Drie trends die de toekomst op de werkvloer gaan bepalen
De specifieke keuzes die individuele medewerkers maken op het gebied van technologie zijn bepalend voor de toekomst van de werkvloer. Binnen nu en vijf jaar krijgen we te maken met nieuwe manieren van werken en leven. En daar moeten we ons op voorbereiden.
Zowel binnen grote als kleine organisaties is het steeds meer geaccepteerd dat medewerkers hun werk en privéleven beter op elkaar af willen stemmen. Technologische ontwikkelingen hebben daar, zonder twijfel, een bijdrage aan geleverd.
Het internet heeft ervoor gezorgd dat grote groepen mensen (gratis) toegang hebben tot informatie en tools. Dit heeft grote kansen gecreëerd voor andere technologieën en heeft geleid tot nieuwe trends.
Maar welke impact gaat technologie hebben op mensen en de maatschappij in de nabije toekomst? Hoe kan technologie organisaties en medewerkers helpen het optimale te behalen uit hun potentieel?
De volgende drie trends zullen in elk geval van invloed zijn op de toekomst van de werkplek:
1. Nieuw type medewerker zorgt voor een veranderende werkplek
Uit recent onderzoek is gebleken dat 87 procent van de werknemers zich niet verbonden voelt met zijn werk. Dit betekent dat een groot deel van de medewerkers niet gelukkig is in zijn werk, wat de productiviteit zeker niet ten goede komt. Maar dit gaat veranderen nu steeds meer mensen op zoek gaan naar passie in hun werk, waardoor de grenzen tussen werk en privé vervagen. Het traditionele model werkgever-werknemer bestaat niet meer, nu organisaties steeds meer een soort marktplaats worden van vraag en aanbod van talent.
Dit betekent dat werkgevers beter hun best moeten doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn, een goede werkplek vormt hier een belangrijk onderdeel van. Nieuwe generaties medewerkers stellen hoge eisen aan hun werkplek; ze willen altijd en overal kunnen werken, via een device waar ze zelf voor kunnen kiezen. Deze generaties prefereren toegang boven eigendom en de meeste mensen uit deze generatie zijn niet gewend aan het traditionele kantoorleven. Werken op afstand zien ze als een recht.
2. Persoonlijk digitaal voordeel is bepalend voor succes
Er zijn veel devices en software tools beschikbaar die het werk voor mensen gemakkelijker maken, versnellen en verbeteren. Bring Your Own Device maakt het mogelijk om op je werk gebruik te maken van het device van jouw voorkeur. We zien ook steeds meer hybride intelligente oplossingen ontstaan die mensen en devices beter laten samenwerken. Virtuele assistenten zoals Apple Siri, Google Now of Microsoft Cortana helpen bij de automatisering van taken. Dergelijke assistenten komen we ook steeds vaker tegen in de privé-sfeer.
Nu we steeds mobieler zijn, hebben we ook steeds meer devices mee onderweg. Een belangrijke eis die we stellen aan devices is dat ze licht zijn. We moeten ze op ons lichaam kunnen dragen, of anders in een kleine tas. Devices zoals telefoons, headsets, tablets, laptops en wearables zorgen ervoor dat we overal kunnen werken, zolang we toegang hebben tot een draadloos netwerk. Wearables vormen een nieuwe trend en zorgen voor een boost aan productiviteit. De user interface is dichterbij dan ooit, waardoor gebruikers constant in contact kunnen blijven.
Het ‘persoonlijke digitale voordeel’ bestaat uit alle digitale tools, hardware en software waarmee mensen sneller, beter en betekenisvoller kunnen werken en leven. Het persoonlijke voordeel komt het best tot zijn recht wanneer er aan de volgende vijf zaken wordt voldaan: naadloze multi-device beleving, informatiebeheer, de mogelijkheid om snel te leren, real-time digitale ondersteuning en tijdswinst door automatisering. Aan al deze zaken moet worden voldaan om succesvol te kunnen zijn in een constant veranderende wereld, waarin mensen worden overstelpt met informatie.
3. Technologische overvloed zorgt voor creatieve revolutie
De overvloed aan technologische hulpmiddelen geeft individuen de mogelijkheid om een unieke bijdrage te leveren aan de maatschappij. De combinatie van nieuwe technologieën en de evolutie van economische modellen gebaseerd op deze technologieën zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor individuen en organisaties om eenvoudiger en sneller creativiteit te bewerkstelligen.
Er zijn veel voorbeelden te noemen van wat deze creatieve revolutie al heeft betekend. Organisaties die strijden om de aandacht van de consument, zoals Google en LinkedIn, ontwikkelen gratis diensten en open source zorgt ervoor dat veel andere tools gratis beschikbaar zijn. Online cursussen maken educatie gratis beschikbaar voor een grote doelgroep. Ook fysieke zaken worden steeds beter beschikbaar door 3D-printen en gratis ontwerpdiensten. Daarnaast zien we een flinke toename in het gebruik van gedeelde diensten zoals Uber en AirBnB. ‘Weggeefdiensten’ (bijvoorbeeld mogelijk gemaakt door Kickstarter) worden steeds belangrijker.
De toenemende groei van direct beschikbare tools en technologieën gecombineerd met het steeds vaker delen van middelen zorgt voor een verbetering van de levenskwaliteit van grote groepen mensen. Dergelijke innovaties vormen een toegevoegde waarde en maken de weg vrij voor nieuwe tools die nog innovatiever zijn.
Bent u er klaar voor?