Het Geheim van de Y Generatie
Kijk eens goed naar uzelf en naar uw dagelijkse werkzaamheden: kun u uzelf nog een leven voorstellen zonder telefoon, PC of Internet?
Vraag uzelf vervolgens meteen eens af hoe dat voor de generatie na ons zal zijn?
Deze generatie zal de uittredende babyboomers gaan vervangen en kijkt duidelijk anders tegen hun werk en werkgever aan dan voorgaande generaties.
Daarom in deze posting een verhaal over mijn neefje. Hij behoort duidelijk tot de groep die men tegenwoordig de Generatie Einstein of Y-Generatie noemt.
Hoe staat dit in relatie tot Het Nieuwe Werken? Voor deze ‘internet generatie’ is Het Nieuwe Werken eigenlijk vanzelfsprekend. Nog een reden om hier vandaag nog mee aan de slag te gaan en uw organisatie te laten anticiperen op de intrede van deze nieuwe categorie werknemers.
Continue verbonden
Laatst logeerde mijn neefje bij mij. Om hem niet de gehele dag achter zijn MacBook of mijn Xbox te positioneren leek het mij een goed idee hem wat culturele bagage mee te geven. Die ochtend had ik namelijk in de krant gelezen over een Andy Warhol tentoonstelling en besloot hem mee te nemen naar het museum.
Met enige moeite kon ik hem vanachter zijn Mac losweken en gingen we op pad. Ik vroeg hem bij het naar binnengaan van de expositieruimte of hij zijn telefoon uit wilde zetten. De manier waarop hij vervolgens naar mij keek was vergelijkbaar met alsof ik hem zojuist gevraagd had om te stoppen met ademhalen. Na een korte discussie met ontzegging van de Xbox bij thuiskomst, kreeg ik hem eindelijk zover dat hij zijn telefoon op trillen wilde zetten. Maar, dat was wel het maximale wat ik eruit kon halen op dat moment.
En wat die culturele bagage betreft: tenzij de expositie ook via de mobiel te volgen was denk ik niet dat hij er veel van heeft meegekregen. Zijn mobiel vibreerde namelijk vaak en kort.
Slimmer, sneller en socialer
Even in het kort wat kenmerken: mijn neefje is gewend om tegelijkertijd grote stromen van informatie, afkomstig van verschillende informatieve kanalen, te scannen en te verwerken. Daarnaast is hij in staat om bijvoorbeeld via Hyves, MSN Messenger of internetspel Killzone 2, sociale relaties op te bouwen zonder dat hij ooit ook maar iemand fysiek ontmoet heeft. Verder heeft hij zijn hele leven doorgebracht in het digitale tijdperk en voelt zich dus comfortabel met nieuwe technologieën. Hij voelt zich daar niet alleen prettig bij, maar verwacht dat ook in de samenwerking met anderen. E-mail, chat groups, blogs, internet, instant messaging, mobiele apparaten en internet games, zijn voor hem net zo gewoon als de telefoon en televisie dat voor mij waren.
Op basis van wat we weten over het sociologische profiel van de ‘Generation Einstein’, zal deze generatie waarschijnlijk verrassende toepassingen vinden voor nieuwe technologie, wat weer zal resulteren in veranderingen die we vandaag de dag onmogelijk kunnen voorspellen. Ik zie het al helemaal voor me: de nieuwe Bill Gates, Steve Balmer, Larry Ellison of Sergey Brin is straks misschien wel familie van mij.
Wat heeft dit nu te maken met organisaties zoals we die nu kennen?
Specifiek voor organisaties gaat juist deze generatie een grote verandering brengen. Stel u bent straks manager bij een middelgrote of grote organisatie. Stelt u zich tevens de situatie voor waarin u mijn neefje zojuist hebt aangenomen en zet daar alle uitgangspunten en middelen eens tegenover die vandaag de dag gehanteerd worden. Ik zie het al helemaal voor me:
Manager enthousiast: “Hallo, welkom bij onze organisatie. Hier is je vaste werkplek, inclusief een desktop PC met door ons geselecteerde software. Ikzelf zit in die kamer daar aan het einde van de gang. Normaal gesproken werken we hier van 09:00 tot 17:00, maar als je eerder wilt starten en vroeger naar huis wilt, dan kan dit in overleg.
Vanuit onze IT-afdeling hebben we een aantal prachtige applicaties tot je beschikking staan. Verder krijgt je een mailbox van maar liefst 1 Gigabyte. En, je kan je mail via een webclient ook op je thuis PC afhandelen. Superhandig! Als je eens een keer iets moet lezen of schrijven wat veel concentratie vereist, dan kan je best weleens een dagje thuiswerken. Structureel thuiswerken doen we hier niet aan. Ik wil mijn mensen graag dichtbij hebben om spoedeisende vragen vanuit de directie te kunnen beantwoorden”.
Mijn neefje: “Nee dankjewel, daar kan ik echt niet mee uit de voeten. Allereerst voel ik er niet zoveel voor om iedere dag helemaal naar kantoor te komen. Liever laat ik de activiteiten in mijn agenda bepalen waar ik wat en met wie doe. En vaak is dat ook ’s avonds of in het weekend.
Verder heb ik niet zoveel aan een desktop PC zonder mijn eigen favoriete applicaties en met een gig aan mailcapaciteit kan ik net aan drie filmpjes opslaan als ik die van vrienden binnenkrijg over de mail. Verder wil ik mijn mail, agenda en taken graag synchroniseren met mijn eigen mobiele telefoon, aangezien jullie die niet ter beschikking stellen. En, als je het niet erg vind, neem ik ook graag mijn eigen Macbook mee en voor mijn mail gebruik ik liever Gmail”.
Manager verbaasd: “Als je dat doet, dan hoef je hier niet te komen werken. Dat is tegen onze bedrijfspolicies”
Mijn neefje: “Ok, whatever. Dan ga ik wel elders werken. Tot ziens”.
Meerdere werkgevers tegelijkertijd
Ook het hele loyaliteitsaspect aan één organisatie zal met de komst van de Generatie Einstein verdwijnen. Het liefst willen zij straks voor meer dan één organisatie tegelijkertijd werken.
Managers kunnen niet blijven zeggen: ‘My way of the highway’. Want, dan is iedereen van deze aanstormende generatie weer snel uit uw bedrijf vertrokken, naar organisaties die hun zaakjes wel op orde hebben.
Hoe gaat uw organisatie hier straks mee om?
woensdag, 30 september, 2009 at 20:09
Leuk stuk Mark en organisaties zullen zeker rekening moeten houden met de komst van deze generatie. Het vraagt een grotere mate van flexibiliteit van de managers en de automatiseringsafdeling.
Echter, wat ik mij afvraag is niet hoe het nieuwe werken invloed gaat hebben op bedrijven, maar hoe scholen hier op inspelen, want daar zit die generatie nu. Wat kan het bedrijfsleven daar van leren al, hoe kunnen ze hierop beter aansluiten.
Zo voorkom je dat er straks generatie Y lichtingen in één keer in die starre kantooromgeving terechtkomen alsof het een koude douche is.
donderdag, 1 oktober, 2009 at 0:44
Dag Mark, mooi verhaal en een reëel scenario van hetgeen bedrijven kunnen verwachten als de Generatie Y massaal de arbeidsmarkt gaat betreden. Op Werken 2.0 staat overigens meer achtergrondinformatie over de Werknemer 2.0: http://bit.ly/WCBAd
woensdag, 30 september, 2009 at 20:09
Leuk stuk Mark en organisaties zullen zeker rekening moeten houden met de komst van deze generatie. Het vraagt een grotere mate van flexibiliteit van de managers en de automatiseringsafdeling.
Echter, wat ik mij afvraag is niet hoe het nieuwe werken invloed gaat hebben op bedrijven, maar hoe scholen hier op inspelen, want daar zit die generatie nu. Wat kan het bedrijfsleven daar van leren al, hoe kunnen ze hierop beter aansluiten.
Zo voorkom je dat er straks generatie Y lichtingen in één keer in die starre kantooromgeving terechtkomen alsof het een koude douche is.
donderdag, 1 oktober, 2009 at 0:44
Dag Mark, mooi verhaal en een reëel scenario van hetgeen bedrijven kunnen verwachten als de Generatie Y massaal de arbeidsmarkt gaat betreden. Op Werken 2.0 staat overigens meer achtergrondinformatie over de Werknemer 2.0: http://bit.ly/WCBAd
donderdag, 1 oktober, 2009 at 16:02
Er zullen altijd organisaties en bedrijven zijn die makkelijker meekunnen met hun tijd dan anderen. Maar de vraag: “wat gebeurt er als de generatie Y de arbeidsmarkt opgaat’ snap ik al helemaal niet. Dat gaat toch op een geleidelijke manier, waardoor bedrijven de tijd hebben om zich voor te bereiden / mee te gaan met de stroom? Elk jaar komen er nieuwe mensen op de arbeidsmarkt..En zolang ik als 32 jarige een 21-jarige stagiare uit mag leggen hoe je op youtube een afspeellijstje maakt, zie ik die koof niet zo hoor 😉 Vind de term generatie Y nogal getuigen van hokjesgeest……….
donderdag, 1 oktober, 2009 at 21:44
De eerste lichting generatie Y zit inmiddels al op kantoor en ik heb nog geen verhalen gehoord over massale leegloop door de generatie Y.
Net als baby boomers, generatie Nix en andere leeftijdsgebonden groepen die middels een hokjesgeest tot een generatie gebombardeerd zijn is er ook bij generatie Y niet van het ene op het andere moment iets bijzonders in de evolutie gebeurd waardoor dit de eerste mensen blijken te zijn die wel briljant kunnen multitasken zoals in deze blog post wordt geschetst. Ook generatie Y kan namelijk maar matig multitasken.
Dat generatie Y continue “connected” is valt ook best wel mee. Generatie Y-ers zat die zich geen mobiel data abonnement kunnen veroorloven of niet weten hoe hun telefoon verbinding moet maken met het WiFi netwerk. Een beetje op Hyves rond klikken en dan is het wel weer goed geweest.
Ze zijn eigenlijk niet veel actiever op internet dan babyboomers die nu “massaal” op internet reisverhalen aan het uitwisselen zijn en productreviews schrijven op sites als kieskeurig punt nl.
Het komt wel goed met die verschillende generaties. Bedrijven implementeren al sinds de uitvinding van de kleitabel technologie trager dan de technologie bedacht wordt. Dit is geen reden voor paniek. Bedrijven doen dit omdat ze zeker willen zijn dat een investering zichzelf terugverdient. Bedrijven zullen dus langzaam aan steeds meer nieuwe technologie gaan implementeren waarbij ook de succesverhalen uit de web 2.0 evolutie zullen worden meegenomen. Kijk naar bedrijven waar SharePoint wordt geïmplementeerd. Hier zitten wiki’s en blogs standaard in gebakken.
Geen paniek het komt best goed als je een generatie Y-er bent of ermee moet samenwerken.
donderdag, 1 oktober, 2009 at 16:02
Er zullen altijd organisaties en bedrijven zijn die makkelijker meekunnen met hun tijd dan anderen. Maar de vraag: “wat gebeurt er als de generatie Y de arbeidsmarkt opgaat' snap ik al helemaal niet. Dat gaat toch op een geleidelijke manier, waardoor bedrijven de tijd hebben om zich voor te bereiden / mee te gaan met de stroom? Elk jaar komen er nieuwe mensen op de arbeidsmarkt..En zolang ik als 32 jarige een 21-jarige stagiare uit mag leggen hoe je op youtube een afspeellijstje maakt, zie ik die koof niet zo hoor 😉 Vind de term generatie Y nogal getuigen van hokjesgeest……….
donderdag, 1 oktober, 2009 at 21:44
De eerste lichting generatie Y zit inmiddels al op kantoor en ik heb nog geen verhalen gehoord over massale leegloop door de generatie Y.
Net als baby boomers, generatie Nix en andere leeftijdsgebonden groepen die middels een hokjesgeest tot een generatie gebombardeerd zijn is er ook bij generatie Y niet van het ene op het andere moment iets bijzonders in de evolutie gebeurd waardoor dit de eerste mensen blijken te zijn die wel briljant kunnen multitasken zoals in deze blog post wordt geschetst. Ook generatie Y kan namelijk maar matig multitasken.
Dat generatie Y continue “connected” is valt ook best wel mee. Generatie Y-ers zat die zich geen mobiel data abonnement kunnen veroorloven of niet weten hoe hun telefoon verbinding moet maken met het WiFi netwerk. Een beetje op Hyves rond klikken en dan is het wel weer goed geweest.
Ze zijn eigenlijk niet veel actiever op internet dan babyboomers die nu “massaal” op internet reisverhalen aan het uitwisselen zijn en productreviews schrijven op sites als kieskeurig punt nl.
Het komt wel goed met die verschillende generaties. Bedrijven implementeren al sinds de uitvinding van de kleitabel technologie trager dan de technologie bedacht wordt. Dit is geen reden voor paniek. Bedrijven doen dit omdat ze zeker willen zijn dat een investering zichzelf terugverdient. Bedrijven zullen dus langzaam aan steeds meer nieuwe technologie gaan implementeren waarbij ook de succesverhalen uit de web 2.0 evolutie zullen worden meegenomen. Kijk naar bedrijven waar SharePoint wordt geïmplementeerd. Hier zitten wiki's en blogs standaard in gebakken.
Geen paniek het komt best goed als je een generatie Y-er bent of ermee moet samenwerken.
zaterdag, 3 oktober, 2009 at 9:08
Generatie Einstein is niet zo geniaal als in dit artikel wordt geschetst. Bijna niemand die in die zogenaamde doelgroep zit kan omgaan met een mac. (je (fictieve) neefje zal een van de enige zijn) het gros van de mensen heeft een pc staan waarop Microsoft draait. Echter je neef zal inderdaad wel zeggen dat een gigabyte aan mailcapaciteit te weinig is omdat zijn vrienden te weinig kennis van internet applicaties hebben zoals ‘you send it’ om grote bestanden te versturen. Men gaat geen filmpjes ‘mailen’, met zet ze op vimeo of YouTube en mailt dan een url.
Het punt waar ik naartoe wil is dat die generatie Einstein absoluut aachtergesteld is bij de huidige generatie op de arbeidsmarkt. En dit heeft te maken met onze voorkennis op het gebied van media. Diegene die weet hoe film werkte, met een strook celluloid op een spoel, begrijpt hoe dit in montage software wordt aangepakt; diegene die weet hoe een analoge fotocamera met diafragma en sluitertijden werkt begrijpt waarom zijn foto onscherp is. En degene die iets geleerd heeft over de films van Leni Riefenstahl is voorzichtiger met kijken en vraagt zichzelf af “waar kijk ik naar”.
Generatie Einstein zal moeten bijgespijkerd worden, in hoog tempo als je het mij vraagt. Ze begrijpen namelijk weinig van de werker in zijn huidige vorm. Prima wanneer je alle sociale contacten online onderhoudt. Maar belangrijker is om te weten St dit een vertaling is van een andersoortige realiteit.
Het enige aspect wat tot verrassing gaat leiden van deze generatie is dat ze steeds minder lineair denken. Zij denken op de manier waarop internet werkt. Alles kan altijd en overal zijn. Geen begin en vooral ook geen einde. En met een 3g verbinding altijd en overal. Wanneer we die generatie Einstein op kunnen voeden met de essentie achter de huidige technieken, we dan een succesvolle generatie krijgen die wellicht vooruitgang boekt en eindelijk breekt met het rechtlijnige denken.
zaterdag, 3 oktober, 2009 at 9:40
Thuiswerken krijgt weldra een flinke impact op intranetten. Want wat doe je met thuiswerkers die met huh MacBook niet kunnen inloggen op een intranet dat alleen de browser van XP, Vista of Windows7 ondersteunt? Heb je net lekker een paar ton geïnvesteerd, blijkt het niet te werken voor allen binnen de corporate gemeenschap. Een moderne werkgever komt moeilijk weg met de opmerking: stap maar over op een Windhoos machine.
Helaas ligt de focus in innovatie in communicatie binnen bedrijfsleven en overheid nog altijd op technologie, en niet op de inhoud. Het angstbeeld Y-Generatie helpt in het pushen van nog meer technologie. De jeugd heeft immers de toekomst (forget about the present).
Technologie is echter nog steeds overwegend naar binnen gekeerd (elke leverancier probeert immers zijn oplossing te promoten – en te beschermen, door het niet te laten ‘praten’ met software van de concurrent). Informatie daarentegen is verbindend (denk aan XML en Google maps). Internet gaat ook steeds meer over betere informatie en steeds minder over software silo’s. Mensen die dus propageren dat we allemaal maar aan de Windows 5,6,7 moeten om uberhaupt samen te kunnen werken, hebben iets van deze recente ontwikkelingen niet meegekregen.
Mijn ervaring met communicatie-studenten HBO onderstreept overigens de reactie hierboven dat lang niet alle jongeren web savy zijn. Dat we wel worden opgeroepen bang te zijn voor de Y-Generatie is meer (IT-)marketing dan aansluiten op de realiteit.
Wat een interessantere vraag is dan hoe om te gaan mer weer een enge bevolkingsgroep is de vraag wat Nieuw of Anders werken precies behelst? Is dit bijvoorbeeld buisiness as usual?, zoals ik geregeld hoor.
Door de focus op technologie vergeten we dat anders werken over de mens gaat en over de veranderende relatie met collega’s en inhoud in de digitale organisatie. Dit vergt meer een andere kijk op communicatie dan een andere kijk op ICT. Daar zit dan ook in de praktijk in de meeste gevallen het probleem.
zaterdag, 3 oktober, 2009 at 9:50
Thuiswerken krijgt weldra een flinke impact op intranetten. Want wat doe je met thuiswerkers die met hun MacBook niet kunnen inloggen op een intranet dat alleen de browser van XP, Vista of Windows7 ondersteunt? Heb je als MT net lekker een paar ton geïnvesteerd, blijkt het niet te werken voor alle medewerkers binnen de corporate community.
Een moderne werkgever komt moeilijk weg met de opmerking: stap maar over op een Windhoos machine. En terecht.
Helaas ligt de focus in innovatie in communicatie binnen bedrijfsleven en overheid nog altijd op technologie, en niet op de inhoud. Het angstbeeld Y-Generatie helpt met name het pushen van (nog meer) technologie. De jeugd heeft immers de toekomst (let’s forget about the present).
Technologie is echter nog steeds overwegend naar binnen gekeerd (elke leverancier probeert immers zijn oplossing te promoten – en te beschermen, door het niet te laten ‘praten’ met software van de concurrent). Informatie daarentegen is verbindend (denk aan XML en Google maps). Internet gaat ook steeds meer over betere en open informatiestructuren en steeds minder over belemmerende software silo’s.
Mensen die dus propageren dat we allemaal maar aan de Windows 5,6,7 moeten om uberhaupt samen te kunnen werken, hebben iets van deze recente ontwikkelingen niet meegekregen.
Mijn ervaring met communicatie-studenten HBO onderstreept overigens de reactie hieronder dat lang niet alle jongeren web savy zijn. Dat we wel worden opgeroepen bang te zijn voor de Y-Generatie is meer (IT-)marketing dan aansluiten op de realiteit. Want alle bedrijven en instellingen moesten destijds ook allemaal aan Second Life om niet voor loser door te gaan. En, wat heeft dat opgeleverd voor de medewerkers of de organisatie? Je kunt deze vraag bij veel internet hypes stellen.
Wat een interessantere vraag is dan hoe om te gaan met weer een enge (Y-)bevolkingsgroep is de vraag wat Nieuw of Anders werken precies behelst? Is dit bijvoorbeeld buisiness as usual?, zoals geregeld de perceptie is bij mensen die anders zulen gaan werken.
Door de focus op technologie vergeten we dat anders werken over de mens gaat en over de veranderende relatie met collega’s en inhoud in de digitale organisatie. Dit vergt meer een andere kijk op communicatie dan een andere kijk op ICT. En daar ligt dan ook in de meeste gevallen het probleem bij innovaties in communicatie.
Luc de Ruijter
innoveren met inhoud
zaterdag, 3 oktober, 2009 at 9:55
Thuiswerken krijgt weldra een flinke impact op intranetten. Want wat doe je met thuiswerkers die met hun MacBook niet kunnen inloggen op een intranet dat alleen de browser van XP, Vista of Windows7 ondersteunt? Heb je als MT net lekker een paar ton geïnvesteerd, blijkt het niet te werken voor alle medewerkers binnen de corporate community.
