Betrokkenheid van medewerkers vergroten? Kies voor een kwaliteitsmanagementsysteem
Medewerkers en betrokkenheid vergroten. Hoe krijg je dat voor elkaar? Meestal wordt iemand van de communicatie afdeling ‘erop gezet’ of een leidinggevende neemt deze taak op zich naast al zijn dagelijkse werk. Maar met het gewenste resultaat? Is het antwoord nee? Dan is een kwaliteitsmanagementsysteem het overwegen waard. Door het inzetten van een efficiënt kwaliteitsmanagementsysteem vergroot je medewerkersbetrokkenheid. Dat is waar Scienta inmiddels decennia ervaring mee heeft.
Wist je bijvoorbeeld dat:
- Slechts 25% van de medewerkers zich gewaardeerd voelt op het werk;
- De kans dat betrokken medewerkers van baan wisselen 87% lager is;
- Betrokken medewerkers tot wel 38% productiever zijn.
Termen als ‘weerstand wegnemen bij medewerkers’ en ‘gewenst gedrag’ laten zien dat beslissingen hogerop genomen worden en niet door de medewerkers. Denk aan: ‘Alle neuzen dezelfde kant op, maar wel mijn kant’.
Past dit nog wel bij deze tijd en jouw bedrijf? En zorgt deze ‘top down’ benadering wel echt voor het verhogen van de medewerkersbetrokkenheid? Scienta gelooft dat kwaliteitsmanagement valt of staat met de betrokkenheid van jouw medewerkers bij kwaliteit. Zij vormen een belangrijke schakel in de verbetering van de kwaliteit van jouw product, dienst of processen. Het vergroten medewerkersbetrokkenheid is dus essentieel voor kwaliteitsmanagement.
Kortom, meer betrokken medewerkers betekent meer werkplezier, minder verzuim en een positieve bijdrage aan het kwaliteitsmanagement van jouw organisatie. Maar hoe gaat dit nu in de praktijk?
Scienta als startpagina van jouw organisatie
Scienta is een kwaliteitsmanagementsysteem gericht op de medewerker. Daarmee onderscheid Scienta zich van andere systemen. Zo is Scienta niet alleen in te zetten voor documentatie, maar door het toevoegen van een verjaardagskalender, het smoelenboek en een interne nieuwspagina blijft de hele organisatie op de hoogte van wat er speelt. Dit creëert niet alleen betrokkenheid van de medewerkers bij jouw bedrijf, maar ook voor verbinding bij collega’s onderling. Zeker zo belangrijk.
Verbeteringen en veranderingen
Uit onderzoek blijkt dat medewerkers graag meebeslissen over bijvoorbeeld werkprocessen. In Scienta is het onder andere mogelijk een verbetervoorstel in te dienen op een document of werkproces. Door deze optie wordt niet alleen gewerkt aan kwaliteitsverbetering, maar creëer je ook verbinding en betrokkenheid bij medewerkers. Juist door deze binding te vergroten, zijn medewerkers nog meer bereid mee te denken in processen en worden veranderingen sneller geaccepteerd. Dat noemen wij een win-win situatie.
Naast het kwaliteitsmanagementsysteem van Scienta is het stimuleren van teamwork, betrekken van de medewerkers bij successen vieren van de organisatie en het hebben van een energieke werkomgeving enorm van belang. Deze sociale elementen zijn gemakkelijk in Scienta te verwerken. Met een verhoging van de medewerkersbetrokkenheid tot gevolg.
Benieuwd wat Scienta voor jouw organisatie kan betekenen? In ons whitepaper ‘Kwaliteit voor iedereen: Tips & tricks voor meer draagvlak’ vertellen we je alles over wat Scienta kan betekenen voor de betrokkenheid van jouw medewerkers.