Compleet van de wereld!

Door Robin van Koppen van Tam Tam - 14 april 2010
12 Reacties

Het nieuwe seizoen van het TV-programma ‘Compleet van de Wereld‘ bij ‘Het gesprek‘ is inmiddels alweer in volle gang. Het programmaconcept is simpel doch effectief. De presentator in de studio praat met drie correspondenten op verschillende plaatsen op de wereld over relevante onderwerpen. In totaal zijn er meer dan 16 correspondenten waardoor altijd interessante, relevante correspondenten deelnemen aan de discussie.

Normaal gesproken wordt voor een dergelijk programma gebruik gemaakt van een aantal straalverbinding gebruikt en wordt op alle locaties van de correspondenten een studio ingericht. Dit maakt een programma snel complex en duur. ‘Compleet van de wereld’ pakt het echter anders aan. Het programma maakt gebruik van een eenvoudige studio in Nederland met drie computerschermen. Op elk scherm wordt via Skype contact gelegd met een correspondent. Het resultaat is daardoor een stuk minder goed dan je gewend bent met bijvoorbeeld het NOS journaal of RTL Nieuws. Soms vliegt de Skype verbinding er uit als een correspondent midden in een zin zit. De presentator schakelt dan gewoon over naar een ander. Wanneer de verbinding weer hersteld is, gaat de discussie weer verder.

Is dit nu een probleem? Wat mij betreft niet. Ik vind het één van de meest interessante TV-programma’s dat momenteel te zien is. Het programma levert een boeiende discussie op met mensen die op de hoogte zijn van de materie. De discussies gaan ergens over en je kunt het prima volgen. Ik heb natuurlijk geen inzicht in de kosten per uitzending gemaakt worden om het programma te produceren, maar ik kan me voorstellen dat het een fractie is van bijvoorbeeld een NOS journaal.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Binnen mijn werk adviseer ik organisaties op gebied van online samenwerken. Ik zie verbanden in de manier waarop Compleet van de wereld’ gebruik maakt van technologie en hoe ik het ook toepas in mijn werk.

Mensen komen in verbinding

Bij ‘Compleet van de wereld’ kun je zien hoe nieuwe technologie als Skype mensen in staat stelt om gemakkelijk met elkaar in verbinding komen. Grenzen en afstanden vervagen bij het gebruik van nieuwe technologie, waarbij je je kunt afvagen hoe ‘nieuw’ Skype werkelijk is. Het is daarbij met ‘Compleet van de wereld’ leuk om te zien dat er niet alleen discussie is tussen een correspondent en de presentator.

Ook tussen correspondenten onderling laait de discussie op. Hoe bedoel je plaats onafhankelijk werken? Binnen mijn werkveld gebruiken technologie als Google docs, Mindmeister, WordPress, Basecamp, Teambox, Twitter, Yammer, Skype, LinkedIn en nog vele anderen om te zorgen ervoor dat grenzen vervagen tussen mensen en organisaties. Door de juiste mix aan technologie in te zetten, zorg je ervoor dat mensen geholpen worden tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden

Denk na over de essentie

Daarnaast laat het programma goed zien dat je altijd goed moet nadenken over de essentie. De essentie van ‘Compleet van de wereld’ is een goede discussie, mensen met kennis en het verkrijgen van inzicht. In de huidige vorm voldoet het programma hier volledig aan. Wat maakt het in dit geval uit dat er wel eens een verbinding weg valt? Wat maakt het uit dat iemand op z’n zolderkamertje zit in plaats van in een goed verlicht studio. De essentie van het programma is dat je een beeld krijgt van actualiteiten in verschillende delen van de wereld. Wanneer aan deze essentie wordt voldaan zijn de kijkers tevreden. Extra’s kunnen zorgen voor afleiding van de essentie.

Er komt steeds meer software/online diensten beschikbaar waar het achterwege laten van functionaliteiten een USP (unique selling point) is. Denk hierbij aan Basecamp en Highrise van 37Signals. Binnen Tam Tam zijn we zelf bezig om ons huidige, omvangrijke CRM te vervangen door Highrise. Het product bevat slechts een fractie van de functionaliteit van het huidige CRM. Dat is niet jammer, dat is mooi. Het voldoet namelijk bijna volledig aan onze eisen en het kost een fractie van het enterprise CRM pakket wat we hebben draaien.

80-20

Een ander punt wat ik belangrijk vind is dat een oplossing niet 100% compleet en gelikt hoeft te zijn om een goede oplossing te zijn. Een 80% oplossing tegen 20% van de kosten klinkt mij goed in de oren. Focus op de standaard mogelijkheden van een oplossing en pas dat niet aan om de laatste 20% functionaliteit te behalen. Die laatste 20% kost erg veel tijd, geld, beheer en tijdens de realisatie kom je erachter dat het toch niet fijn werkt. Zorg dat je de beste oplossing kiest die het best bij je probleem past en richt die voor je organisatie in. Het is dus erg belangrijk om de juiste oplossing te vinden, er is namelijk erg veel aanbod.

Consumenten lopen voor

Consumentenoplossingen zijn goed. Consumenten oplossingen zijn ook voor een breed scala aan organisaties bruikbaar. De ontwikkelingen op internet van de afgelopen jaren hebben een enorme vlucht genomen. Tools en diensten die ontwikkeld zijn voor consumente zoals sociale netwerken (Hyves, Facebook), crowdsourcing (Flickr, Wikipedia), video conferencing (Skype, Live messenger, Google talk) en voor het ondersteunen van groepen (denk aan Google docs voor de voetbalvereniging) worden meer en meer ingezet door organisaties.

Waar innnovatie vroeger vanuit de zakelijke markt kwam, is er de laatste jaren ook een andere trend op te merken. Die van consumentenproducten die voor zakelijke doeleinden worden gebruikt. Goede voorbeelden hierbij zijn de PC-privé computer en VOIP (Voice Over IP). De meeste gezinnen maakten in de jaren 80 en 90 kennis met computers middels een PC-privé computer van één van de ouders. De innovatie op dat vlak kwam uit het bedrijfsleven.

Een aantal jaar later zien we met VOIP een andere trend ontstaan. VOIP, in het voorbeeld middels Skype, is al jaren voor elke consument (gratis) beschikbaar via Skype, MSN, Live Messenger, Google talk, Yahoo Messenger, etc. Er zijn op dit moment nog vele bedrijven waar deze technologie niet beschikbaar is. Dit geld natuurlijk niet alleen voor VOIP maar ook voor het gebruik van sociale netwerken, online tools, het gebruik van browsers en ga nog maar even door.

Conclusie

Wat mij betreft geeft ‘Compleet van de wereld’ een goed beeld van een aantal ontwikkelingen die gaande zijn. Een andere manier van denken over ICT, over hoe het ook kan. Dit zijn onder andere het terugbrengen tot de essentie, 80% functionaliteit tegen 20% van de kosten is een mooi streven en leer door te kijken naar hoe ‘consumenten’ in hun eigen tijd omgaan met tools. Neem deze punten mee bij het doorlopen van nieuwe projecten of bij het zoeken naar een oplossing voor bestaande problemen.

Deel dit artikel met anderen
Robin van Koppen - Adviseur proces en informatie
Robin van Koppen is adviseur bij Tam Tam binnen de groep 'Het nieuwe samenwerken'. Hij focust op de inzet van tools en technologie om mensen gemakkelijker te laten samenwerken. In zijn visie moet IT niet tegen, maar voor mensen werken.
Zie zijn linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

12 reacties


    Marijn Somers zegt:

    Wel, ik ben het maar half eens met je artikel. Vanzelfsprekend ben ik het helemaal eens met het feit dat er sociale media moet gebruikt worden om de discussies ook op een breder platform te kunnen voeren..

    Langs de andere kant vind ik wel dat die discussies via een tv scherm wel gelikt moeten zijn. Als er in het bedrijfsleven (ik denk nu aan grotere bedrijven en daar het management team van) een systeem is waarbij op afstand vergadert kan worden en het beeld valt weg of is van mindere kwaliteit, vliegt dat systeem heel snel de deur uit.