Een moderne werkgever komt moeilijk weg met de opmerking: stap maar over op een Windhoos machine. En terecht.
Helaas ligt de focus in innovatie in communicatie binnen bedrijfsleven en overheid nog altijd op technologie, en niet op de inhoud. Het angstbeeld Y-Generatie helpt met name het pushen van (nog meer) technologie. De jeugd heeft immers de toekomst (let’s forget about the present).
Technologie is echter nog steeds overwegend naar binnen gekeerd (elke leverancier probeert immers zijn oplossing te promoten – en te beschermen, door het niet te laten ‘praten’ met software van de concurrent). Informatie daarentegen is verbindend (denk aan XML en Google maps). Internet gaat ook steeds meer over betere en open informatiestructuren en steeds minder over belemmerende software silo’s.
Mensen die dus propageren dat we allemaal maar aan de Windows 5,6,7 moeten om uberhaupt samen te kunnen werken, hebben iets van deze recente ontwikkelingen niet meegekregen.
Mijn ervaring met communicatie-studenten HBO onderstreept overigens de reactie hieronder dat lang niet alle jongeren web savy zijn. Dat we wel worden opgeroepen bang te zijn voor de Y-Generatie is meer (IT-)marketing dan aansluiten op de realiteit. Sturen op angst voor het digitale gevaar (of de angt om ‘achter te blijven’) is van alle tijden in internet marketing. Het gemiddelde handelingsperspectief is daaromgericht op de korte termijn.
Wat een interessantere vraag is dan hoe om te gaan met weer een nieuwe (en enge) (Y-)bevolkingsgroep is de vraag wat Nieuw of Anders werken precies behelst? (En dn niet alleen voor die Y-ers, maar voor alle A t/m Z generaties). Is dit bijvoorbeeld buisiness as usual?, zoals geregeld de perceptie is bij mensen die anders zullen gaan werken. Leg dat dan maar eens uit.
Door de focus op technologie vergeten we dat anders werken over de mens gaat en over de veranderende relatie met collega’s en inhoud in de digitale organisatie. Dit vergt meer een andere kijk op communicatie dan een andere kijk op ICT. En daar ligt dan ook in de meeste gevallen het probleem bij innovaties in communicatie.
Luc de Ruijter
innoveren met inhoud
zaterdag, 3 oktober, 2009 at 13:43
Hoi Luc,
Bedankt voor je bijdrage. Je krijgt wat mij betreft een thumbs up 🙂
zaterdag, 3 oktober, 2009 at 13:55
@Mark Meerbeek, Kom je met onderstaande reacties nu tot andere / nieuwe / gewijzigde inzichten? Of kun je je eigen inzichten beter onderbouwen, desnoods met wetenschappelijk onderzoek (of ontbreekt dit op dit moment nog?).
Ik kom de door jou aangezwengelde discussie (al dan niet in een ander jasje) steeds vaker tegen in vakbladen, boeken in op internet en steevast heb ik het idee dat het in zo’n vaart allemaal niet gaat lopen.
Ik ben dan ook van mening dat we de zin en onzin in deze discussie zo snel mogelijk van elkaar moeten scheiden. Daar zijn alle generaties volgens mij bij gebaat.
P.s. Ik zie in je LinkedIn profiel staan dat je voor Microsoft werkt. In hoeverre bent je van mening dat werken voor deze organisatie je helpt om het beeld rondom deze discussie helder te krijgen of zou het ook zo kunnen zijn dat er een zekere mate van blikveld vernauwing optreed door continue geconfronteerd te worden met nieuwe technologie?
zaterdag, 3 oktober, 2009 at 9:08
Generatie Einstein is niet zo geniaal als in dit artikel wordt geschetst. Bijna niemand die in die zogenaamde doelgroep zit kan omgaan met een mac. (je (fictieve) neefje zal een van de enige zijn) het gros van de mensen heeft een pc staan waarop Microsoft draait. Echter je neef zal inderdaad wel zeggen dat een gigabyte aan mailcapaciteit te weinig is omdat zijn vrienden te weinig kennis van internet applicaties hebben zoals 'you send it' om grote bestanden te versturen. Men gaat geen filmpjes 'mailen', met zet ze op vimeo of YouTube en mailt dan een url.
Het punt waar ik naartoe wil is dat die generatie Einstein absoluut aachtergesteld is bij de huidige generatie op de arbeidsmarkt. En dit heeft te maken met onze voorkennis op het gebied van media. Diegene die weet hoe film werkte, met een strook celluloid op een spoel, begrijpt hoe dit in montage software wordt aangepakt; diegene die weet hoe een analoge fotocamera met diafragma en sluitertijden werkt begrijpt waarom zijn foto onscherp is. En degene die iets geleerd heeft over de films van Leni Riefenstahl is voorzichtiger met kijken en vraagt zichzelf af “waar kijk ik naar”.
