Buzzcuit: de nieuwe manier om via de koffiehoek met elkaar verbonden te blijven?

Door Geke Ludden van Novay - 16 november 2009
29 Reacties

BuzzcuitWie in aanraking komt met Het Nieuwe Werken wordt bedolven onder de voordelen die het oplevert. Je hoort echter weinig over eventuele nadelen. Ieder voordeel heeft zijn nadeel, toch? Of op z’n minst, eufemistisch gesteld, een uitdaging? 

De naar onze mening vier belangrijkste uitdagingen voor de moderne kenniswerker hebben we binnen het programma Future Workspaces van Novay de ‘Four challenges’ genoemd:

  • In touch
  • In sync
  • In flow
  • In control

In deze column lees je meer over de uitdaging ‘in touch’. Simpel gezegd: wanneer je minder op kantoor werkt, hoe blijf je op de hoogte van hetgeen er in het (werk)leven van je collega’s afspeelt?

In touch

De uitdaging ‘in touch’ heeft te maken met in hoeverre mensen zich met elkaar verbonden voelen. Het gaat hierbij zowel over mensen die elkaar goed kennen (sterke sociale band) als over mensen die elkaar een beetje kennen (zwakkere band). Je verbonden voelen met anderen en op de hoogte zijn van wat er speelt in het leven (zowel zakelijk als privé) van andere mensen is belangrijk. Het zorgt voor een goed sociaal netwerk, voor cohesie in een team en voor onderling vertrouwen. Allemaal zaken die essentieel zijn voor goede samenwerking.

Ik denk dat het Nieuwe Werken, waarin mensen flexibeler zijn de tijd en de plaats te kiezen om hun werk uit te voeren, ertoe leidt dat je elkaar minder ziet en meer via informatie technologie zal communiceren. Dit heeft gevolgen voor de hoeveelheid communicatie en ook voor de inhoud daarvan.

Om een voorbeeld te noemen, het zou weleens zo kunnen zijn jij en je collega’s elkaar minder treffen voor een informeel praatje in de koffiehoek. En al lijkt dit misschien geen groot gemis, juist dit soort momenten van informeel contact zijn heel belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er speelt in een organisatie of bij een persoon, met andere woorden, om ‘in touch’ te blijven.

Daarnaast zijn dit bij uitstek het soort momenten waarop je ineens kunt ontdekken dat een collega precies de kennis of expertise heeft die je nodig had om een bepaald probleem op te lossen. Zo zei Eckart Wintzen ooit dat de koffiehoek de meest innovatieve plek in een bedrijf is omdat het dé plek is waar mensen van verschillende disciplines contact met elkaar hebben.

Meet Buzzcuit

Wanneer je minder vaak op kantoor werkt, zal je hoogstwaarschijnlijk minder contactmomenten in de koffiehoek op kantoor hebben. Om dit op te vangen, ontwikkelde het team waarin ik werk Buzzcuit. Het is een groot (46 inch) touch screen voor in de koffiehoek. Buzzcuit is zo ontwikkeld dat het collega’s inspiratie biedt en helpt om op de hoogte te blijven van elkaar en van wat er speelt in de organisatie. Op Buzzcuit wordt een constante stroom van berichten getoond. Er zijn berichten, ofwel ‘buzz’, in verschillende categorieen zoals mensen, projecten, rss- feeds en tweets (berichten op Twitter). Buzz is aan elkaar gelinked en aan externe nieuwsbronnen zodat de informatie op Buzzcuit continu wordt geupdate.

Door de buzz aan te raken kan een gebruiker inzoomen op een bericht en meer informatie en links vinden. Iemand die bij Buzzcuit in de koffiehoek staat kan op deze manier bijvoorbeeld over zijn collega’s zien wat ze op dat moment doen (twitter), waar ze aan werken (link met projecten) en wat hun expertise is (persoonlijk profiel). Maar hij of zij kan ook een filmpje op Youtube bekijken dat gelinkt is aan een project of via een rss feed het laatste nieuws lezen.

Evaluatiefase

Buzzcuit wordt op dit moment getest en geëvalueerd binnen Novay, de Rabobank en Ericsson. Eerste bevindingen van gebruikers zijn dat het leuk is om een profiel voor Buzzcuit aan te maken en zo zichtbaar te zijn voor collega’s.  Ze vinden ook dat het een meerwaarde biedt om informatie van collega’s te zien die op dat moment niet aanwezig zijn. De komende maanden volgt een uitgebreidere evaluatie en in 2010 verdere ontwikkeling van de functionaliteit.

Natuurlijk is Buzzcuit niet de enige manier om verbonden te blijven met je collega’s. Ik ben echter heel benieuwd wat je van het concept vindt.

Op welke manier blijf jij met je collega’s verbonden die niet op kantoor aan het werk zijn?

Deel dit artikel met anderen
Geke Ludden - Researcher bij Novay
Geke Ludden heeft een achtergrond in Industrieel Ontwerpen en behaalde 2008 haar PhD op de Technische Universiteit in Delft. In haar werk richt zij zich op ontwerpen voor sociale cohesie en het evalueren van concepten die de werkomgeving veranderen.
Zie haar linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

29 reacties


    Arjan Hooiveld zegt:

    Hai Geke, geweldig interactief concept. In organisaties waar het kantoor meer en meer ontmoetingsplek wordt is informatie van essentieel belang. Ik ben erg benieuwd hoe het concept van Buzzcuit zal worden opgepakt in bedrijven en organisatie. 😉

    Anonymous zegt:

    Binnen ons bedrijf houden we elkaar op de hoogte door middel van Twitter. Handige links, wat je aan het doen bent, wat je gedaan hebt, screenshots van ons werk en “leuke onzin” komt zo voorbij.

    We hebben allemaal een afgesloten bedrijfs Twitter account om de informatie af te kunnen schermen. We hebben het 2 maanden geleden in gebruik genomen en het werkt goed. Bij komend voordeel, minder emails in de inbox.

    Arjan Hooiveld zegt:

    Hai Geke, geweldig interactief concept. In organisaties waar het kantoor meer en meer ontmoetingsplek wordt is informatie van essentieel belang. Ik ben erg benieuwd hoe het concept van Buzzcuit zal worden opgepakt in bedrijven en organisatie. 😉

    Guest zegt:

    Binnen ons bedrijf houden we elkaar op de hoogte door middel van Twitter. Handige links, wat je aan het doen bent, wat je gedaan hebt, screenshots van ons werk en “leuke onzin” komt zo voorbij.

    We hebben allemaal een afgesloten bedrijfs Twitter account om de informatie af te kunnen schermen. We hebben het 2 maanden geleden in gebruik genomen en het werkt goed. Bij komend voordeel, minder emails in de inbox.

    Guest zegt:

    Wat een geweldig concept. Lijkt me fantastisch zo'n digitale koffiecorner. Misschien nog uit te breiden met webcam waarbij de thuiswerker rechtstreeks in contact kan komen met iemand die in de buurt van de koffiecorner staat. Ben wel benieuwd hoe die naam bevalt…..

      GekeLudden zegt:

      Ja, ook over een webcam hebben we wel een gesproken. Aan de ene kant leuk, aan de andere kant is de kracht van dit concept ook dat het eenvoudig is.
      En ja, de naam levert wel eens wat problemen op. Bij de Rabobank wordt inmiddels een andere naam gebruikt 🙂

    henri achterkamp zegt:

    Lijkt me een geweldig concept om in contact te blijven, en het zou mooi zijn als het ook nog ’s werkt, daar waar je op dat moment bent. Het enige wat je dan natuurlijk wel weer moet doen is “inloggen”.
    Het blijft een mooi concept…..

    Anonymous zegt:

    Dag Henri
    Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp bedoel je dat het leuk zou zijn als de berichten ook te volgen zouden zijn vanachter een PC of smartphone? We hebben er wel eens over nagedacht een Buzzcuit screensaver te maken. Wie weet komt het nog zover. Inloggen moeten gebruikers nu alleen als ze hun eigen profiel willen aanpassen, dit gebeurt via een webapplicatie en kan dus vanaf iedere computer met internet.

    Groet, Geke

    GekeLudden zegt:

    Ja, ook over een webcam hebben we wel een gesproken. Aan de ene kant leuk, aan de andere kant is de kracht van dit concept ook dat het eenvoudig is.
    En ja, de naam levert wel eens wat problemen op. Bij de Rabobank wordt inmiddels een andere naam gebruikt 🙂

    henri achterkamp zegt:

    Lijkt me een geweldig concept om in contact te blijven, en het zou mooi zijn als het ook nog 's werkt, daar waar je op dat moment bent. Het enige wat je dan natuurlijk wel weer moet doen is “inloggen”.
    Het blijft een mooi concept…..

      Guest zegt:

      Dag Henri
      Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp bedoel je dat het leuk zou zijn als de berichten ook te volgen zouden zijn vanachter een PC of smartphone? We hebben er wel eens over nagedacht een Buzzcuit screensaver te maken. Wie weet komt het nog zover. Inloggen moeten gebruikers nu alleen als ze hun eigen profiel willen aanpassen, dit gebeurt via een webapplicatie en kan dus vanaf iedere computer met internet.

      Groet, Geke

    sandra galjaard zegt:

    Ik vind het een super leuk concept. Ik vraag me alleen af of je hiermee echt volledig de ‘in touch’ kunt opvangen. Als je mensen irl ziet, bespreek je toch vak net even andere zaken dan digitaal. Wellicht inderdaad een combi met webcams. Je krijgt alleen dan misschien het idee van Big brother…. Al met al wel een hele leuke toevoeging op de werkvloer.

    GekeLudden zegt:

    Hoi Sandra,
    je zegt het volgens mij precies goed. Het is een leuke toevoeging en kan een deel van het gemis aan persoonlijk contact opvangen. Ben het helemaal met je eens dat digitale communicatie nooit helemaal irl contact kan vervangen.
    Aan de andere kant, de random berichten op Buzzcuit kunnen er ook voor zorgen dat informatie over jou of iets dat jij ‘verteld’ opgepikt wordt door iemand aan wie je dat irl niet verteld zou hebben omdat je niet wist dat hij of zij geïnteresseerd was of simpelweg omdat je er niet aan gedacht had. In die zin is het dus ook echt een aanvulling op contact dat collega’s al hebben.

    Anne-Marijke Podt zegt:

    Leuk stukje en leuk idee Geke!
    Volgens mij wel leuk om (zo jullie dat nog niet hebben gedaan) inspiratie te halen uit internationale werkomgevingen. Bij ons (en vast ook bij internationals) vind een groot deel van het werk plaats met mensen die niet op ons kantoor zitten (en ook nog eens in een andere tijdzone en een andere cultuur trouwens; de virtuele koffieautomaat zou daar vervangen moeten worden door thee en samosas ofzo 😉 ). Ik zie in mijn werk wel dat die informele-formele component toch iets blijft waar mensen behoefte aan hebben. Zeker via facebook zie ik veel van mijn collega’s over de grens wat ik hiervoor niet zag: fotootjes (en soms filmpjes) van veldbezoeken, reacties op status updates (wat leuk dat jij daar aan werkt, mag ik het lezen als het klaar is?), maar ook gewoon horen dat iemand naar de kerk/een trouwerij is geweest of nieuwe foto’s online heeft staan van z’n kinderen.
    My 2cts… 🙂

    Anne-Marijke Podt zegt:

    By the way: kijkende naar het contribuerende team voor deze blog moest ik wel even denken aan de “Pink twitter” (women in social media) blogpost (http://socialmediasocialsciences.blogspot.com/2009/08/burning-our-pink-twitter-backgrounds.html) 😉

    sandra galjaard zegt:

    Ik vind het een super leuk concept. Ik vraag me alleen af of je hiermee echt volledig de 'in touch' kunt opvangen. Als je mensen irl ziet, bespreek je toch vak net even andere zaken dan digitaal. Wellicht inderdaad een combi met webcams. Je krijgt alleen dan misschien het idee van Big brother…. Al met al wel een hele leuke toevoeging op de werkvloer.

      GekeLudden zegt:

      Hoi Sandra,
      je zegt het volgens mij precies goed. Het is een leuke toevoeging en kan een deel van het gemis aan persoonlijk contact opvangen. Ben het helemaal met je eens dat digitale communicatie nooit helemaal irl contact kan vervangen.
      Aan de andere kant, de random berichten op Buzzcuit kunnen er ook voor zorgen dat informatie over jou of iets dat jij 'verteld' opgepikt wordt door iemand aan wie je dat irl niet verteld zou hebben omdat je niet wist dat hij of zij geïnteresseerd was of simpelweg omdat je er niet aan gedacht had. In die zin is het dus ook echt een aanvulling op contact dat collega's al hebben.

    Anne-Marijke Podt zegt:

    Leuk stukje en leuk idee Geke!
    Volgens mij wel leuk om (zo jullie dat nog niet hebben gedaan) inspiratie te halen uit internationale werkomgevingen. Bij ons (en vast ook bij internationals) vind een groot deel van het werk plaats met mensen die niet op ons kantoor zitten (en ook nog eens in een andere tijdzone en een andere cultuur trouwens; de virtuele koffieautomaat zou daar vervangen moeten worden door thee en samosas ofzo 😉 ). Ik zie in mijn werk wel dat die informele-formele component toch iets blijft waar mensen behoefte aan hebben. Zeker via facebook zie ik veel van mijn collega's over de grens wat ik hiervoor niet zag: fotootjes (en soms filmpjes) van veldbezoeken, reacties op status updates (wat leuk dat jij daar aan werkt, mag ik het lezen als het klaar is?), maar ook gewoon horen dat iemand naar de kerk/een trouwerij is geweest of nieuwe foto's online heeft staan van z'n kinderen.
    My 2cts… 🙂

      Anne-Marijke Podt zegt:

      By the way: kijkende naar het contribuerende team voor deze blog moest ik wel even denken aan de “Pink twitter” (women in social media) blogpost (http://socialmediasocialsciences.blogspot.com/2…) 😉