Boekrecensie bij weggeefactie (R)evolutie van werk

Door Diana Russo van dianarusso.nl - 22 januari 2013
1 Reactie

Sleutel naar Het Nieuwe WerkenWe staan aan de vooravond van de (digitale) kennisrevolutie, die van invloed is op hoe wij werk organiseren. De eerste toekomstige organisaties zijn vandaag al zichtbaar: plattere structuren, de veranderende rol van leidinggevenden, transparantere communicatie, belonen voor resultaat in plaats van inspanning, collega’s die elkaar beoordelen… om er maar een paar te noemen.

Daarmee ontstaat er een tweedeling: organisaties die deze ontwikkelingen omarmen en organisaties die denken dat deze ontwikkelingen (nog) niet op hen van toepassing zijn. Voor beide groepen is (R)Evolutie van werk een interessant boek om te lezen. Voor de aanhangers om hun eigen visie aan te scherpen, Voor de critici om te kijken of de huidige (verouderde?) structuren en processen inderdaad wel future-proof zijn.

Je moet trends wel willen zien

Maar dan moet je de huidige ontwikkelingen en trends wel willen zien en proberen te vertalen naar jouw organisatieomgeving. Denk aan de drang naar duurzaamheid en de zoektocht naar zingeving, het steeds transparanter worden van de wereld met fundamenteel andere en intensievere samenwerkingsverbanden, de opkomst van Prosumers (de professionele en/of producerende consument) en ZP’ers (zelfstandig professionals), de Workers (mensen met meerdere banen). En dan hebben we het nog niet eens over de verschuiving naar betaling van resultaat (in plaats van inspanning) en het toenemende vertrouwen in personen (boven organisaties of instituten) al dan niet aanbevolen door ‘vrienden’.

Duizelt het je al? Gelukkig zet Bas van de Haterd deze ontwikkelingen allemaal op een rijtje en maakt een vertaalslag naar de wereld van werk.

Toekomstlijnen

Want die wereld van werk verandert wel degelijk. Hoewel sommigen hun ogen hiervoor sluiten en krampachtig vasthouden aan het oude, zijn deze veranderingen, of toekomstlijnen, in de periferie al zichtbaar. Een aantal vind ik met name interessant.

Het aantal Zelfstandige Professionals en Externe Werknemers (wat precies het verschil is, lees je in het boek) is groeiende. Aan de ene kant zorgen zij voor flexibele expertise, mankracht, et cetera, die maken dat organisaties succesvol kunnen zijn. Aan de andere kant kunnen zij een concurrerende bedreiging voor de organisatie vormen.

Hoe dan ook, zij maken dat de structuur en de processen van organisaties veranderen. Dit zien we terug in organisaties die niet alleen werken met een flexibele schil, maar juist met een Flexibele Kern – een kern die niet verbonden is aan een specifieke afdeling, maar op projectbasis daar werkt waar nodig. En dat heeft natuurlijk zijn beslag op leidinggeven. Zelfmanagement komt hiermee weer in de picture en Situationeel Leiderschap – of Contextueel Leiderschap zoals ik het liever noem – zorgt ervoor dat afhankelijk van de situatie (context) een leider opstaat.

Met de gelegenheidscombinaties van Zelfstandige Professionals en Flexibele Kernen die waarde toevoegen waar en wanneer nodig, wordt het overleven van de organisatie ondergeschikt: de acceptatie van de Tijdelijkheid van Organisaties. Daarnaast zullen veel ‘oude’ organisaties deze ontwikkelingen überhaupt niet overleven. Toekomstmuziek? Vaag geklets? Er worden meer dan voldoende voorbeelden in het boek aangedragen om te illustreren dat de toekomst vandaag al begonnen is. En dat je slechts goed om je heen moet kijken om dat te willen zien.

Het Nieuwe Werken, de revolutieEvolutie gaat vaak sneller dan verwacht

Bovendien gaan die ontwikkelingen sneller dan verwacht. Zoals beschreven in een mooie quote uit het boek:

‘Er is een groot aantal trends die onze maatschappij langzaam veranderen. Dit is altijd een evolutionair proces, dat niet van vandaag op morgen, maar gedurende enkele jaren plaatsheeft. Toch gaat het vaak sneller dan menigeen verwacht… Dat wat zich nu in de periferie bevindt, kan mainstream worden.’

Verwachtingen & toegevoegde waarde

Verwacht in dit boek geen uitgebreide beschrijving hoe dé organisatie van de toekomst er komt uit te zien – want bestaat die eigenlijk wel? Wat je wel kunt verwachten is een mooi overzicht met inspirerende voorbeelden van de toekomst die nu al zichtbaar is. De verdere toegevoegde waarde van dit boek zit hem wat mij betreft in de reflectievragen aan het eind van de hoofdstukken.

Voor de aanhangers zal dit leiden tot een feest van herkenning: gelukkig, ik ben niet de enige die er zo over denkt. Critici zullen denken: die vragen zijn niet op onze organisatie van toepassing, deze hype gaat wel over. Ik zou deze laatsten willen uitdagen om kritisch naar deze vragen te kijken vanuit de gedachte dat de geschetste ontwikkelingen juist geen hype zijn, maar onomkeerbaar en dus wel degelijk een impact op de organisatie gaan hebben.

Evolutie of revolutie? Kijk goed om je heen, want ‘de toekomst is al begonnen, zij is alleen nog niet wijdverspreid’.

Deel dit artikel met anderen
Diana Russo - HR Business Partner
Diana Russo is HR Businesspartner en adviseert en ondersteunt organisaties op het gebied van Employer Branding, Medewerker Engagement, HR & Social Media en Het Nieuwe Werken. Daarnaast geeft ze presentaties & workshops.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

1 reactie