Generatie Einstein zal moeten bijgespijkerd worden, in hoog tempo als je het mij vraagt. Ze begrijpen namelijk weinig van de werker in zijn huidige vorm. Prima wanneer je alle sociale contacten online onderhoudt. Maar belangrijker is om te weten St dit een vertaling is van een andersoortige realiteit.
Het enige aspect wat tot verrassing gaat leiden van deze generatie is dat ze steeds minder lineair denken. Zij denken op de manier waarop internet werkt. Alles kan altijd en overal zijn. Geen begin en vooral ook geen einde. En met een 3g verbinding altijd en overal. Wanneer we die generatie Einstein op kunnen voeden met de essentie achter de huidige technieken, we dan een succesvolle generatie krijgen die wellicht vooruitgang boekt en eindelijk breekt met het rechtlijnige denken.
zaterdag, 3 oktober, 2009 at 9:55
Thuiswerken krijgt weldra een flinke impact op intranetten. Want wat doe je met thuiswerkers die met hun MacBook niet kunnen inloggen op een intranet dat alleen de browser van XP, Vista of Windows7 ondersteunt? Heb je als MT net lekker een paar ton geïnvesteerd, blijkt het niet te werken voor alle medewerkers binnen de corporate community.
Een moderne werkgever komt moeilijk weg met de opmerking: stap maar over op een Windhoos machine. En terecht.
Helaas ligt de focus in innovatie in communicatie binnen bedrijfsleven en overheid nog altijd op technologie, en niet op de inhoud. Het angstbeeld Y-Generatie helpt met name het pushen van (nog meer) technologie. De jeugd heeft immers de toekomst (let's forget about the present).
Technologie is echter nog steeds overwegend naar binnen gekeerd (elke leverancier probeert immers zijn oplossing te promoten – en te beschermen, door het niet te laten 'praten' met software van de concurrent). Informatie daarentegen is verbindend (denk aan XML en Google maps). Internet gaat ook steeds meer over betere en open informatiestructuren en steeds minder over belemmerende software silo's.
Mensen die dus propageren dat we allemaal maar aan de Windows 5,6,7 moeten om uberhaupt samen te kunnen werken, hebben iets van deze recente ontwikkelingen niet meegekregen.
Mijn ervaring met communicatie-studenten HBO onderstreept overigens de reactie hieronder dat lang niet alle jongeren web savy zijn. Dat we wel worden opgeroepen bang te zijn voor de Y-Generatie is meer (IT-)marketing dan aansluiten op de realiteit. Sturen op angst voor het digitale gevaar (of de angt om 'achter te blijven') is van alle tijden in internet marketing. Het gemiddelde handelingsperspectief is daaromgericht op de korte termijn.
Wat een interessantere vraag is dan hoe om te gaan met weer een nieuwe (en enge) (Y-)bevolkingsgroep is de vraag wat Nieuw of Anders werken precies behelst? (En dn niet alleen voor die Y-ers, maar voor alle A t/m Z generaties). Is dit bijvoorbeeld buisiness as usual?, zoals geregeld de perceptie is bij mensen die anders zullen gaan werken. Leg dat dan maar eens uit.
Door de focus op technologie vergeten we dat anders werken over de mens gaat en over de veranderende relatie met collega's en inhoud in de digitale organisatie. Dit vergt meer een andere kijk op communicatie dan een andere kijk op ICT. En daar ligt dan ook in de meeste gevallen het probleem bij innovaties in communicatie.
Luc de Ruijter
innoveren met inhoud
zaterdag, 3 oktober, 2009 at 13:43
Hoi Luc,
Bedankt voor je bijdrage. Je krijgt wat mij betreft een thumbs up 🙂
zaterdag, 3 oktober, 2009 at 13:55
@Mark Meerbeek, Kom je met onderstaande reacties nu tot andere / nieuwe / gewijzigde inzichten? Of kun je je eigen inzichten beter onderbouwen, desnoods met wetenschappelijk onderzoek (of ontbreekt dit op dit moment nog?).
Ik kom de door jou aangezwengelde discussie (al dan niet in een ander jasje) steeds vaker tegen in vakbladen, boeken in op internet en steevast heb ik het idee dat het in zo'n vaart allemaal niet gaat lopen.
Ik ben dan ook van mening dat we de zin en onzin in deze discussie zo snel mogelijk van elkaar moeten scheiden. Daar zijn alle generaties volgens mij bij gebaat.
P.s. Ik zie in je LinkedIn profiel staan dat je voor Microsoft werkt. In hoeverre bent je van mening dat werken voor deze organisatie je helpt om het beeld rondom deze discussie helder te krijgen of zou het ook zo kunnen zijn dat er een zekere mate van blikveld vernauwing optreed door continue geconfronteerd te worden met nieuwe technologie?
woensdag, 14 oktober, 2009 at 21:33
Luc, zeker heeft dit geresulteerd in nieuwe inzichten. hierbij een samenvatting van wat ik aan nieuwe inzichten heb opgedaan nav al jullie postings:
1. Leeftijd is misschien niet het belangrijkste onderscheid. Niet 'jong van leeftijd is het belangrijkste', maar 'jong van geest' is misschien meer op zijn plaats. We moeten af van de hokjesgeest.
