Gaming maakt Het Nieuwe Werken onvermijdelijk

Door Sjoerd Gerritsen van - 19 april 2012
Reacties gesloten

GamingJa, u leest het goed, ik ga in deze blogpost gaming en Het Nieuwe Werken aan elkaar verbinden! Waarom? Om te laten zien dat de kinderen die nu nog op de basis- en middelbare scholen zitten, niet om Het Nieuwe Werken heen kunnen. Of sterker nog; wij kunnen er niet om heen.

10.000 uur gamen voor je 21ste

Laten we beginnen bij het begin. Jane McGonigal heeft onder andere onderzoek gedaan naar het aantal uur dat een gemiddelde tiener in een sterke game cultuur gamed. Dit onderzoek en meer komt terug in haar boek Reality is broken, een aanrader voor iedereen die eens anders wil kijken naar de toegevoegde waarde van gaming op de maatschappij. In Nederland hebben we een sterke gamecultuur en enkele wereldbekende games komen van Nederlandse bodem (onder andere Killzone). McGonigal laat in haar onderzoek zien dat de kinderen die nu tussen de 10 en 15 jaar zijn, 10.000 uur online hebben gegamed tegen de tijd dat ze 21 zijn. Dit is een interessant getal om twee redenen:

  1. Reden nummer 1 is dat van de start van de basisschool tot het eind van de middelbare school scholieren ongeveer 10.000 uur bezig zijn met ‘leren’. Dit betekent dat er een generatie aankomt die een hele extra opleiding heeft genoten naast het voortgezet onderwijs.
  2. Reden nummer 2 is dat Malcolm Gladwell in zijn onderzoek laat zien dat wanneer iemand 10.000 uur in een activiteit heeft geïnvesteerd voor zijn 21ste hij virtuoos is in die activiteit. Als u meer wilt weten over Gladwell en zijn neurowetenschap en hoe dit vorm heeft in onze maatschappij, zou u het boek Outliers eens moeten lezen.

Generatie virtuoze gamers

Alles bij elkaar betekent dit dat er een generatie aan virtuoze gamers aankomt. Nu kunt u zich afvragen “waarom is dit interessant?”. Dit gaat u zien wanneer we iets dieper doorgaan op deze gegevens. We moeten ons namelijk het volgende afvragen: “Waar zijn deze virtuoze gamers dan zo goed in?”

Game OverDenk bijvoorbeeld aan zelfmotivatie, meteen een uitdaging aangaan en verwachten dat er een succesvol eind aan komt. Gamers zijn sociaal zeer vaardig, er is veel onderzoek dat laat zien dat mensen elkaar beter mogen na met elkaar te hebben gegamed, ook als je verliest van de andere persoon. Gamers zijn uitzonderlijk productief, gamers zijn blijer op het moment dat ze gamen dan als ze ontspannen hangen op de bank. Ook houden ze ervan om in een episch verhaal te zitten, hier halen ze betekenis en vervulling uit.

Het is aan ons om deze talenten zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen in een werkomgeving! Dus laten we eens kijken naar hoe we deze talenten kunnen vormgeven voor het bedrijfsleven.

Gamewereld = Het Nieuwe Werken?

Stel dat de mensen bijvoorbeeld zelf mogen bepalen met wie ze samenwerken, dan kunnen we optimaal gebruik maken van de sociale vaardigheden van gamers. Stel dat de mensen zelf mogen bepalen in welke projecten ze wat doen, op die manier kunnen we gebruik maken van de productiviteit van de gamers. Wat nou als we iedereen in de organisatie mee laten werken aan de strategie en visie van de organisatie, op die manier geef je de mensen meer betekenis en vervulling in hun rol.

Maar hoe ziet dit er dan in de praktijk uit? Heel simpel: Alles draait om het resultaat en mensen mogen zelf het proces vormgeven. Dit betekent dus dat mensen zelf mogen bepalen met wie ze samenwerken, met welke projecten ze aan de slag gaan en dat iedereen een rol heeft in de richting/strategie van het bedrijf. De optimale werkomgeving voor gamers is dus nagenoeg gelijk aan een HNW-werkomgeving. U ziet ook dat de virtuele wereld die game designers voor ons hebben gemaakt niet voor niets zo aanlokkelijk is. Dus laten we hiervan leren en onze bedrijven ook zo inrichten! En waar komt alles dan op terug? Het Nieuwe Werken!

Deel dit artikel met anderen
Sjoerd Gerritsen -
Sjoerd Gerritsen is fulltime entrepreneur. Met Gerritsen Media brengt hij organisaties in beweging en zet ze om naar Het Nieuwe Werken en 'alleen resultaten werkomgevingen'. De resultaten die werkzaamheden opleveren staan daarbij centraal, waarbij de medewerker de beslissing maakt wát hij doet en wáár hij dat doet.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!