Beter brainstormen; Storm in glas water [#KRHNW]
Met dank aan e-office en work21 publiceert Het Nieuwe Werken Blog iedere week een of meerdere hoofdstukken uit het boek ‘Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken’. In het boek geeft Roland Hameeteman samen met Gonny Vink en Ben Kuiken 49 praktische recepten voor Het Nieuwe Werken. De recepten bieden houvast en inspiratie om vanuit verschillende invalshoeken te starten met Het Nieuwe Werken.
Beter brainstormen; Storm in glas water
De brainstorm heeft tot doel om zo veel mogelijk goede ideeën te ontwikkelen voor nieuwe diensten of producten. Maar vaak worden ideeën al afgeschoten voordat ze goed en wel zijn gerijpt. Een lesje in niet-oordelen.
Begin individueel
De brainstorm is gebaseerd op het idee dat twee meer weten dan één (en tien nog meer) en dat je samen een idee naar een hoger plan kunt tillen. Dat is echter lang niet altijd zo. Als die twee of tien elkaars ideeën bij voorbaat afschieten en niet bereid zijn om echt naar elkaar te luisteren, dan kun je beter in je eentje gaan zitten brainstormen. Dat levert je waarschijnlijk meer op dan urenlang in een zaaltje elkaar vliegen lopen afvangen.
Dit is dan ook een goed uitgangspunt voor de gemeenschappelijke brainstorm: begin individueel. Laat iedereen voorafgaand aan de brainstorm minimaal vijf ideeën inbrengen voor nieuwe producten of diensten. Ze mogen rijp en groen zijn, realistisch of niet, dat maakt niet uit (en dat weet je eigenlijk ook nog niet; soms blijkt een absurd idee opeens het ei van Columbus). Als iedereen maar de tijd neemt om vooraf over het onderwerp van de brainstorm na te denken. Want dan gebeurt er iets moois: dan neemt ons onderbewuste een deel van het werk voor ons over.
Geef het onderbewuste de tijd
Het mooie van dat onderbewuste is dat het veel meer denkkracht bezit dan ons bewuste denken en dat het zich ook weinig aantrekt van de arbeidstijdenwet. Dus terwijl we in de auto zitten op weg naar huis, terwijl we de vaatwasser uitruimen of als we onder de douche staan: het onderbewuste denkt gewoon door over de problemen en vragen waar het bewuste denken overdag mee wordt geconfronteerd. In de volksmond heet dat: er een nachtje over slapen. En dat nachtje leidt vaak tot de mooiste oplossingen en – zo blijkt uit psychologisch onderzoek – tot de beste beslissingen.
Stuur een prikkelende uitnodiging
Om dit proces te bevorderen stuur je een prikkelende uitnodiging voor de brainstorm en zet je alle relevante informatie online. Wees vervolgens ook een beetje streng: wie niet van tevoren over het onderwerp heeft nagedacht en ideeën heeft ingestuurd, heeft op de brainstorm niets te zoeken. Tijdens de brainstorm laat je iedereen zijn of haar ideeën toelichten, waarbij het voor de overige aanwezigen de kunst is om echt te luisteren en niet meteen te oordelen. Neem elk idee even serieus en ga ermee aan de slag. Probeer de ‘ja, maar’-reflex te onderdrukken en te vervangen door ‘ja, en’. Vermijd discussie en de bijbehorende trucs als kleineren, dooddoeners of bluffen. Je zit er niet om jezelf belangrijk te maken, maar om goede ideeën voor de organisatie te bedenken.
A perfect storm
Als dat lukt, dan heb je kans dat er flow ontstaat, de mentale toestand waarin je alles om je heen vergeet en dingen vanzelf lijken te gaan. De ideeën stromen binnen, de één roept wat, de ander vult aan en je ziet ineens mogelijkheden die je nooit eerder zag. De ‘brain’ zit in een ‘perfecte storm’ en voor je het weet heb je meer ideeën dan je ooit zult kunnen uitvoeren. Dan is het tijd om besluiten te nemen.
Volgende week recept 32: Vergader efficiënt; Gesneden spaghetti. Lees het vorige recept: Vergader slimmer; Pittige gespreksballen, of begin bij het eerste recept van Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken.
dinsdag, 13 maart, 2012 at 10:36
je meld: “Wees vervolgens ook een beetje streng: wie niet van tevoren over het onderwerp heeft nagedacht en ideeën heeft ingestuurd, heeft op de brainstorm niets te zoeken”. Het kan soms juist verfrissend zijn om een niet ter zake kundige met heel andere ogen (eventueel spontaan) mee te laten associeren, denken en zo echt nieuwe invalshoeken in te brengen. Je kunt dan zelfs keizen voor een volledige buitenstaander, maar je kunt ook kiezen voor een zeer ceratieve denker of een enorme pragmaticus. In de fase van reality testing worden de ideeen vervolgens gefilterd. Juist om beroepsdeformatie, tunnelvisie en in the boxthinking aan te vullen met out of the box en verfrissende invalshoeken. De diversiteit kan soms hard nodig zijn.
K