Drie tips voor een toekomstbestendige business

Reacties gesloten

Vraag jij je weleens af hoe toekomstbestendig jouw organisatie is? Voldoet jouw organisatie aan de digitale standaard? We worden van alle kanten bestookt met digitale innovaties. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Als manager wil je dat de digitale innovaties jouw organisatie een stap verder helpen, niet tegenwerken.

Een toekomstbestendige organisatie loopt als een geoliede machine. De gestroomlijnde en volledig geautomatiseerde processen zorgen voor tevreden medewerkers en klanten. Alle systemen en tools sluiten naadloos op elkaar aan. Data is gedigitaliseerd en op ieder moment toegankelijk voor iedereen.

Arbeidsintensieve processen als salarisadministratie en de boekhouding zijn gedigitaliseerd en zo veel mogelijk geautomatiseerd. Daardoor gaat er zo min mogelijk tijd verloren aan simpel invoerwerk. Hierdoor kunnen jouw medewerkers zich richten op datgene waar ze goed in zijn.

Tip 1 – Start met goed documentbeheer

Documentbeheer, of document management, heeft alles te maken met het efficiënt inrichten van de informatiebehoefte en de levenscyclus van documenten. Documentbeheer zorgt ervoor dat iedereen binnen je organisatie altijd en overal documenten kan vinden, bekijken en bewerken, eventueel samen met collega’s.

Documentbeheer zorgt voor toekomstgerichte dossieropbouw. Bewaarde je vroeger belangrijke communicatie, facturen en contracten van een relatie in een ordner, nu doe je dat in een digitale omgeving. Document management waarborgt ook de authenticiteit van documenten. Een document management systeem gebruik je om het proces van documentbeheer te digitaliseren. Zo’n systeem kan het dossier automatisch aanvullen.

Tip 2 – Maak van urenregistratie een gewoonte

Geen enkele ondernemer of medewerker beleeft plezier aan het registreren van uren. Eigenlijk heeft iedereen er een behoorlijke hekel aan. Het belang van goede urenregistratie wordt vaak onderschat, maar voor veel medewerkers voelt het niet goed om per kwartier vast te leggen wat ze aan het doen zijn.

Een goede urenregistratie is het hart van je organisatie. Als manager snap je dit als geen ander. Een goede urenregistratie zorgt voor betere offertes, snellere en makkelijkere facturatie en een beter inzicht in winst / verlies.

Tip 3 – Zet je digitale transformatie in als marketing tool

Je mag best trots zijn op je digitale transformatie. Als digitale organisatie kun je de standaard zetten in je branche. Je kunt het hele digitaliseringsproces in je voordeel gebruiken. Geef het een prominente rol in je online marketing strategie. Wees trots op je digitale processen en deel je kennis. Het is waardevolle input voor je content strategie. Want niet iedere organisatie is digitaal. Er zijn ontzettend veel bedrijven die nog werken met archiefkasten en ordners. Verras vriend en vijand met inspirerende content in de vorm van blogs, social media posts of video’s.

Deel dit artikel met anderen
Sander Wijdemans - Online marketeer en ondernemer
Sander Wijdemans is freelance online marketeer en online ondernemer. Door de jaren heen heeft hij verschillende platforms, blogs en webshops opgezet, waaronder de succesvolle internationale webshop www.woodiful.com. Sander Wijdemans werkt als freelance marketeer onder de bedrijfsnaam SW Online Marketing & Media.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten