Wie wil nog meer een systeem dat u helpt effectief te communiceren?

Door Guus Pijpers van Acuerdis - 5 september 2009
5 Reacties

Sinds jaar en dag gebruik ik veel verschillende manieren om telefoonnummers van mensen vast te leggen. Mijn contacten in Outlook, mijn mobieltje, mijn mailsystemen, mijn agenda, mijn CRM-systeem, de visitekaartjes, mijn hersenen. Als zelfstandige komen daar dagelijks nummers bij. Het oude papieren adresboekje voldoet allang niet meer.

Toch krijg ik het niet voor elkaar één systeem te hebben. En dat ligt volgens mij niet aan mij, maar aan de bronnen voor die nummers. Bovendien heb ik niet op alle plaatsen toegang tot al die bronnen en al mijn gegevens. Ook zit een nummer soms verscholen in een mailbericht en geven de zoekresultaten dat geheim niet prijs. Terwijl ik zeker weet dat ik het nummer voorbij heb zien komen.

Of  de techniek hier vandaag de dag een goede oplossing voor biedt, vraag ik me af. Wat ik wel ervaar is een toenemend probleem om alle communicatiegegevens gemakkelijk bij de hand te hebben en te onderhouden. U ook?

Ik schat in dat dit op termijn voor veel organisaties een groot probleem wordt. Want naast triviale telefoonnummers heb ik het ook over alle andere gegevens zoals mail, twitter, adresgegevens, blogs of websites. Alles verandert ook nog eens in de tijd: mensen verhuizen, veranderen van functie, baan of bedrijf. Daar kom je achter als je weer eens tot je verbazing hoort dat jouw contact daar niet meer werkt. ‘Nee, we weten niet waar ze naar toe is gegaan’. Ook privé hebben we dezelfde problematiek, al is de snelheid van veranderen iets lager, meestal.

Het Nieuwe Werken is vooral slimmer werken en daar hoort volgens mij ook een manier bij om alle communicatiegegevens goed op te slaan, vindbaar te maken en gemakkelijk te onderhouden. Ik worstel nog met de belangrijke vraag wat dan het leidende systeem is voor al mijn contactgegevens. Als dat systeem er al is.

Ik heb al eens met een technisch aangelegde zakenpartner gesproken die echt alles digitaal vastlegt, inclusief een handscanner voor de schaarse visitekaartjes. Dat is natuurlijk mooi, zeker als je dat intelligente apparaat altijd bij je hebt en gemakkelijk in gebruik is. Toch mis ik dan alle fysieke documenten en wat mensen terloops vertellen. Hoe vaak heb je immers niet dat je telefonisch een heleboel informatie krijgt van de ander, wat je graag direct wil vastleggen voor de toekomst. Het kan je ooit van pas komen.

Daarom moet zo’n systeem een goede interface hebben, liefst echt spraakgestuurd. Om uit al die gesprekken die je voert ook de belangrijke details te filteren en ergens op te slaan, liefst automatisch, geïndexeerd en gekoppeld aan personen en situatie.

Zoals ik al zei, ik weet niet of techniek  vandaag de dag zo’n oplossing biedt. Anders is het een mooie uitdaging voor een innovatieve organisatie. Ik ben er van overtuigd dat we een slimme oplossing nodig hebben.

Deel dit artikel met anderen
Guus Pijpers - Managing Director van Acuerdis
Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen hoe ze informatie effectief moeten inzetten en gebruiken. Guus is auteur van meer dan 7 boeken en tientallen artikelen over het informatiegedrag van mensen. Zijn interesses zijn informatiegedrag van (top)managers, slimmer werken en leven met informatie, onze hersenen en de zachte kant van informatie. Zijn nieuwste Nederlandstalige boek, Het informatieparadijs – Slimmer Werken met minder informatie , is in juni 2011 verschenen bij Haystack . Zijn nieuwste Engelstalige boek, Information Overload: A System for Better Managing Everyday Data, is in augustus 2010 wereldwijd verschenen bij John Wiley & Sons, New York.
Zie zijn site en linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

5 reacties


    Anonymous zegt:

    Ik zie het probleem niet zo rondom het verzamelen van contact gegevens. Veel contact services kunnen met elkaar synchroniseren (adressenboek, e-mail contacten, telefoon). De overige media zul je handmatig naar 1 van de voorgaande moeten converteren, maar dat is bij zeker niet het merendeel.

    Het up to date houden van gegevens is een groter probleem. Maar gelukkig zijn er verschillende initiatieven die hier iets aan proberen te doen waarbij mensen alleen hun eigen digitale visitakaartje bij hoeven te houden. Als iemand dan zijn kaartje update, en hij staat in jouw lijst, is het bij jou ook meteen geupdate. Nadeel is alleen dat we dat dan wel allemaal moeten gaan gebruiken.

    Een voorbeeld is http://www.mynameise.com/

    Guest zegt:

    Ik zie het probleem niet zo rondom het verzamelen van contact gegevens. Veel contact services kunnen met elkaar synchroniseren (adressenboek, e-mail contacten, telefoon). De overige media zul je handmatig naar 1 van de voorgaande moeten converteren, maar dat is bij zeker niet het merendeel.

    Het up to date houden van gegevens is een groter probleem. Maar gelukkig zijn er verschillende initiatieven die hier iets aan proberen te doen waarbij mensen alleen hun eigen digitale visitakaartje bij hoeven te houden. Als iemand dan zijn kaartje update, en hij staat in jouw lijst, is het bij jou ook meteen geupdate. Nadeel is alleen dat we dat dan wel allemaal moeten gaan gebruiken.

    Een voorbeeld is http://www.mynameise.com/