfs spreken van een geslaagde invoering. Ga zo door zou ik zeggen!

Wat mij betreft is het belangrijkste criterium om te bepalen of iemand volgens de principes van HNW aan de slag kan de hoeveelheid tijd dat iemand in zijn of haar eentje achter de PC doorbrengt. En dat is zeker niet de hoogopgeleide professional, want die besteed ook veel tijd aan vergaderen, overleggen, conceptontwikkeling en wat dies meer zij. Ik denk dat bedrijven er goed aan zouden doen om juist ook te kijken naar de mensen die nu nog van 9-5 op kantoor zitten, zoals de boekhouders, administratieve medewerkers, secretaresses en callcenter medewerkers. Het interessante is dat hun werkzaamheden veelal standaard zijn en zeer goed meetbaar op output, zowel op kwalitatief (productiviteit) als kwantitatief gebied.

Neem bijvoorbeeld de boekhouder. Die kan ‘afgerekend’ worden op het aantal facturen dat per tijdseenheid wordt ingeboekt. En als het goed is wordt de kwaliteit van het werk al steekproefsgewijs gecontroleerd. Bovendien speelt er bij de boekhouder geen bereikbaarheidsissue in de zin dat het werk persé tussen 9 en 5 uitgevoerd dient te worden. Wat is er dan op tegen om de boekhouder naar huis te sturen met de opdracht dat de boekhouding wekelijks vóór het weekend bijgewerkt moeten zijn? En of die boekhouder dat nu ’s avonds doet of overdag, dat maakt niet uit.

De voordelen zijn legio. Het aantal vaste werkplekken op kantoor kan sterk teruggedrongen worden, hetgeen een fikse verlaging van de vaste kosten tot gevolg heeft. Verder zult u zien dat de productiviteit toeneemt, aangezien de medewerker niet meer wordt afgeleid door collega’s op kantoor. Ook het ziekteverzuim wordt minder; immers, de boekhouder klimt bij een verkoudheidje thuis wel achter de PC, terwijl hij in dat geval waarschijnlijk niet naar kantoor zou komen. Tot slot zult u vrijwel geen moeite meer hoeven doen om geschikte boekhouders te vinden, want velen zullen zich aangetrokken voelen tot HNW en de mogelijkheden die deze werkvorm biedt om een betere privé-werk balans te creëren.

Ik zeg doen!

Deel dit artikel met anderen
Marianne Sturman - Directeur van Moneypenny
Marianne Sturman is oprichter en directeur van Moneypenny en sinds dit jaar ook van Cloudworkers. Ze behaalde haar BA-opleiding in de VS en haar MBA-diploma aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar expertise ligt op het gebied van sales en marketing van hightechconcepten en -producten.
Zie haar linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

3 reacties


    Sam van Buuren zegt:

    Helemaal mee eens Marianne. Dat wil zeggen: geef de “9-5 nieuwe werkers” de keus waar ze werken. De ICT-infrastructuur zou dit mede mogelijk moet maken. Vaak is het echter zo dat de benodigde functionaliteit alleen op kantoor beschikbaar is. Lokale netwerken, lokale mail- en fileservers maken dat de boekhouder en secretaresse fysiek naar kantoor moeten komen om te werken. Inbellen kan wel, maar is vaak traag of stuk. De gebruikte applicaties zijn ontworpen voordat internet bestond en hooguit “voor internet geschikt gemaakt”. Dat dat anders kan bewijzen wij (www.sambam.nl) bij onze klanten. Van kantoor tot werkvloer: alle processen kunnen inmiddels prima worden ondersteund met open- en online software. Zodat je de keus hebt waar je werkt: de boekhouder, maar ook de secretaresse. Inderdaad, daarvoor is niet meer nodig dan een computer met internetverbinding. Los van alle voordelen die jij reeds schetst is een dergelijke ICT omgeving ook nog eens de helft goedkoper. Ik zeg: doen!

    Caroline Ligtenberg zegt:

    Mooi artikel Marianne, Ook de arbeidsmarkt moet hierop ingericht worden, want naast de vele voordelen voor de organisatie en de medewerker biedt het Nieuwe Werken ook heeeeel veel kansen voor mensen die door een of andere levensfase of handicap minder mogelijkheden hebben om b.v. twee uur te besteden aan reistijden of energie verliezen aan te veel indrukken in een standaard kantoorgebouw etc. En daar gaan wij aan werken. De afgelopen jaren hebben we met ons kleine team bewezen dat je makkelijk vanuit huis, Hub of horeca kunt werken zonder de synergie met elkaar te verliezen. Daarvoor heb je skype, mail en telefoon en daarnaast de heerlijke kwalitatief waardevolle bijeenkomsten met elkaar.

    Marianne Sturman zegt:

    Caroline en Sam, ik ben het helemaal met jullie eens! Caroline, hoe heet jullie bedrijf? Dan noem ik jullie graag als voorbeeld bij mijn klanten, want een goed voorbeeld doet volgen… En Sam, je hebt gelijk. Het ontbreken van een goede ICT infrastructuur is helaas ook nog één van de belangrijkste argumenten voor managers en bedrijven om nog maar even niet met HNW te beginnen. Mocht ik bedrijven tegenkomen die met dat probleem kampen, dan zal ik ze naar jou doorverwijzen. een hartelijke groet, Marianne