De nieuwste loot aan de C-stam: de Chief Fun Officer

Door Wout Bucker van Partner Appedemic - 10 januari 2013
5 Reacties

De Chief Fun Officer van Het Nieuwe WerkenDe wereld verandert. Alles wordt anders en nooit meer hetzelfde… En niet op één aspect, maar op alle fronten. Dat schept voor de één kansen, maar is voor de ander een bedreiging. De meeste mensen houden nog altijd van zekerheden, omstandigheden waar op kan worden gerekend en een voorspelbare loop der dingen.

Er is één aspect dat als een rode draad door alles heen loopt: de wijze waarop wij met elkaar omgaan. Thuis, op school, op straat, op het werk, waar dan ook. Er lijkt een trend op gang te komen om meer aandacht aan positivisme en plezier te geven. En dat is een goede zaak want dat kunnen we wel gebruiken nu veel zekerheden om ons heen verdwijnen. Bovendien leveren positivisme en plezier een substantieel aandeel in het tot stand komen van mooie initiatieven. Plezier is ook een belangrijk middel om individuele medewerkers en organisaties beter te laten presteren. Een beschouwing.

Hoezo plezier?

Plezier is meer dan lachen om grappen van je collega’s. Plezier zit heel dicht tegen tevredenheid en voldoening aan. Iedereen kent dat gevoel van opgewondenheid op het moment dat je voor een probleem een oplossing gevonden hebt: het tovert een glimlach op je gezicht! Een gevoel van ‘YES!’ is ook plezier. En hoe meer vrijheid een medewerker heeft in het leveren van wat de organisatie van hem vraagt, hoe groter de kans op dát soort plezier.

Dichterbij dringt de vergelijking met kinderen zich op. Hoe trots is de ouder op het kind dat onder zijn hoede en aanmoediging (voor het eerst) iets voor elkaar krijgt. Welke ouder glimt (glimlacht) niet van trots bij een anekdote over een prestatie van zijn kind. Dat gevoel zit dicht aan tegen het gevoel van een manager die zijn medewerkers laat schitteren. Plezier is ook een open cultuur waarin medewerkers elkaar onderling respecteren, stimuleren, helpen, uitdagen en feedback geven. Of een medewerker die een collega heeft geholpen een mooie prestatie te volbrengen, of met oplossing is gekomen voor een probleem.

Het Nieuwe Werken met plezierEn natuurlijk is plezier ook gewoon het vieren van successen, ruimte voor een keer iets geks doen of een dolletje maken met collega’s.

De volgende Chief is de Chief Fun Officer

Steeds meer bedrijven hebben door dat plezier een belangrijke factor is in het verbeteren van prestaties. Maar ook om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor de komende generaties. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de volgende Chief Officer de Fun Officer is. De niet-financiële CFO.

Vraag is waar deze CFO moet worden geplaatst. Antwoord: bij de business. Als plezier leidt tot betere resultaten, betere medewerkers, betere samenwerking, een hoger probleemoplossend vermogen en een grotere output, is er geen andere keus. Fun is geen zaak van een stafafdeling als HR, maar van de operatie. Fun begint bij faciliterend leiderschap en stimuleren dat problemen op onconventionele wijze worden benaderd en opgelost. Fun begint bij het stimuleren dat de individuele medewerker zijn skills en expertise aanspreekt zoals hij dat in zijn privésituatie ook zou doen. Fun begint bij verantwoordelijkheid en ruimte geven. Maar Fun is zeker ook tevreden kunnen zijn over jezelf vanwege de wijze waarop je anderen respecteert en daardoor tot een goede samenwerking komt. Fun is het gevoel van trots op de organisatie waar je werkt.

Wordt vervolgd…

Dit stukje begon met ‘Alles wordt anders’ en dat is ook echt wat er de komende tijd gaat gebeuren. Het mooie is dat elke verandering met weerstand en ongeloof gepaard gaat, en een rijke schakering aan spelers oplevert. Van enthousiaste veranderaars tot sceptische criticasters. Bedenk bij die laatsten dat de meerderheid van de bevolking begin vorige eeuw de telefoon ook niet zag zitten: nergens voor nodig, je loopt toch gewoon even bij elkaar aan…

We kunnen nu genieten van de diversiteit van de verschillende generaties. Nog nooit waren de verschillen zo groot als nu. Zowel in de normen en waarden die worden gehanteerd als in het adaptief vermogen, maar ook in de eisen die de verschillende generaties stellen aan de professionele werkomgeving, al dan niet met betrekking tot Het Nieuwe Werken. En daar ligt de uitdaging waarbij de Chief Fun Officer een belangrijke rol kan spelen, in samenspel met het management, HR en IT. Wordt vervolgd….

Deel dit artikel met anderen
Wout Bucker - Chief Fun Officer
Wout Bucker is partner bij Appedemic en houdt zich voornamelijk bezig met de impact van 'mobile' op organisaties en processen. Zijn missie is om bedrijven te helpen met 'mobile' aan de business kant. Naast Appedemic is Bucker een van de stadsmanagers in het Appril team. Appril organiseert in de maand april 2014 in een vijftal steden meer dan 80 evenementen en sessies over apps. www.appril.nl
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

5 reacties


    Lauri Brinkman zegt:

    Mooie vondst, Wouter CFO en van harte mee eens!!

    Drikske zegt:

    Hoi Wout,

    Lijkt me geweldig idee en een echt gat in de markt. Hou je me op de hoogte

    Henri

      Wout Bucker zegt:

      Dag Henri, dank je. Zal ik doen met de volgende blog.

    Suzan Bosch zegt:

    Kijk ook eens bij Iedereen Elke Dag Plezier, een letterlijk en figuurlijk groeiende beweging!

      Wout Bucker zegt:

      Dank je Suzan, zal ik doen. Was al wel lid van de Iedereen Elke Dag Plezier op LinkedIn