    We betalen allemaal belastingen (waarin kijk-en luistergeld vervat zit) en ik wil dan ook kwaliteit op mijn scherm zien..geen discussie die moet worden afgebroken omdat er een beeld wegvalt..

    Natuurlijk primeert de kwaliteit van de discussie, daar gaat het programma natuurlijk om..maar die software zoals Skype wordt in een slecht daglicht gesteld door de slechte kwaliteit en verbinding te tonen.

    Dit is ook gewoon mijn mening natuurlijk..

    Bas van Leur zegt:

    Even dacht ik: waar gaat dit heen? Spullen moeten het toch gewoon doen. Sterker nog als het niet werkt wordt het in de regel door een grote en belangrijke groep niet gebruikt.
    Tot je alinea over de essentie. Iets met een spijker en een kop en precies de reden waarom iets als het nieuwe werken zich niet uit een doos laat verkopen.

    Leuk stuk!

    Robin van Koppen zegt:

    @ Marijn Somers

    Gelukkig mogen we allemaal een mening hebben 🙂

    Enerzijds ben ik het met je eens, sommige zaken moeten gewoon goed geregeld zijn. Bij andere moet je je afvragen of het de kosten werkelijk waard is. Naast dat ‘Het gesprek’ niet wordt betaald uit je kijk en luistergeld, zou ik het niet erg vinden dat er spaarzaam wordt omgegaan met gemeenschapsgeld bij ‘de publieke’.

    Bottomline is wat mij betreft dat je goed moet nadenken over wat je doel is, wat is je essentie en sluit daar op aan met je oplossing. Soms kun je dan heel goedkoop, snel en naar tevredenheid een oplossing leveren.

    Robin van Koppen zegt:

    Tnx!

    Marijn Somers zegt:

    Wel, ik ben het maar half eens met je artikel. Vanzelfsprekend ben ik het helemaal eens met het feit dat er sociale media moet gebruikt worden om de discussies ook op een breder platform te kunnen voeren..

    Langs de andere kant vind ik wel dat die discussies via een tv scherm wel gelikt moeten zijn. Als er in het bedrijfsleven (ik denk nu aan grotere bedrijven en daar het management team van) een systeem is waarbij op afstand vergadert kan worden en het beeld valt weg of is van mindere kwaliteit, vliegt dat systeem heel snel de deur uit.

    We betalen allemaal belastingen (waarin kijk-en luistergeld vervat zit) en ik wil dan ook kwaliteit op mijn scherm zien..geen discussie die moet worden afgebroken omdat er een beeld wegvalt..

    Natuurlijk primeert de kwaliteit van de discussie, daar gaat het programma natuurlijk om..maar die software zoals Skype wordt in een slecht daglicht gesteld door de slechte kwaliteit en verbinding te tonen.

    Dit is ook gewoon mijn mening natuurlijk..

      Robin van Koppen zegt:

      @ Marijn Somers

      Gelukkig mogen we allemaal een mening hebben 🙂

      Enerzijds ben ik het met je eens, sommige zaken moeten gewoon goed geregeld zijn. Bij andere moet je je afvragen of het de kosten werkelijk waard is. Naast dat 'Het gesprek' niet wordt betaald uit je kijk en luistergeld, zou ik het niet erg vinden dat er spaarzaam wordt omgegaan met gemeenschapsgeld bij 'de publieke'.

      Bottomline is wat mij betreft dat je goed moet nadenken over wat je doel is, wat is je essentie en sluit daar op aan met je oplossing. Soms kun je dan heel goedkoop, snel en naar tevredenheid een oplossing leveren.

    Bas van Leur zegt:

    Even dacht ik: waar gaat dit heen? Spullen moeten het toch gewoon doen. Sterker nog als het niet werkt wordt het in de regel door een grote en belangrijke groep niet gebruikt.
    Tot je alinea over de essentie. Iets met een spijker en een kop en precies de reden waarom iets als het nieuwe werken zich niet uit een doos laat verkopen.

    Leuk stuk!

      Robin van Koppen zegt:

      Tnx!