Fasten your seat belts, please

Door Guus Pijpers van Acuerdis - 21 januari 2010
4 Reacties

Fasten your seatbeltsOp één plaats komen alle informatiestromen en managementvaardigheden bij elkaar: in de cockpit van een vliegtuig. Ga maar na. Piloten staan onder tijdsdruk, moeten zich baseren op onvolledige informatie, er zijn altijd meerdere alternatieven voorhanden waarvan je er maar een mag kiezen en een kleine groep specialisten is in een kleine ruimte verantwoordelijk voor het leven van honderden mensen.

Vliegen is echt de veiligste manier van vervoer. De factor voor een fataal ongeluk is 0,04 per 100 miljoen vluchtmijlen tegenover 0,86 voor de auto. Daar hebben de volgende twee maatregelen aan bijgedragen:

1. De invoering van de vluchtsimulator
Een piloot kan ervaring opdoen zonder dat het mensenlevens en vliegtuigen kost. Door het trainen van allerlei unieke, levensechte situaties worden de beslissingcentra in de hersenen goed gevoed met informatie en daarmee kennis en wijsheid.

2. Het systeem waarbij de macht van de gezagvoerder wordt doorbroken
Voorheen kwamen veel ongelukken voor omdat de gezagvoerder veel besluiten nam zonder zijn collega’s goed te raadplegen. In navolging van een NASA-studie is er een systeem ontwikkelt dat voorziet in een omgeving waarin ieders mening, ook tegengestelde, wordt gehoord en gewogen.

Niet voor niets is deze oplossing ook in bijvoorbeeld operatiekamers ingevoerd. Sommige managementteams laten zich trainen met vluchtsimulators om als groep sneller en betere besluiten te kunnen nemen. Of gamers in het voordeel zijn is nog te vroeg om echt te bepalen. Ik weet dat sommige gamende chirurgen zelf verklaren handiger met de scalpel te zijn. Wat wel duidelijk is dat gamers een veel betere oog-handcoördinatie hebben, sneller op signalen kunnen reageren en beter gewend zijn aan multimediale omgevingen.

Spelenderwijs

Spelletjes zijn veel meer dan een aardig tijdverdrijf. Ze trainen je hersenen. Beschouw ze als fitnessoefeningen voor de geest, als mentale push-ups. Veel spelletjes kennen verschillende moeilijkheidsgraden en sluiten aan op onze behoefte aan bereikbare uitdagingen. Videospellen zijn door hun multimediale karakter nog beter om ons brein actief te trainen. Als je veel informatie moet verwerken, is het goed regelmatig pauzes te nemen. Je kunt dan heel goed een spelletje doen. Je brein blijft hierdoor actief en doet toch iets totaal anders. Bij spelletjes komt namelijk het hormoon dopamine vrij, dat ons een prettig gevoel geeft.

Spelen is ook een natuurlijke activiteit om tactiek en strategie te leren, vaardigheden die we ook nodig hebben in onze omgang met informatie. Bij de meeste spelletjes moeten we continue een afweging maken tussen de risico’s en mogelijkheden. Spelen we op safe of gaan we de uitdaging aan? Met het gebruik van informatie is het net zo. We moeten beslissen of we over voldoende informatie beschikken om een besluit te nemen en zo niet, wanneer we stoppen met het verzamelen van gegevens. Nemen we het risico om met de beschikbare informatie een besluit te nemen of spelen we op veilig en verzamelen we eerst nog meer informatie? Speel gerust eens met je antwoorden.

Probeer eens spelgedrag bij de volgende groepstraining voor Het Nieuwe Werken in te passen. Wel professioneel laten begeleiden, want alleen een middag Holland Casino leidt echt niet tot betere besluiten.

Wie heeft praktische ervaring met omgevingen voor spelsimulatie specifiek voor Het Nieuwe Werken?

Deel dit artikel met anderen
Guus Pijpers - Managing Director van Acuerdis
Guus Pijpers is Managing Director van Acuerdis. Hij helpt mensen hoe ze informatie effectief moeten inzetten en gebruiken. Guus is auteur van meer dan 7 boeken en tientallen artikelen over het informatiegedrag van mensen. Zijn interesses zijn informatiegedrag van (top)managers, slimmer werken en leven met informatie, onze hersenen en de zachte kant van informatie. Zijn nieuwste Nederlandstalige boek, Het informatieparadijs – Slimmer Werken met minder informatie , is in juni 2011 verschenen bij Haystack . Zijn nieuwste Engelstalige boek, Information Overload: A System for Better Managing Everyday Data, is in augustus 2010 wereldwijd verschenen bij John Wiley & Sons, New York.
Zie zijn site en linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

4 reacties


    Anonymous zegt:

    Rondom het nieuwe werken hebben wij een spel ontwikkeld ism een Hogeschool. Spelers nemen een rol op zich in de virtuele gemeente organisatie (wethouder, IT-er, etc.) en leren door het uitvoeren van opdrachten hoe zij via blog, wiki, twitter, etc. kunnen gebruiken bij hun werkzaamheden. Doelstelling is dat ze in het spel ervaren hoe Werken2.0 tools kunnen bijdragen aan het efficienter werken (intern), hoe communicatie verbeterd kan worden met burgers (klanten), en hoe de Gemeente (organisatie) kan leren van hun omgeving. Interesse in het spelen van dit spel? Neem dan even contact op: Richard.vanDelft@atosorigin.com. Vervolgens breng ik je in contact met de ontwikkelaar van dit spel.

    Anonymous zegt:

    http://www.youtube.com/watch?v=WymKQvznzF8 een spel om in een 3d omgeving business process management te leren.

    Anonymous zegt:

    Hier een mooie recensie over call of duty Modern warfare 3. http://www.theonion.com/content/video/ultra_realistic_modern_warfare

    Anonymous zegt:

    Wij ontwikkelen sinds 10 jaar “serious games” waarbij we met technologie, modellen en principes uit de gameindustrie traditionele educatie en ontwikkelmethodes proberen te innoveren. We werken daarbij samen met bedrijven als Capgemini, Berenschot, GITP, diverse overheidsintsanties. Een voorbeeld is het Gaining Leadership programma van Capgemini, waarin we met een game een optimale context (een “onveilige situatie”) creeren voor leiderschapsontwikkeling, of Sharkworld, een veelvuldig bekroonde game die gebruikt wordt in projectmanagementtraining. Zie de trailer op http://www.youtube.com/ranjseriousgames#p/u/16/qYu2DNkJFXQ, of kijk op http://www.ranj.nl