De voordelen van relatiegeschenken op een rij

Door Danny Bijl van DB Online Marketing - 23 september 2019
Reacties gesloten

Wat is er mooier dan een geschenk waarbij je kunt zien dat de gever moeite heeft gedaan in het vinden van het perfecte cadeau? Juist. En dat is ook precies wat relatiegeschenken doen. Het geven van relatiegeschenken aan je zakenrelaties kan een enorme meerwaarde bieden. Maar wat zijn nu eigenlijk de daadwerkelijke voordelen van het geven van een relatiegeschenk? We zetten ze voor je op een rijtje.

1. Relatiegeschenken zijn on-trend

Relatiegeschenken zijn alles behalve achterhaald: het is niet voor niets dat zoveel grote merken juist een betere naamsbekendheid krijgen wanneer ze een ‘cadeautje’ weggeven bij hun product. Jij koopt in de supermarkt ook liever een biertje waar een set glazen bijkomt, toch? Hetzelfde geldt voor de relatiegeschenken op zakelijk gebied. Geef eens iets extra’s bij de service of tijdens een belangrijke feestdag en je zult zien dat je er veel positieve feedback voor terug krijgt.

2. Het is kosteneffectief

In tegenstelling tot een advertentie of reclame campagne zijn relatiegeschenken erg kosteneffectief. Wanneer je ze goed kiest kunnen ze een lange levensduur hebben en zorgen ze ervoor dat jouw boodschap langere tijd en op meerdere momenten bij je doelgroep terecht komt. Iets simpels als een memoblokje van 100 vellen levert je mogelijk al 100 contactmomenten op zonder dat je hier al te veel in hebt hoeven investeren. Of attente verjaardagskalenders pronken bijvoorbeeld een jaar lang op de bureaus van je ontvangers, en worden op deze manier door meerdere ogen gezien.

3. Je voegt waarde toe aan je relatie

Je relatiegeschenken kunnen een emotionele waarde toevoegen of overdragen die je met andere communicatiemiddelen moeilijk kunt bereiken. Niet alleen laat je jouw contacten zien dat je jullie samenwerking of contact waardeert, de ontvanger ervaart ook een emotie die hij of zij niet bij een AdWords campagne zou ervaren.

Relatiegeschenken voordelen

4. Je werkt aan het behouden van je relaties

Een kleinigheidje op zijn tijd draagt bij aan het behouden van goede zakenrelaties. Je laat jouw relatie met een specifiek cadeau zien dat jij ze waardeert, en dit kan een positieve impact hebben op de ontvanger.

5. Je kunt het zo persoonlijk mogelijk maken

Een relatiegeschenk kan erg algemeen, maar ook erg persoonlijk zijn. Met een persoonlijk cadeau kun jij jouw relatie laten zien dat jij de relatie de moeite waard vindt, en hier graag in investeert. Maar wanneer je wilt kun je ook wat algemener blijven, en toch een goede indruk achterlaten. Een indruk die de komende maanden tot jaren nog impact zal blijven hebben.

Deel dit artikel met anderen
Danny Bijl - Online Marketeer
Danny Bijl is werkzaam als freelance online marketeer waarbij de focus ligt op SEO en content trajecten. Hij is er heilig van overtuigd dat het creëren van goede content een must is voor ieder bedrijf die iets met online wil doen. Naast de online marketing werkzaamheden voor zijn klanten is Danny ook een enthousiaste blogger.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten