De klant is koning?
De vernieuwde rol van de manager in Het Nieuwe Werken, en in het verlengde daarvan het feit dat HNW vraagt om een nieuwe manier van bedrijfsvoering, was het onderwerp van mijn vorige blog. Tijd om deze bedrijfsvoering eens onder de loep te nemen. En dat begint bij… de cultuur!
Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat de bestaande cultuur binnen organisaties leidend is als het gaat om de invoer van Het Nieuwe Werken. Deze cultuur zit immers in het DNA van organisaties en haar medewerkers. Moeilijk definieerbaar, maar niet te omzeilen. En helaas heb ik inmiddels maar al te veel praktijkvoorbeelden gezien, waarbij er met de invoer van Het Nieuwe Werken is voorbijgegaan aan de bestaande bedrijfscultuur.
Wat wil de werknemer?
Maar ook maatschappelijk-culturele factoren van buitenaf spelen een rol. We bevinden ons op dit moment midden in een veranderende tijdsgeest. De maatschappij wordt individualistischer, de werknemer mondiger, en dit zie je terug in de bedrijfscultuur. Het aloude adagium ‘de klant is koning’ maakt plaats voor een nieuwe vraag: wat wil de werknemer?
In mijn optiek is Het Nieuwe Werken een natuurlijk gevolg van een veranderende maatschappij. Tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen werken is flexibeler en duurzamer dan gebonden zijn aan vaste tijden en een vaste locatie. Hoewel niet alle soorten arbeid, en zeker niet alle type werknemers geschikt zijn voor deze flexibiliteit. Daar komen de cultuur en het DNA van het bedrijf weer om de hoek kijken. Het lijkt mij belangrijk dat deze in kaart worden gebracht bij het invoeren van een nieuwe bedrijfsvoering, zoals Het Nieuwe Werken. En één ding is zeker: de medewerker zou hierin centraal en met stip op nummer één moeten staan!
Goud waard
De medewerker is immers de belichaming van de bedrijfscultuur. Medewerkers vormen de organisatie, dag in dag uit. Zij communiceren met de klant en vertegenwoordigen het bedrijf. Maar ook collega’s onderling bepalen iedere dag opnieuw de organisatiecultuur. Zij zijn de ambassadeurs van de club waar ze bij horen, zowel binnen het bedrijf als naar buiten toe. Kortom, tevreden medewerkers zijn goud waard!
Bedrijven kunnen met een gerust hart de klant van de troon stoten, om hem zo plaats te laten maken voor de medewerker. Want tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten! Het klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan, en papier is geduldig, maar Het Nieuwe Werken biedt een uitgelezen kans voor organisaties om de medewerker centraal te stellen.
Als bedrijf is het de uitdaging om het werk op zo’n manier te faciliteren dat mensen zelf kunnen bepalen hoe en waar ze hun werk doen. Van 9 tot 5 op een vaste kantoorplek, of met flexibele tijden vanuit huis of vanaf wisselende locaties; in feite maakt het allemaal niet uit. Het gaat erom dat de behoeften van de werknemers centraal staan. Het bedienen van de mensen op zo’n manier, dat zij op hun beurt weer optimaal kunnen zorgen voor de klanten. De medewerker is koning!
donderdag, 18 oktober, 2012 at 14:39
Helemaal eens voor zover het de aandacht voor de medewerkers betreft. Maar klant blijft toch echt wel koning! En dat kan alleen als werkgevers meer aandacht aan hun ‘human capital’ (blijven) schenken. Mooi hoe Simon Simek dat beschrijft in Start with Why.
donderdag, 18 oktober, 2012 at 20:38
Wouter, helemaal terecht wat je zegt. Simon Simek geeft het exact juist weer en daarbij kom je tot de basiswaarden waarom je iets doet of ergens aan begint. Bedankt voor jouw reactie!