BYOD en social media belangrijker dan salaris

Door Michel Schaalje van Cisco Nederland - 4 oktober 2012
1 Reactie

Social Media en Het Nieuwe WerkenTijdens hun werk willen jonge professionals ongehinderd kunnen gebruikmaken van social media. En dan niet alleen op het door het bedrijf voorgeschreven apparaat (‘de BlackBerry van de zaak’), maar op dat van hun keuze. Organisaties die dit niet mogelijk maken, krijgen een serieuze HR-uitdaging, zo blijkt uit het Cisco Connected World Technology Report.

Maar liefst 85 procent van de Nederlandse werknemers gebruikt weleens een privéapparaat voor werkdoeleinden. Het gaat dan om laptops, smartphones en tablets. Slechts 45 procent van de organisaties heeft hier echter beleid voor ontwikkeld, of is dat aan het ontwikkelen. Dit leidt ertoe dat de helft van de ondervraagden toegeeft zich niet altijd aan het IT-beleid van hun organisatie te houden.

Salarisoffer

Veel organisaties voldoen op dit moment dus niet aan de behoeften van werknemers op het gebied van BYOD (Bring Your Own Device) en social media. De ICT-infrastructuur ondersteunt deze nieuwe trends vaak nog onvoldoende, waardoor bedrijven niet anders kunnen dan het gebruik van eigen apparatuur en social media vanuit/ binnen het bedrijfsnetwerk verbieden. Daarmee zal het voor die organisaties in de toekomst steeds lastiger worden om personeel te vinden.

Het onderzoek toont namelijk tevens aan dat bijna de helft van de Nederlandse werknemers bereid is om iets aan salaris in te leveren als ze de mogelijkheid krijgen om thuis of op een andere plek dan kantoor te kunnen werken. Remote toegang tot het bedrijfsnetwerk is van cruciaal belang om werknemers tevreden te houden. Het Nieuwe Werken dus.

Maar met name jonge professionals willen meer. Uit het Connected World Technology Report blijkt 56 procent van de jongeren geen baan te accepteren bij een bedrijf dat hen de toegang tot social media vanaf het bedrijfsnetwerk verbiedt. Bovendien wil maar liefst 81 procent zelf bepalen met welke apparaten ze werken, hetzij door een bedrijfsbudget waarmee ze apparatuur kunnen kopen, hetzij door eigen devices mee te nemen.

Regels overtreden

Doordat organisaties deze wens lang niet altijd ondersteunen, overtreden jonge werknemers veel vaker dan hun oudere collega’s de bedrijfsregels. 70 Procent negeert bewust of onbewust het organisatiebeleid. Jonge werknemers lijken zich nauwelijks te realiseren dat ze daarmee beveiligingsrisico’s introduceren.

Security is voor deze jonge werknemers dus niet zo belangrijk. De mogelijkheid om thuis of elders te werken wél. Niet alleen omdat ze werk en privé meer door elkaar willen laten lopen, maar ook omdat ze de noodzaak niet zien van het regelmatig op kantoor aanwezig moeten zijn (69 procent). Ze denken bovendien dat ze thuis productiever zijn. En dat klopt, gezien de ervaringen: 63 procent van de Nederlandse thuiswerkers geeft aan thuis per dag minimaal een uur extra productief te zijn, een derde schat dit zelfs in op twee tot drie uur.

HR-wensen

Recruiters en HR-managers zijn zich maar al te zeer bewust van deze ontwikkelingen. Zij kloppen steeds harder op de deur van de IT-afdeling met de vraag of aan de wensen van met name de jonge generatie werknemers kan worden voldaan. De meeste organisaties hebben nog een flinke inhaalslag te maken om medewerkers veilig met hun eigen device te laten werken waar en wanneer ze maar willen. Die inhaalslag is echter wel hard nodig, want voor alleen een leuk salaris komen jongeren dus niet meer bij je werken.

Het Nieuwe Werken: verbied Social Media nietIT en business hand in hand

De uitkomsten van het onderzoek zijn duidelijk (en worden bevestigd door andere onderzoeken): werknemers willen werken naar de principes van Het Nieuwe Werken en eisen BYOD. Bovendien laten ze zich daar niet van afhouden, regels of geen regels. Dat brengt organisaties in een lastig parket. Ze worstelen met de vraag: wat moeten ze ondersteunen en wat niet, en hoe zit het met beveiligingsrisico’s?

Hoe komen we nu zonder kleerscheuren uit deze spagaat? Om te beginnen ligt hier een belangrijke taak voor technologiebedrijven. De uitdaging is duidelijk: voldoen aan de wensen van de werknemers, de ondersteuning van verschillende devices en apps zo eenvoudig mogelijk maken, terwijl de beveiliging op peil blijft. Voor technologiebedrijven geen onbekende uitdaging.

Maak BYOD mogelijk

Blijft over het vertrouwen van organisaties in hun eigen werknemers om Het Nieuwe Werken en BYOD mogelijk te maken. Alleen: dáár gaat technologie niet over. Wie als werkgever aantrekkelijk wil zijn en zijn personeel wil behouden, moet dus ook hier een oplossing voor vinden. Dat geldt voor jongeren, maar zeker ook voor hoogopgeleide kenniswerkers die toch al erg moeilijk te werven zijn.

Geef (potentiële) werknemers dus die keuze, want krijgen ze die niet, dan heeft de organisatie het nakijken. Met alle consequenties voor de werving – en dus de business – van dien!

Deel dit artikel met anderen
Michel Schaalje - Technisch Directeur van Cisco Nederland
Michel Schaalje is Technisch Directeur van Cisco Nederland. Als MT-lid is hij verantwoordelijk voor de pre-sales consultancy-tak van Cisco. Deze organisatie adviseert bedrijven hoe zij met IT-oplossingen de bedrijfsvoering kunnen verbeteren.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

1 reactie


    Edward Pleijsier zegt:

    Zeer herkenbaar en als je “het” eenmaal gewend bent wil je niets anders, Corporate Nederland die hier niet in mee gaat, gaat ook de slag om het Talent verleizen. Nu alleen nog de discussie beslechten met de belastingdienst die heel vaak vergoedingen voor BYO nog steeds (probeert) wenst te belasten als Loon in Natura.