Gebruik LinkedIn; linke soep [#KRHNW]
Met dank aan e-office en work21 publiceert Het Nieuwe Werken Blog iedere week een of meerdere hoofdstukken uit het boek ‘Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken’. In het boek geeft Roland Hameeteman samen met Gonny Vink en Ben Kuiken 49 praktische recepten voor Het Nieuwe Werken. De recepten bieden houvast en inspiratie om vanuit verschillende invalshoeken te starten met Het Nieuwe Werken.
Nog meer dan je kennis, is je netwerk tegenwoordig de onderscheidende factor voor succes. Laat daarom overal je gezicht zien: op congressen én op online netwerken als LinkedIn en Twitter. Dat kost tijd, inderdaad, maar dat noemen we tegenwoordig ook werk. (Gebruik wel een sterk en uniek password voor elk online netwerk, gezien de recente problemen van LinkedIn)
Je expertise is je Unique Selling Proposition
Je bent je eigen merk. Jouw waarde hangt af van het aantal mensen dat waardering heeft voor jou en voor wat je kunt of weet en daarom van je diensten gebruik wil maken. Hoe hoger die waardering is, hoe meer zij daarvoor over hebben. Dit is, zoals je wellicht nog weet van de marketingles op school, de basis van de marketing.
Als je destijds goed hebt opgelet, weet je ook dat een merk onderhoud vergt. Je probeert contact te leggen met zo veel mogelijk potentiële klanten en tijdens dit contact schets je een zo positief mogelijk beeld van je merk. Zo werkt het met jezelf als merk natuurlijk ook. Je bouwt een netwerk op van zo veel mogelijk ‘volgers’ en laat ze zien wat jij allemaal weet en kunt. Kennis is namelijk in een kenniseconomie je onderscheidende vermogen, je Unique Selling Proposition.
Wees actief en up-to-date
Nu zijn er tegenwoordig allerlei digitale netwerken zoals LinkedIn en Facebook waar je op een gemakkelijke manier in contact kunt komen met je doelgroep. Dat gemak heeft echter ook een nadeel: doordat het zo gemakkelijk gaat, doet het merendeel van de gebruikers nauwelijks moeite om iets van die contacten te maken. Er zijn zo veel mogelijkheden van een netwerksite als LinkedIn die nauwelijks worden gebruikt. De meeste mensen zetten hun profiel erop en proberen zo veel mogelijk vrienden te krijgen. En dat is een mooi begin, maar ook niet meer dan dat. Want dan begint het echte werk pas.
Om echt interessant te worden voor je doelgroep zul je je profiel geregeld moeten bijwerken. Je zult veelvuldig een bijdrage moeten leveren aan één van de vele discussies in de verschillende groepen. Je moet je, met andere woorden, profileren.
Etaleer je kennis
Dat moet je ook doen op andere platforms. Geef eens een lezing tijdens een congres, houd een weblog bij, stuur een ingezonden brief naar de krant, ga Twitteren. Maar doe het vanuit je expertise. Niemand is geïnteresseerd in je mening, daar zijn er al genoeg van. Waar een tekort aan is, zijn experts, mensen met verstand van zaken. Etaleer daarom je kennis overal waar je de kans krijgt. Als je dat maar vaak genoeg en heel systematisch doet, word je op een gegeven moment vanzelf gevraagd. Om je mening te geven bijvoorbeeld, of voor een interessante klus. Kijk, en dan kun jij vragen wat je wilt.
Volgende week recept 46: Bouw een sterk merk; merkues frites. Lees het vorige recept: Individueel belonen; chocolademunten, of begin bij het eerste recept van Klein receptenboek voor Het Nieuwe Werken.