‘De Kunst van Het Nieuwe Werken’

Door Albert Roelofswaard van Bureau Doenkers - 11 juli 2011
Reacties gesloten

Boek De Kunst van Het Nieuwe WerkenEr is me eens door iemand met verstand van kunst verteld, dat het mooie aan kunst is dat je erin mag zien wat je wilt. En dat is wat mij betreft exact van toepassing op het boek De Kunst van Het Nieuwe Werken van Paul van den Brink en Rosan Gompers.

In een verzameling van negentien artikelen, best practices en (praktijk)cases over Het Nieuwe Werken laten Van den Brink en Gompers zien hoe divers het onderwerp is en hoe organisaties vandaag de dag op verschillende wijzen omgaan met de invoering en toepassing van Het Nieuwe Werken. De één wil een aantrekkelijke werkgever zijn, de ander wil juist efficiënter werken, en de derde wil milieubewuster opereren. En weer andere keren vormen verhuizingen of nieuwbouw de aanleiding om over te gaan op andere vormen van werken.

Geen ‘Wij van WC-eend’

De profit- en non-profitorganisaties die hun case in het boek presenteren zijn divers. Een deel van de artikelen zijn best practices van consultancyorganisaties, die (een gedeelte van) de kennis, aanpak, methodes en technieken tonen die ze bij de implementatie van Het Nieuwe Werken gebruiken. Ook binnen hun eigen bedrijf. Deze best practices schetsen een mooi beeld van hoe deze organisaties tegen Het Nieuwe Werken aan kijken. De cases inspireren met modellen, methodes, technieken en aanpakken. Ondanks de consultancytaal in enkele van de artikelen hebben de samenstellers duidelijk hun best gedaan het ‘Wij van WC-eend’-gehalte te minimaliseren.

De vormgeving van het boek is mede geïnspireerd op Twitter met @’s en de bekende hashtags (#). Maar ook wordclouds en het markeren van zinnen maken deel uit van de vormgeving. Hierdoor oogt De Kunst van Het Nieuwe Werken verre van standaard. Met name de lijstjes met hashtags in de cases geven vaak op leuke en verrassende wijze weer op welke aspecten van Het Nieuwe Werken de nadruk ligt in een artikel.

De acht elementen van vernieuwing

De negentien artikelen zijn gegroepeerd langs het model van ‘De Acht Elementen van Vernieuwing’ van Rosan Gompers. Deze elementen beschrijven de organisatiethema’s die bij HNW aandacht vragen. Ik vind dat we met name de elementen Klant en Branding vaak nog (te) weinig terugzien bij Het Nieuwe Werken. Wat betreft de dimensie Klant maakt Roland Hameeteman een mooie link naar zijn eigen nieuwe boek over Yellow&Blue en Corporate Brain, waar ik naar uitkijk. Dit beschrijft de processen in een organisatie die om helder organiseren en duidelijke regels vragen én hoe je tegelijkertijd de ruimte voor creativiteit en innovatie kunt organiseren. Bij de dimensie Branding is beschreven hoe het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI) en aanbieder van IT-oplossingen Qurius Het Nieuwe Werken gebruiken om hun merk te versterken.

Praktijkcases Het Nieuwe Werken

Het boek behandelt onder andere onderstaande interessante praktijkcases.

  • Het project Over De Vloer bij theater De Regentes in Den Haag beschrijft een grote aanpassing van het bedrijfsmodel op veranderende marktomstandigheden en maatschappelijke ontwikkelingen.
  • De Gemeente Gouda toont haar zoektocht naar de balans tussen nieuwbouw en kostenbesparing en de balans tussen het collectieve en individuele belang.
  • De Provincie Overijssel laat de weg zien die is doorlopen vanaf de eerste plannen die in 2000 zijn gemaakt tot aan de meest recente stappen van de invoering van Het Nieuwe Werken. Van een nieuwbouw flexkantoor naar de mogelijkheid om ook op afstand te werken. De medewerker staat hierbij continu centraal.
  • In de NCSI-case beschrijven de medewerkers op open en eerlijke wijze, met naam en toenaam, hoe ze Het Nieuwe Werken ervaren en er invulling aan geven.
  • Waterschap De Dommel gebruikt de paradox tussen ‘Sturing en Ruimte’ om Het Nieuwe Werken te implementeren en in haar organisatie te verankeren.

In De Kunst van Het Nieuwe Werken wordt op veel manieren geschetst hoe HNW kan worden geïmplementeerd. Management (lijn/ programma/ project/ verander) en adviseurs die starten of bezig zijn met Het Nieuwe Werken wordt een overzicht geboden van verschillende implementaties van Het Nieuwe Werken en krijgen wellicht ook een idee welke hulpmiddelen en partijen hen hierbij kunnen helpen. Maar, zoals ook de bedoeling is van kunst: iedereen mag zelf bepalen wat hij er verder in ziet.

Het boek kopen kan bij uitgeverij Tiem.

Deel dit artikel met anderen
Albert Roelofswaard - Partner bij Bureau Doenkers
Albert Roelofswaard ondersteunt organisaties bij de implementatie van strategische veranderingen zoals Het Nieuwe of Anders Werken. Albert was onder andere werkzaam als programma manager voor Het Nieuwe Werken bij SNS REAAL.
Bekijk de website Samenwerken tussen Organisaties en zijn linkedin profiel, voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten