Flexwerken: met deze 3 tips verhoog je de productiviteit!

Door Wilfred Stomp van B2Found - 12 april 2019
Reacties gesloten

Altijd en overal kunnen werken, waar en wanneer jij dat wilt. Het klinkt mooi, maar is het ook goed voor de productiviteit? Niet automatisch, je moet er wel wat voor doen. Als het gaat om het verhogen van de productiviteit, is flexwerken op zichzelf is niet het ei van Columbus. Het bied je de mogelijkheden en de middelen. Aan werkgever en werknemer om daar optimaal gebruik van te maken. Hoe je dat doet? Wij geven je 3 tips.

workplace-1245776_960_720

1. Een passende plek voor iedere activiteit

Flexibel werken werkt alleen als de kantoorinrichting is afgestemd op de behoeften van de medewerkers. Het klinkt als een open deur, maar het is een essentieel punt dat door sommige bedrijven nog wel eens over het hoofd wordt gezien. Vaak wordt dan gedacht: ‘We geven iedereen een laptop en maken één grote kantoortuin met flexplekken.’ Hiermee bespaar je weliswaar op de kosten voor huisvesting, maar de werknemers worden er niet per se productiever of gelukkiger van. Het inrichten van flexplekken doe je daarom bij voorkeur samen met je medewerkers. Gaan medewerkers regelmatig in het trappenhuis zitten om ongestoord te kunnen bellen? Dan is het misschien tijd voor een afgesloten belruimte. En creatieve professionals maak je waarschijnlijk een stuk productiever met een inspirerende brainstormruimte. Door je kantoor zo in te richten dat er voor iedere activiteit een passende ruimte is, zullen medewerkers het flexwerken eerder omarmen én productiever zijn.

2. Gestructureerd werken

Flexwerken brengt veel vrijheid met zich mee. Dat is natuurlijk erg prettig voor een goede werk-privé balans, maar het vraagt tegelijkertijd ook om een flinke dosis structuur en zelfdiscipline. Flexwerken staat immers niet synoniem voor lekker in de zon zitten en af en toe een blik op je laptop werpen. Hoe je die structuur aanbrengt, verschilt van persoon tot persoon. De één werkt het liefst met een digitale projectplanning, terwijl een ander zijn gedachten veel beter kan ordenen met behulp van pen en papier. Even weg van het beeldscherm en letterlijk de gedachten op papier zetten, kan heel verfrissend zijn. Een origineel idee bij de introductie van deze nieuwe manier van werken is om bedrukte notitieboekjes aan je medewerkers te geven. Een klein presentje dat hen helpt om creatief te zijn en toch gestructureerd te werken.

3. Effectief samenwerken

Waar je voorheen altijd precies wist welke collega je waar kon vinden, is dat met de opkomst van het flexwerken een stukje lastiger geworden. Toch heb je elkaar regelmatig nodig. Al was het alleen maar om even te overleggen, brainstormen of verantwoordelijkheden af te stemmen. Maak daarom goede afspraken over bereikbaarheid en overlegmomenten. Wat overigens niet betekent dat iedereen altijd fysiek aanwezig hoeft te zijn bij iedere vergadering. Dankzij technologische mogelijkheden als beeldbellen en Skype voor Bedrijven, is vergaderen op afstand heel goed mogelijk. Dit scheelt weer kostbare reistijd. Tijd die je bijvoorbeeld beter kunt besteden aan het uitwerken van een projectplan.

Kortom, flexwerken biedt tal van mogelijkheden om de productiviteit en het werkgeluk te verhogen, mits voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden. Dat betekent dat de manier waarop je flexwerken introduceert moet passen bij de medewerkers en het bedrijf. Bovendien vraagt het om een nieuwe werkdynamiek en goede afspraken, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

Deel dit artikel met anderen
Wilfred Stomp - Eigenaar
Wilfred is de eigenaar van online marketing bureau 2Bfound. Zijn passie is het ondersteunen van uiteenlopende bedrijven en ondernemers om hun online zichtbaarheid te verbeteren, de conversies te verhogen en daarmee het rendement van bedrijven te verbeteren. 2Bfound, opgericht in 2006 en gevestigd in het historische centrum van Dordrecht, bedient met name klanten die zich bevinden in het mkb. Aan deze klanten biedt 2Bfound altijd oplossingen op maat op het gebied van: zoekmachine optimalisatie (SEO), online adverteren, e-mailmarketing, social media marketing en conversie optimalisatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten