Eerste hulp bij mobiele onbereikbaarheid

Door Danny Bijl van - 28 maart 2023
Reacties gesloten

We proberen het allemaal soms te ontkennen maar we kunnen er niet omheen; we zijn allemaal stiekem een beetje telefoonverslaafd. Dat is ook niet zo gek -want van werken tot shoppen- we doen alles op onze telefoon. De paniek slaat dan ook bij velen hardnekkig toe wanneer de telefoon het begeeft. Hoe je er snel weer voor zorgt dat je snel in de lucht bent? De eerste stap is om te kijken waar het probleem vandaan komt. Dit kan zeer divers zijn, van een provider die je offline heeft gehaald tot een crashende harde schijf. Maar voor alles is een oplossing, denk aan sim only nummerbehoud abonnement die je eenvoudig afsluit.

Garantie tot succes?

Zoals hierboven al gezegd is het aan te raden eerst te kijken wat er aan de hand is. Het kan zijn dat het aan je provider ligt, dan is het tijd om over te stappen naar een andere aanbieder. Dit periodiek checken is sowieso een aanrader, de kans is groot dat jij nu bij een (te) dure aanbieder zit. Maar ook de telefoon zelf kan het hebben begeven. Het is dan de vraag of het nog het waard is om je telefoon te laten maken. Wanneer een telefoon nog geen twee jaar oud is, zit er soms garantie op. Check dit goed, zelfs bij refurbished opties heb je vaak garantie.

Wat is het probleem?

Heb je een ouder toestel of geen garantie, dan is het mogelijk dat je telefoon gecrasht is. Wanneer je een doorlopend abonnement hebt is het slim om een los toestel te kopen. Een iPhone 12 kun je tegenwoordig bijvoorbeeld met én zonder abonnement aanschaffen. De kosten zullen je meevallen. Wanneer je nog een lopend contract hebt raden we aan deze zonder abonnement te kopen, dan kun je je huidige data gewoon meenemen. Je betaalt dan waarschijnlijk nog wel een tijd een hoger bedrag per maand, maar je kunt daarna overstappen op een Sim only abonnement van een paar euro. Dit zorgt er dan weer voor dat je kosten enorm zullen dalen.

De reparateur

De reparateur

Natuurlijk is je telefoon laten maken ook nog altijd een goed idee. Hier zijn vaak twee opties; bij de officiële dealer of bij een louche maker ergens in een achterbuurt. De eerste is aan te raden, aangezien dan de officiële producten ter reparatie worden gebruikt en het zijn waarde behoudt. Dit is wel vaak ook direct de duurste optie, waar je het meeste geduld voor moet hebben. Die louche maker kan het echter ook prima bij het juiste eind hebben en veel sneller en goedkoper zijn. Wil jij je telefoon zo lang mogelijk gebruiken tot ie echt af is? Dan is die laatste optie wellicht beter.

Kortom, de paniek slaat ongetwijfeld even toe wanneer je uit de lucht bent. Maar rust kan ook hier helpen. Kijk eerst wat de oorzaak is, vervolgens kun je de oplossingen in kaart brengen. En even niet bereikbaar; ach, soms ook wel relaxed!

Deel dit artikel met anderen
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten