Wat is de bijdrage van Cloud Computing aan Het Nieuwe Werken?
Is Cloud Computing dé aanjager voor Het Nieuwe Werken? In deze blog staat de vraag centraal of Cloud Computing een substantiële bijdrage kan leveren aan Het Nieuwe Werken? Eerder las u hier al over in het artikel de ‘technologische uitdagingen van Het Nieuwe Werken’. Deze blogpost is een vervolg op dit artikel dat tot stand is gekomen met Maarten Mullender en Aizo Wiebenga.
Overigens, mocht de term Cloud Computing u nog niet helemaal duidelijk zijn, lees dan gerust eerst het volgend artikel: voor- en nadelen Cloud Computing.
Rol Cloud Computing in Het Nieuwe Werken
In de basis is Cloud Computing niets anders dan diensten die aangeboden worden via het internet. De keus voor Cloud Computing is in de meeste gevallen kostenbesparing. Daarna komt meestal de vraag of er niet meer voordelen uit te behalen zijn. Welke uitdagingen lost Cloud Computing op als het om vraagstukken in Het Nieuwe Werken gaat?
Werk waar je bent
Als Cloud diensten over het internet worden aangeboden, dan dringt zich de vraag op of die diensten overal gebruikt kunnen worden. Dat kan, met als enige voorwaarde dat de gebruiker een internet verbinding beschikbaar moet hebben. Het is vaak ook eenvoudiger dan de diensten via het eigen netwerk of IT afdeling aan te bieden.
Een nieuw bedrijf kan eenvoudig een abonnement voor de desbetreffende dienst afsluiten en direct aan de slag. Bij een bestaand bedrijf met een bestaande infrastructuur is het soms wat lastiger; dat zit hem onder andere in toegang die verschaft moet worden tot de dienst vanuit het bedrijf. Zaken als ‘single sign-on’ moeten nog wel verzorgd worden. Dat is extra werk dat gedaan moet worden, maar ook eenmalig werk dat voor elke volgende dienst hergebruikt kan worden. De beveiliging, aanpassing aan de benodigde capaciteit en bandbreedte, wordt door de Cloud provider verzorgd.
Er is een parallelle ontwikkeling gaande door diensten zoveel mogelijk via de browser aan te bieden om ze onafhankelijk te maken van de specifieke werkplek. Dat betekent dat het gemakkelijker wordt om verschillende apparaten (Windows PC, iPad, Android phone) te gebruiken en met die diensten te kunnen werken. Dit betekent ook dat het mogelijk is om over langere tijd, vanaf verschillende plaatsen en met verschillende apparaten, ergens aan te werken en steeds daar door te gaan waar je de vorige keer gebleven was. Zo maakt het dus niet meer uit met welk apparaat een gebruiker wil werken, aangezien hij apparaat-, tijd- en plaats onafhankelijk toegang heeft tot zijn werkomgeving via de browser of een aan het netwerk gekoppelde applicatie.
Werk samen met anderen
De tweede uitdaging betreft optimaal samenwerken. Direct na e-mail en samenwerken aan documenten, komen diensten als presence (beschikbaarheid van mensen), tekstberichten, telefonie en videoconferencing voor de Cloud in aanmerking. Dit soort applicaties maakt het voor medewerkers gemakkelijker om contact met elkaar te zoeken, te overleggen maar zeker ook met elkaar te discussiëren en samen te werken vanaf verschillende locaties.
Het is tevens mogelijk om samen interactief aan één en hetzelfde document te werken, daar samen in te wijzigen, tekeningen te delen, kortom om echt samen te werken. Voor Het Nieuwe Werken is het van belang juist ook deze diensten via het internet beschikbaar te stellen en de Cloud kan daarbij een belangrijke vereenvoudigende rol spelen. Vervolgstappen, zoals complete integratie met het telefoonnetwerk worden vaak wat later genomen omdat die moeilijker aan de eigen infrastructuur zijn te koppelen.
Microsoft biedt bijvoorbeeld met haar Software as a Service-oplossing Office 365 (nu nog bekend als BPOS) een complete set aan productiviteitstools (bijvoorbeeld E-mail, Document Management, Chat, Telefonie en Office) vanuit de Cloud aan, die dit soort samenwerking volledig ondersteunt. En Microsoft is niet de enige. De ontwikkelingen gaan snel en veel partijen werken aan diensten. Dit maakt de concurrentie groot, wat goed is voor de ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden.
Werk samen met andere organisaties
De derde technologische uitdaging heeft te maken met de wijze waarop medewerkers communiceren met de wereld buiten de organisatie. We spreken hier over de directere samenwerking tussen medewerkers van organisaties en de beperkingen die organisaties daarin opleggen. Op het eerste gezicht lijkt het alsof de twee voorgaande punten deze uitdaging al beantwoorden, maar er is meer voor nodig.
Medewerkers van verschillende organisaties moeten toegang krijgen tot bepaalde delen van de informatie (bijvoorbeeld bepaalde documenten, projecten en applicaties), terwijl anderen die toegang niet mogen krijgen. Door middel van open standaarden is het mogelijk om een zgn. federatie te leggen tussen de directories van bedrijven. Hiermee is het mogelijk om expliciet de directory van een partner te federeren met de directory van het bedrijf waarmee het mogelijk wordt om toegang te verlenen tot systemen.
Het werk verandert
De laatste technologische uitdaging is de veranderende manier van zakendoen binnen organisaties en de toenemende rol van de technologie daarin. Hier komen verschillende aspecten aan de orde als de veranderende wijze van rekruteren, marketing, sourcing en dienstverlening. Per punt hierbij een verdieping op wat voor bijdrage Cloud Computing hieraan kan leveren:
- Manieren van sociale interactie veranderen – Al deze diensten worden publiek als Software as a Service aangeboden en kunnen de effectiviteit van de interactie met externen verhogen. Ook worden dit soort diensten, zeker in grotere organisaties, intern ingevoerd. Aan de andere kant zijn er organisaties die overwegen deze diensten te blokkeren in verband met mogelijk productiviteitsverlies. Wij geloven juist dat de organisatie zich als geheel ontwikkelt door medewerkers de flexibiliteit en mogelijkheden te bieden. Als organisatie is het daarom juist raadzaam om na te denken over hoe deze ontwikkelingen omarmd en geïncorporeerd kunnen worden in de activiteiten van de medewerkers en het bedrijf, door bijvoorbeeld communities te vormen.
- Manieren van marketing veranderen – Voor de marketingafdeling van een organisatie is het bijvoorbeeld belangrijk snel websites op te kunnen zetten die veel bezoekers kunnen afhandelen, maar vaak voor een korte periode. Platform as a Service biedt de mogelijkheid voor snelle ontwikkeling van applicaties met de voordelen van schaalbaarheid. Zo kan bijvoorbeeld gedurende de drukbezochte campagne capaciteit ingehuurd worden ter ondersteuning van 500.000 bezoekers per dag en gedurende de rest van het jaar terug geschaald worden naar capaciteit voor 5000 bezoekers.
- Manieren van sourcing veranderen – Fluctuaties in het aantal gebruikers (vanuit conjunctuur- gevoeligheid, externen, of projecten) wordt door middel van Cloud diensten efficiënter ondersteund. Het is een simpele stap om de toegang tot de collaboration tooling met mensen buiten de eigen organisatie uit te breiden. Via federatie krijgen zij toegang tot de informatie (zonder toegang te krijgen tot het gehele bedrijfsnetwerk).
Samengevat
Deze en de voorgaande blog beschreven de rol van Cloud Computing op Het Nieuwe Werken. Om een lang verhaal kort te maken. Cloud Computing is niet dé aanjager voor Het Nieuwe Werken. Wel levert Cloud Computing een substantiële bijdrage aan Het Nieuwe Werken doordat de behoefte om flexibel te kunnen werken met nieuwe mogelijkheden ondersteund wordt. Het wordt eenvoudiger om informatie vanaf verschillende locaties te benaderen en het wordt eenvoudiger om die informatie met behulp van een browser vanaf een willekeurig apparaat te benaderen.
Het is nu al mogelijk om klanten, een partners- en leverancierstoegang te geven tot die informatie, waardoor Het Nieuwe Werken ook naar partners kan worden uitgebreid. Die informatiedeling gaat in de toekomst alleen nog maar beter worden.
De concurrentie in de Cloud is groot. Dat zal Het Nieuwe Werken niet zozeer goedkoper maken, maar wel steeds beter. Technologie is een versneller voor allerlei maatschappelijke ontwikkelingen. De Cloud zal ook de manier van hoe mensen met elkaar communiceren, omgaan en zakendoen veranderen. Dit heeft zeker zijn invloed op het werk en dus ook op Het Nieuwe Werken.
Of ziet u dit misschien anders?
vrijdag, 17 december, 2010 at 14:37
He Mark,
Leuke blog, blijft een mooi onderwerp.
gr,
Paul Rutten
zondag, 9 januari, 2011 at 20:29
Wat is de cloud?
Ik zie de cloud als een flexibele manier om capaciteit te huren en te verhuren, en aan te bieden via het internet. Kan zeker helpen dus, als je sterk wisselende capaciteitsbehoefte hebt. Kan ook heel groen zijn omdat er veel minder processors stationnair draaien.
Maar of HNW er veel mee opschiet vraag ook ik me af. De makke zit hem erin dat je in de cloud meestal bijna hetzelfde doet als in je eigen rekencentrum: oneerbiedig gezegd je eigen informatie-eiland maken.
Waar HNW wel heel veel mee kan opschieten is het gebruik van ASP’s, want zij creëren een standaard waar iedereen toegang toe kan krijgen en zonder dat je er noemenswaardig beheer bij krijgt. Of is dat ook de cloud? Overigens, je blijft wel bijleren, elk jaar ziet het applicatielandschap er weer totaal anders uit.
dinsdag, 11 januari, 2011 at 9:07
Hi Rein, dat het applicatielandschap er elk jaar weer totaal anders uitziet deel ik volledig. SOA, webservices, SaaS, PaaS…de ene term is je nog niet duidelijk of de andere dient zich al aan. Nu met Cloud is er denk ik wel een paraplu of kapstok voor al deze ontwikkelingen gekomen.
Twee van de voordelen bevinden zich inderdaad in duurzaamheid en een wisselende capaciteitsbehoefte. Bij een aantal organisaties die over zijn gestapt naar HNW is duurzaamheid 1 van de hoofddoelstellingen. Cloud computing kan hier vooral vanuit technologisch perspectief een bijdrage aan leveren. Het niet meer in beheer hebben van je eigen datacenter kan een aardige besparing opleveren qua CO2 uitstoot.
Ook organisaties die veel met ZZP’ers of partners werken kunnen voordeel hebben van Cloud computing. Op een simpele wijze kunnen ‘nieuwe’ medewerkers toegang krijgen tot de systemen en applicaties die zij nodig hebben om hun taken uit te kunnen voeren. Het is nu een simpele stap om de toegang tot de collaboration tooling met mensen buiten de eigen organisatie uit te breiden. Via federatie krijgen zij toegang tot de informatie (zonder toegang te krijgen tot het gehele bedrijfsnetwerk).
Mocht je tijd hebben, dan lees ik graag in een volgende reactie meer over je ideeën rondo ASP’s en hoe deze kunnen bijdragen aan HNW.
maandag, 10 januari, 2011 at 15:11
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het impact van cloud computing gunstig is voor HNW, zeker voor individuele gebruikers. Volgens mij komt dat deels van het feit dan nu heeft iedereen toegang tot capaciteit die niet zo gek lang geleden alleen weggelegd was voor een deel van de markt.
Maar het is ook zo, vind ik, dat er voor bedrijven andere risico´s ontstaan door het `outsourcing` van bepaalde diensten — het is moeilijker om bijvoorbeeld data integriteit en privacy te garanderen, wat niet altijd duidelijk is voor de eidegebruiker die zomaar op een wifi verbinding aansluit. Ook komen kwesties net als onderbouwen van naleving erbij, zou ik denken. Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is, het kan allemaal ook beveiligd worden en de technieken lopen tot nu toe niet al te ver achter (hier een voorbeeld http://www.readwriteweb.com/cloud/2011/01/researcher-developbrute-force.php), maar mijn inziens wordt veiligheid in de breedste zin vaak over het hoofd gezien bij discussies van tijd en plaats onafhankelijk werken.
dinsdag, 11 januari, 2011 at 9:30
Hi, dank voor je reactie. Interessant thema wat je hier bespreekt. Beveiliging is inderdaad een van de grootste uitdagingen van tijd- en plaatsonafhankelijk werken.
Toch beweren de meeste aanbieders van Cloud diensten dat zij veiliger zijn dan ‘on-premise’ diensten (diensten die een organisatie zelf aanbied & host). Daar waar de eigen diensten van een organisatie vaak een beveiligingspercentage van maximaal 90% kunnen halen, garanderen publieke cloud diensten een percentage van minimaal 99%. Ook geven ze aan dat de beveiliging in publieke cloud diensten zich concentreert op de data, terwijl als organisaties dit zelf oppakken de beveiliging zich vaak concentreert op de devices (laptop, smartphone, et cetera).
Daarentegen spreken berichten over gehackte mailboxes van Hotmail, Yahoo & Gmail (wat ook publieke cloud diensten zijn) dit soort uitspraken & statements weer sterk tegen.
Ikzelf denk dat het key woord ‘vertrouwen’ is en dat dit met verloop van tijd zal moeten groeien. De afnemers zullen vertrouwen moeten krijgen in de cloud diensten en datgene wat ze niet aan de cloud toevertrouwen (bijvoorbeeld primaire business data of vertrouwelijke klantgegevens) gewoon zelf blijven aanbieden vanuit hun eigen afgeschermde omgeving. Een soort van hybride model, net zolang totdat men volledig overtuigd is van het feit dat de cloud net zo veilig is als hun eigen omgeving.
Nogmaals dank voor je reactie.
woensdag, 12 januari, 2011 at 12:23
Hi, Mark,
Ik ben het met de diensten eens dat data in de cloud veiliger is, zolang hij in de cloud maar blijft is dat helemaal waar. Dus zodanig mensen te werk gaan binnen de cloud blijft het goed. Maar nu krijgen wij te maken met een beeldverschil — het interesse van de organisatie is niet altijd hetzelfde als dat van de werker. Misschien de data van een dienst willen exporteren naar de andere, om het daar de bewerken, bijvoorbeeld. En trouwens overal werken betekent ook op terras met open wifi en heeft er hier iemand de firesheep in werking gezien?
Bangmakerij doe ik er niet aan mee, het kan allemaal en is niet zo heel erg ingewikkeld. Het baart me alleen zorgen, het kloof tussen mensen die er kennis van hebben en dus weten hoe het veilig kan, en mensen die het moeten doen en er geen kennis van hebben, die ervan uit gaan dat het goed is omdat ze een wachtwoord ingetypt hebben. Zoiets complex, net als “1234”. Of “doeopen”. Laatste versie van brute force gezien?
Het is niet dat de huidige situatie zo’n paradijs is, dat ook niet — wie heeft niet gehoord van de gevallen waar privé gegevens gewoon op straat kwamen door dat de laptop van iemand gejat was of achtergelaten op een trein, een van de USB-sticks kwijt of (zoals bij Apple) de nog geheim telefoon prototype in a pub vergeten?
Maar inderdaad, een hybride model lijkt mij momenteel ook het beste, de overgrote meerderheid van data is toch niet interessant behalve voor het bedrijf zelf. Maar doordat nu het “oorlog” zich verplaatst van data jatten tot identiteit en toegang jatten, en tegelijkertijd toegang verder verspreidt wordt, kan lijkt mij een perfect storm ontstaan.
zondag, 30 januari, 2011 at 11:51
Volgens mij hoort E-mail niet bij HNW. Voor communiceren zijn betere oplossingen.
dinsdag, 5 april, 2011 at 12:34
Mark interessant artikel. Het feit blijft echter dat werknemers nog steeds met veel verschillende cloud-oplossingen moeten werken om uiteindelijk effectief en efficient te kunnen werken. In mijn ogen wordt het huidige werk verplaats naar een online omgeving. Cloud-computing gaat in mijn ogen de toekomst worden, maar de juiste oplossing is nog niet voor handen! Ik heb hier een blog over geschreven
http://bit.ly/dRu0hg