De grootste uitdaging van HNW: hoe manage je?

Door Pauline Huijzer van Hoofd&Letters - 16 mei 2013
Reacties gesloten

Hart en Het Nieuwe WerkenHet buikgevoel, een gevoel net onder je hart is voor Willemijn Vader, samen met Annerieke Kamphuis eigenaar van pr en social media adviesbureau Whizpr, de definitie van intuïtie. ‘Voor mij is dat een leidraad. Argumenten verzamel je op basis van rede. De beslissing neem je uiteindelijk op gevoel. Je moet eerst weten waarom je iets doet en waarheen je wilt. Cijfers beslissen niet waar je heen moet, je moet een keuze maken en daarin varen op je intuïtie.’

Hoe vertaal je dat naar de klant?

‘Gevoel is geen sterk argument in zakendoen, maar voor mij is het wel de leidraad. Dus daarbij zoek ik de argumenten om uit te leggen waarom ik bepaalde keuzes maak of iets adviseer. Zeker marketing- en salesmensen, die vaak door cijfers en spreadsheets worden gestuurd, moet je helpen met argumenten.’

Voor die argumenten zet je je ervaring in?

‘Ja, klanten meten van alles en nemen op basis daarvan beslissingen, maar komen soms niet verder. Dan adviseer ik iets te doen wat nog niet kan worden gemeten. Daar help ik klanten bij. Niet met grote stappen tegelijk, maar door kleine dingen anders te doen. De klant meenemen van ratio naar gevoel in kleine stapjes is een lang proces. Ratio geeft veel houvast en dat vinden mensen prettig. Grote organisaties worden nog altijd gestuurd op basis van cijfers. De rede, of linkerhersenhelft, is het sturingsmechanisme. De rechterhersenhelft is nu nodig om een verandering teweeg te brengen.’

Hoe werkt dat bij Whizpr?

‘Annerieke en ik vullen elkaar aan. Mijn drijfveren zijn vrijheid, onafhankelijkheid, creativiteit en kwaliteit. Annerieke heeft meer met afmaken en processen. Ik ben de inspirator en laat het pad zien, Annerieke leidt ons over dat pad. Whizpr is een ‘familie’. Iemand die inhoudelijk goed is maar gevoelsmatig niet past nemen we niet aan. We willen op dezelfde golflengte werken. We hebben een creatief vak en maken samen dat proces door.’

Balans en Het Nieuwe WerkenNam je al eens een grote beslissing op basis van intuïtie?

‘Ja, recent nog: afscheid nemen van een grote klant. De klant had door interne structuren onvoldoende bewegingsvrijheid en wij zaten niet meer op hetzelfde spoor. De rede liet ons steeds weer geloven dat we de klant toch konden helpen. Het gevoel zei echter al een tijdje dat het klaar was. Dus moesten we accepteren dat het niet meer werkte en elkaar het beste wensen. Als je niet langer het beste in elkaar naar boven haalt, moet je ergens een punt durven zetten.’

Hoe zie jij in het verlengde daarvan Het Nieuwe Werken?

‘Het gevaar bestaat dat Het Nieuwe Werken verwordt tot nice to have. Voor mij zijn het niet een hip kantoor en vrije werktijden. Whizpr biedt alle faciliteiten om altijd en overal te werken. Toch werken onze medewerkers maximaal twee dagen per week thuis. Op kantoor kun je je passie delen, al moet ik mensen soms even afremmen. Hoe groter je wordt, hoe meer je moet managen, daarom willen we met Whizpr niet te groot worden.’

Welk gevoel drijft je daarin?

‘Veel Het Nieuwe Werken-bedrijven streven naar de terugkeer van de start-upmentaliteit, maar in een groot bedrijf is dat een utopie. De grootste uitdaging van HNW: hoe manage je? Dat is niet: altijd en overal beschikbaar zijn en mensen eindeloos faciliteren. Het is juist het ondersteunen van ondernemerschap en het sturen van passie en energie. Dit is voor mij in een klein team goed te doen, maar lijkt me wel moeilijk in een grote organisatie.’

Dit interview is onderdeel van een serie van zes gesprekken van Pauline Huijzer over intuïtie en Het Nieuwe Werken. Het hele interview is hier te lezen.

Deel dit artikel met anderen
Pauline Huijzer - Eigenaar en ondernemer
Pauline Huijzer doorgrondt als eigenaar van Hoofd&Letters de voor- en nadelen van HNW vanuit organisaties en medewerkers. Ze gelooft dat bedrijven beter functioneren wanneer ze de kracht van intuïtie onderkennen en deze ook benutten. Huijzer helpt organisaties dan ook graag bij het helder formuleren van een langetermijnvisie met daaraan gekoppeld concrete marketing- en communicatiedoelstellingen. Intuïtie en ratio zijn hierbij met elkaar in balans.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten