Bouw een sterk merk; merkues frites [#KRHNW]
Met dank aan e-office en work21 publiceert Het Nieuwe Werken Blog iedere week één of meerdere hoofdstukken uit het boek ‘Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken’. In het boek geeft Roland Hameeteman samen met Gonny Vink en Ben Kuiken 49 praktische recepten voor Het Nieuwe Werken. De recepten bieden houvast en inspiratie om vanuit verschillende invalshoeken te starten met Het Nieuwe Werken.
In het vorige recept hebben we ons beperkt tot het individu als merk, maar in feite straalt dit merk natuurlijk ook af op de organisatie. Met een paar enthousiaste experts die zich sterk profileren, bouw je ook als organisatie een sterk merk op. Communiceer helder waar je voor staat, en je hebt een wereldbedrijf waar talentvolle mensen graag willen werken.
Experts worden dan toch juist weggekocht?
Je zult je misschien afvragen: Waarom is het in mijn belang dat medewerkers zich sterk profileren op netwerksites en congressen? Als ze dat te goed doen, krijgen ze misschien een offer they can’t refuse van een concurrent en zijn ze weg. Die kans is natuurlijk altijd aanwezig. Maar het is ook wel heel erg twintigste-eeuws denken, denken vanuit of-of in plaats van en-en. Tegenover de kans dat ze worden weggekocht – een kans die trouwens ook bestaat als ze zich minder nadrukkelijk profileren – staan heel veel positieve effecten.
Waarom dan wel?
Allereerst vinden mensen het prettig als ze erkenning krijgen voor hun kennis en expertise. Als jij ze de ruimte biedt om die te etaleren, zullen ze minder snel voor een beetje meer geld naar de concurrent overlopen. Daarnaast straalt hun individuele merk af op de organisatie. Doordat zij zich profileren als experts, profileren zij ook de organisatie als een plek waar deze knappe koppen rondlopen en de ruimte krijgen om hun ding te doen en zich te ontwikkelen. Bovendien – derde effect – huren potentiële opdrachtgevers over het algemeen geen organisatie in om een bepaalde klus te klaren, maar zoeken ze mensen met bepaalde capaciteiten en expertise. De organisatie is niet belangrijk, het zijn de mensen die de organisatie maken tot wat zij is.
Vergeet je arbeidsmarktcommunicatie en je missie niet
Dit wil overigens niet zeggen dat je niet ook de organisatie aan de man moet brengen. Om jonge, talentvolle mensen naar je toe te halen, zul je in je arbeidsmarktcommunicatie voortdurend moeten uitdragen waar je voor staat. Je zult continu je missie voor het voetlicht moeten brengen en vooral ook waar moeten maken in de manier waarop je opereert.
Vandaar dat het ook zo belangrijk is dat deze missie wordt gedeeld door iedereen binnen de organisatie, want je medewerkers zijn je ambassadeurs die elke dag weer moeten waarmaken wat jij belooft. Net als in de marketing geldt: durf te kiezen. Je hoeft niet iedereen te vriend te houden, alleen mensen die bij je passen.
Volgende keer recept 47: Werk samen met partners; coupe d’ami. Lees het vorige recept: Gebruik LinkedIn; linke soep, of begin bij het eerste recept van Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken.