Brutaal veranderen in een oude cultuur

Door Bas van Leur van Syndesmo - 15 april 2010
18 Reacties

“Ik ga volgend jaar niet meer dan twee keer per week in de file staan.”

Met deze uitspraak kreeg ik eind 2008 de lachers vrij eenvoudig op mijn hand:
Aangezien ik werkzaam ben bij een grote system integrator met klanten door het hele land kregen mijn collega’s de indruk dat ik mijn verstand nu toch echt had verloren.

Dat ik mijn werk anders inricht, prima. Dat ik gebruik maak van online communities, het zal wel. Dat ik online kennis deel, tot daar aan toe. Dat ik zeer regelmatig thuis, of elders werk, het zij zo. Maar de files daar moest ik toch echt ook aan geloven, dat hoort er gewoon bij in “ons soort werk”.

Afijn, ik ben gestopt met het accepteren van afspraken waar ik voor in de file moet staan, heb mijn agenda deels geblokkeerd en heb het mijn klanten meegedeeld. Het tegengas dat ik ervoer viel me eerlijk gezegd een beetje tegen, ik had op meer leuke discussies gehoopt!

Waarom veranderen zo moeilijk is

Onze organisatie hangt van regels, processen, procedures en afspraken aan elkaar. Veel lastiger zijn de ongeschreven regels, de verwachtingen en de ingesleten gewoontes. Dagelijks eindigen gesprekken over het veranderen van gedrag met uitspraken als: “dat is nu een maal zo”, of “zo doen we dat al jaren”. De kracht van dit soort gedachten mag niet worden onderschat en is volgens mij vele malen groter dan de beperkende werking van de regels en procedures.

Juist hierom is het aanpassen van de regels en procedures niet voldoende om succesvol de manier van werken te veranderen. Er is al veel geschreven over intrinsieke motivatie, gedrag- en cultuurverandering, maar veelal uitgaand van een verandering op organisatie niveau. Terwijl de focus toch echt op het individu zal moeten liggen. Veel onderzoeken richten zich op veranderpotentieel binnen organisaties, met als logisch gevolg dat ook de nieuwe werken aanpak zich richt op dit niveau.

Natuurlijk moet er op organisatieniveau veel gebeuren. Al deze acties zouden echter gericht moeten zijn om de verandering van het individu te ondersteunen.

De professional in de frontlinie

Een organisatie is slechts een vorm om individuen met een gedeeld doel te kunnen samenvoegen in een structuur. Uiteindelijk zijn het de mensen in een organisatie die de producten leveren, kennis bezitten en waarde toevoegen. Een organisatie zonder mensen is als het nieuwe werken zonder visie.

Het is dus zaak dat we mensen gaan beschouwen als professionals in de frontlinie. De professionals hebben allemaal op verschillende manieren verantwoordelijkheid en toegevoegde waarde. Uiteindelijk bepaald de effectiviteit van deze mensen het rendement van de organisatie. Het is dus volkomen logisch om deze mensen optimaal te faciliteren. Niet alleen met middelen en processen, maar vooral ook begeleiding in de manier van werken. Vergelijk het met een topsporter en zijn coach. Vaak is de sporter veel beter in zijn discipline dan de coach, maar toch voegt laatstgenoemde waarde toe en verbetert de prestaties van de sporter.

Evangelisatie en individuele begeleiding als sleutel tot succes

Organisaties die het nieuwe werken succesvol willen implementeren zullen moeten investeren in evangelisatie en focussen op een individuele benadering.

Hiermee bedoel ik niet alleen het “opdringen” van het geloof in de principes van het nieuwe werken, maar vooral de tijd nemen om uit te leggen hoe het op individuele basis is toe te passen en wat het oplevert.

Toen ik aan het begin van onze transformatie voorstelde om wekelijks met 20 mensen in de organisatie te gaan praten over de verandering werd dit voorstel eenvoudig van de hand gewezen. Natuurlijk zijn we in de praktijk zoveel mogelijk met mensen gaan praten. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en blijkt dit verreweg de meest effectieve benadering. Hierbij mag natuurlijk de olievlekwerking die hieraan gekoppeld is niet onderschat worden. In 80 procent van dit soort gesprekken kun je de medewerker zodanig enthousiasmeren dat hij of zij de verandering zal gaan ondersteunen en zelfs als ambassadeur, bewust of onbewust, zal bijdragen aan het succes van de verandering.

Dit jaar één keer per week in de file.

Deel dit artikel met anderen
Bas van Leur - Nieuw werker, denker en doener
Bas van Leur is als partner verbonden aan Syndesmo. Vanuit Syndesmo helpt hij organisaties bij leuke, spannende en vernieuwende veranderingen. Van Leur is een echte nieuwe werker, zowel qua werkwijze, kennis en ervaring, als in overtuiging. Hij is altijd gepassioneerd bezig om het beste uit mensen en daarmee organisaties te halen.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

18 reacties


    Robin van Koppen zegt:

    En dan direct dit jaar ook niet meer roken… 😉

    Robin van Koppen zegt:

    En dan direct dit jaar ook niet meer roken… 😉

    samvanbuuren@gmail.com zegt:

    Goed verhaal. Begin bij jezelf! Het nieuwe werken is (juist) ook wat jij ervan maakt.

    samvanbuuren@gmail.com zegt:

    Goed verhaal. Begin bij jezelf! Het nieuwe werken is (juist) ook wat jij ervan maakt.

  • Trackbacks

  • Trackback van De opbrengst van Het Nieuwe Werken anders belicht | Frankwatching
    vrijdag, 30 april, 2010

    […] Aandacht voor het individu, niet een aanpak waarin ‘one solution fits all’, maar een waarin de professional duidelijk in de frontlinie […]

  • Trackback van De opbrengst van HNW, anders belicht - Blogs - Slim Bezig
    vrijdag, 25 juni, 2010

    […] Succes in deze nieuwe economie vraagt naast technologische innovaties en kostenbesparing om aandacht voor vormen van sociale innovatie. Met de mens in het centrum van de vernieuwing. Door tijd en geld te investeren in mensen en de manier waarop zij in het primaire proces van de organisatie samenwerken (systeemtheorie) en waarde creëren, kunnen gunstige voorwaarden worden gecreëerd waarin innovaties en prestatieverbeteringen sneller tot stand komen. Vanuit dit perspectief draait HNW dan om het organiseren en maximaal faciliteren van de individuele kenniswerker bij het investeren en exploiteren van zijn eigen vermogen voor het realiseren van de gezamenlijke doelstelling. Aandacht voor het individu, niet een aanpak waarin ‘one solution fits all’, maar een waarin de professional duidelijk in de frontlinie staat. […]

  • Trackback van Pintapeople » Blog Archive » De opbrengst van HNW (het nieuwe werken)
    zaterdag, 23 april, 2011

    […] Succes in deze nieuwe economie vraagt naast technologische innovaties en kostenbesparing om aandacht voor vormen van sociale innovatie. Met de mens in het centrum van de vernieuwing. Door tijd en geld te investeren in mensen en de manier waarop zij in het primaire proces van de organisatie samenwerken (systeemtheorie) en waarde creëren, kunnen gunstige voorwaarden worden gecreëerd waarin innovaties en prestatieverbeteringen sneller tot stand komen. Vanuit dit perspectief draait HNW dan om het organiseren en maximaal faciliteren van de individuele kenniswerker bij het investeren en exploiteren van zijn eigen vermogen voor het realiseren van de gezamenlijke doelstelling. Aandacht voor het individu, niet een aanpak waarin ‘one solution fits all’, maar een waarin de professional duidelijk in de frontlinie staat. […]