Casanova was een echte informatiewerker

Door Guus Pijpers van Acuerdis - 24 maart 2010
1 Reactie

Giacomo Casanova (1725 – 1798) is vooral beroemd als fameuze vrouwenversierder. Weinig mensen weten echter dat Casanova een informatiewerker van de eerste orde was. In zijn leven werkte hij onder andere als spion en bibliothecaris (hij adviseerde regelmatig voornamelijk welvarende burgers over de inrichting van hun bibliotheken). Hij was vermaard als oplichter, muzikant, schrijver en intellectueel. De combinatie van al die functies lijkt misschien vreemd, maar werd mogelijk door zijn goede en uitgebreide sociale netwerk. Door zijn vele reizen kwam hij met veel verschillende mensen in contact. Casanova bezat de gave om mensen belangrijke informatie te ontfutselen.

Informatiecoach

Casanova was daarmee een van de eerste informatiecoaches, een nieuwe organisatorische functie. Steeds meer organisaties verlangen betrouwbare, volledige en tijdige informatie over allerlei zaken. Veel tijd is vaak niet beschikbaar. Daarom moeten medewerkers leren hoe ze sneller met de nodige accuratesse de beste informatie kunnen vinden en inzetten.

De belangrijkste taak van de coach is het vergroten van de zelfredzaamheid van een medewerker met betrekking tot de inzet en het gebruik van informatie. Een informatiecoach helpt een organisatie met de best mogelijke informatieomgeving. Hij ondersteunt alle gebruikers om de meest optimale structuur te kiezen die het informatiegebruik bevordert. Hij stelt ook per medewerker informatieprofielen vast. Daarmee krijgt de werknemer inzicht in zijn eigen informatiegedrag en dat van zijn directe collega’s.

Informatievaardigheden

Eerder schreef ik al over informatievaardigheden. Er blijken toch enkele opleidingen te zijn die in deze kunde lesgeven. Maar het merendeel van de huidige werknemers heeft nooit een opleiding of aanvullende training gehad in de effectieve inzet en het gebruik van informatie. Hoe vaak hoor je immers niet: waarom wist ik dit niet eerder? We weten allemaal welke collega, vriend of familielid we moeten hebben om een antwoord of onze vraag of probleem te krijgen. Maar die persoon gebruiken we pas als zich het probleem of de vraag voordoet.

Jij als slimme collega?

Ik adviseer daarom managers die slimme collega een uur per week in te zetten om actief rond te lopen en iedereen te helpen met tips & trucs. Die slimme collega kent jou, dus de hulp is afgestemd op jouw kennisniveau en informatieprofiel. Mensen leren immers vooral van elkaar. En iedereen heeft zelf ook slimme oplossingen, die zo hun weg vinden in de organisatie en maatschappij. Het effect van dat ene uur investering is echt een grotere informatieproductiviteit van je collega’s. Het werkt ook zeer motiverend en de beloning is direct, voor beide kanten.

Misschien ben jij wel die collega die graag actief kennis deelt met anderen. Ook dat is Het Nieuwe Werken.

Deel dit artikel met anderen
Guus Pijpers - Managing Director van Acuerdis
Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen hoe ze informatie effectief moeten inzetten en gebruiken. Guus is auteur van meer dan 7 boeken en tientallen artikelen over het informatiegedrag van mensen. Zijn interesses zijn informatiegedrag van (top)managers, slimmer werken en leven met informatie, onze hersenen en de zachte kant van informatie. Zijn nieuwste Nederlandstalige boek, Het informatieparadijs – Slimmer Werken met minder informatie , is in juni 2011 verschenen bij Haystack . Zijn nieuwste Engelstalige boek, Information Overload: A System for Better Managing Everyday Data, is in augustus 2010 wereldwijd verschenen bij John Wiley & Sons, New York.
Zie zijn site en linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

1 reactie


    Ron Wessels zegt:

    Regelmatig komt de term informatiecoach voorbij, als oplossing om medewerkers in bedrijven te helpen bij het omgaan met grote hoeveelheden informatie. Een begrijpelijke opmerking, want er zijn maar weinig kenniswerkers die zich met een cursus informatievaardigheid of mediawijsheid heeft verdiept in het slimmer omgaan met het alsmaar groeiende informatieaanbod. Er is dus kwalitatief veel te winnen en bovendien is er veel tijd te besparen.

    Wel is het vreemd dat juist het bedrijfsleven en zeker ook de overheid de afgelopen jaren diep heeft gesneden in hun bibliotheken/informatiecentra. Als ze niet geheel opgedoekt zijn, dan zijn ze wel flink afgeslankt. Hoewel niet alle medewerkers van dergelijke afdelingen geschikt zouden zijn voor de functie van informatiecoach, zaten/zitten juist daar de mensen met kennis van zaken, die medewerkers op weg kunnen helpen om hun informatiebehoefte vast te stellen, te filteren, te attenderen, ingewikkelde zoekacties te verzorgen, noem maar op. Hoewel veel informatie inmiddels (al dan niet achter de pay-wall) via internet beschikbaar is, zijn er toch nog heel veel papieren bronnen, die in dit digitale tijdperk vaak voor het gemak worden vergeten. Ook daarbij moet de informatiespecialist/informatiecoach uitkomst bieden!