2. Kunnen nieuwe jonge medewerkers al die verantwoordelijkheid wel aan? Is de nieuwe generatie wel capabel genoeg om nieuwe manieren van werken op de juiste wijze te adopteren, inclusief de bijbehorende technologie? En moeten we hun niet al op HBÓ en Universiteit hierop voorbereiden?
3. Generatie Einstein is mogelijk niet zo geniaal als dat geschetst (inclusief door mijzelf) wordt. Missen ze niet de 'technische' voorkennis die eerdere generaties wel hebben om optimaal gebruik te maken van de nieuwe manier van werken?
4. Ligt de focus in het huidige nieuwe werken niet teveel op technologie? Moeten we niet meer op de lange termijn kijken en minder sturen op angst voor het digitale gevaar?
Hierbij tot slot 3 links naar sites over de generatie Einstein die ik zelf erg op waarde kon schatten:
http://www.guardian.co.uk/business/2009/jul/13/…
http://www.microsoft.com/netherlands/msnederlan…
http://www.forrester.com/Research/Document/Exce…
zondag, 4 oktober, 2009 at 13:28
Leuke discussie!
De uitdaging voor veel bedrijven is om top talent aan te trekken. Top talent waar je de organisatie mee kunt vernieuwen en die de producten/diensten van morgen zullen creëren. Wat Mark volgens mij in deze posting tracht te schetsen is dat dit talent kritisch zal zijn naar zijn/haar werkgever en dat het verstandig is om hierop te anticiperen. Het voorbeeld gesprek tussen neefje en manager laat zien dat de wensen over de Mens-, IT- en Facility-as veranderen. Uiteindelijk zijn er natuurlijk meer redenen waarom talent zich aangetrokken voelt tot je bedrijf.
Wat betreft de discussie over de Mac: vorige week was ik op #Picnic09 (een event over innovatie – zie http://www.picnicnetwork.org/) en daar had 90% van de bezoeker een Mac bij zich…het is dus maar net wat je gewend bent? Mijn ervaring is dat het technologisch geen grote uitdaging is om beide platformen samen te laten werken. Door open te staan voor meerdere platformen geef je als bedrijf wel een signaal. Iets waardoor dat talent zich wellicht toch meer tot je bedrijf aangetrokken voelt.
zondag, 4 oktober, 2009 at 13:39
Leuke vragen en discussies hieronder!
De uitdaging voor veel bedrijven is om top talent aan te trekken. Top talent waar je de organisatie mee kunt vernieuwen en die de producten/diensten van morgen zullen creëren. Wat Mark volgens mij in deze posting tracht te schetsen is dat dit talent kritisch zal zijn naar zijn/haar werkgever en dat het verstandig is om hierop te anticiperen. Het voorbeeld gesprek tussen neefje en manager laat zien dat de wensen over de Mens-, IT- en Facility-as veranderen. Uiteindelijk zijn er natuurlijk meer redenen waarom talent zich aangetrokken voelt tot je bedrijf.
Wat betreft de discussie over de Mac: vorige week was ik op #Picnic09 (een event over innovatie – zie http://www.picnicnetwork.org/) en daar had 90% van de bezoeker een Mac bij zich…het is dus maar net wat je gewend bent? Mijn ervaring is dat het technologisch geen grote uitdaging is om beide platformen samen te laten werken. Door open te staan voor meerdere platformen geef je als bedrijf wel een signaal. Iets waardoor dat talent zich wellicht toch meer tot je bedrijf aangetrokken voelt.
zondag, 4 oktober, 2009 at 13:43
Leuke vragen en discussies hieronder!
De uitdaging voor veel bedrijven is om top talent aan te trekken. Top talent waar je de organisatie mee kunt vernieuwen en die de producten/diensten van morgen zullen creëren. Wat Mark volgens mij in deze posting tracht te schetsen is dat dit talent kritisch zal zijn naar zijn/haar werkgever en dat het verstandig is om hierop te anticiperen. Het voorbeeld gesprek tussen neefje en manager laat zien dat de wensen over de Mens-, IT- en Facility-as veranderen. Uiteindelijk zijn er natuurlijk meer redenen waarom talent zich aangetrokken voelt tot je bedrijf.
Wat betreft de discussie over de Mac: vorige week was ik op #Picnic09 (een event over innovatie – zie http://www.picnicnetwork.org/) en daar had 90% van de bezoeker een Mac bij zich…het is dus maar net wat je gewend bent? Mijn ervaring is dat het technologisch geen grote uitdaging is om beide platformen samen te laten werken. Door open te staan voor meerdere platformen geef je als bedrijf wel een signaal. Iets waardoor dat talent zich wellicht toch meer tot je bedrijf aangetrokken voelt.
zondag, 4 oktober, 2009 at 13:43
Leuke vragen en discussies hieronder!
De uitdaging voor veel bedrijven is om top talent aan te trekken. Top talent waar je de organisatie mee kunt vernieuwen en die de producten/diensten van morgen zullen creëren. Wat Mark volgens mij in deze posting tracht te schetsen is dat dit talent kritisch zal zijn naar zijn/haar werkgever en dat het verstandig is om hierop te anticiperen. Het voorbeeld gesprek tussen neefje en manager laat zien dat de wensen over de Mens-, IT- en Facility-as veranderen. Uiteindelijk zijn er natuurlijk meer redenen waarom talent zich aangetrokken voelt tot je bedrijf.
Wat betreft de discussie over de Mac: vorige week was ik op #Picnic09 (een event over innovatie – zie http://www.picnicnetwork.org/) en daar had 90% van de bezoeker een Mac bij zich…het is dus maar net wat je gewend bent? Mijn ervaring is dat het technologisch geen grote uitdaging is om beide platformen samen te laten werken. Door open te staan voor meerdere platformen geef je als bedrijf wel een signaal. Iets waardoor dat talent zich wellicht toch meer tot je bedrijf aangetrokken voelt.
maandag, 5 oktober, 2009 at 16:01
Jammer dat de reactie van Mark vooralsnog uitblijft
maandag, 5 oktober, 2009 at 17:15
Beste Bram, Mark is momenteel op vakantie. Heb wel even contact met hem gehad en hij zal na terugkomst zeker reageren. Dank je wel voor je geduld. Mvg
maandag, 5 oktober, 2009 at 16:01
Jammer dat de reactie van Mark vooralsnog uitblijft
maandag, 5 oktober, 2009 at 17:15
Beste Bram, Mark is momenteel op vakantie. Heb wel even contact met hem gehad en hij zal na terugkomst zeker reageren. Dank je wel voor je geduld. Mvg
zaterdag, 10 oktober, 2009 at 15:57
Volgens mij is het: My way OR the highway.
Verder interessant artikel wat goed aansluit bij andere geluiden uit verschillende media.
Al worden jongeren tegenwoordig wel snel afgeschilderd als jongeren die alleen
nog maar digitale media gebruiken. Soms zie ik per ongeluk nog iemand buiten
voetballen, maar dat zullen waarschijnlijk excessen zijn.
Ik ben benieuwd naar de veranderingen op de werkplek over tien jaar.
Vooral hoeveel invloed hebben de nieuwe werkers? Mij lijkt een werkplek
waar je zelf kan bepalen wanneer je er bent en hoe je werk ideaal, maar
de vraag is: durven managers dat aan en kunnen de nieuwe werkers
die verantwoordelijkheid aan?
Ik weet dat ze bij de Rabobank al twee verplichte thuiswerkdagen hebben.
Maar daar werken overwegend WO’ ers, daarvan mag je zelfredzaamheid
verwachten. Hoe zit het met al die mbo en hbo-jongeren die geen of minder
discipline hebben?
De toekomst zal het leren.
zaterdag, 10 oktober, 2009 at 15:57
Volgens mij is het: My way OR the highway.
Verder interessant artikel wat goed aansluit bij andere geluiden uit verschillende media.
Al worden jongeren tegenwoordig wel snel afgeschilderd als jongeren die alleen
nog maar digitale media gebruiken. Soms zie ik per ongeluk nog iemand buiten
voetballen, maar dat zullen waarschijnlijk excessen zijn.
Ik ben benieuwd naar de veranderingen op de werkplek over tien jaar.
Vooral hoeveel invloed hebben de nieuwe werkers? Mij lijkt een werkplek
waar je zelf kan bepalen wanneer je er bent en hoe je werk ideaal, maar
de vraag is: durven managers dat aan en kunnen de nieuwe werkers
die verantwoordelijkheid aan?
Ik weet dat ze bij de Rabobank al twee verplichte thuiswerkdagen hebben.
Maar daar werken overwegend WO' ers, daarvan mag je zelfredzaamheid
verwachten. Hoe zit het met al die mbo en hbo-jongeren die geen of minder
discipline hebben?
De toekomst zal het leren.
woensdag, 14 oktober, 2009 at 21:16
Inderdaad, de toekomst zal het leren. Maar kunnen we nu misschien al ontwikkelingen of trends waarnemen welke kant het op zou kunnen gaan? Groene IT? Mobiliteit? Een veranderende workforce? Altijd maar online, altijd maar bereikbaar? De Cloud? Kunnen deze ontwikkelingen ons misschien al een indicatie geven van 'de toekomst van de werkplek voor de komende 10 jaar'? Goed punt en dit zal zeker ruimte krijgen in de blogpostings die zullen volgen.
woensdag, 14 oktober, 2009 at 21:06
@ All, bedankt voor jullie feedback. Ik had niet verwacht dat dit onderwerp zo’n waardevolle discussie zou opleveren. Waar mogelijk heb ik mijn comments gegeven en vragen beantwoord. Ik hoop dat jullie mijn volgende postings van even waardevolle informatie willen blijven voorzien? Laten we eens kijken of we gezamenlijk het onderwerp ‘Het Nieuwe Werken’ de diepgang kunnen geven die het misschien wel nodig heeft.
woensdag, 14 oktober, 2009 at 21:08
@ All, bedankt voor jullie feedback. Ik had niet verwacht dat dit onderwerp zo’n waardevolle discussie zou opleveren. Waar mogelijk heb ik mijn comments gegeven en vragen beantwoord. Ik hoop dat jullie mijn volgende postings van even waardevolle informatie willen blijven voorzien? Laten we eens kijken of we gezamenlijk het onderwerp ‘Het Nieuwe Werken’ de diepgang kunnen geven die het misschien wel nodig heeft.
woensdag, 14 oktober, 2009 at 21:16
Inderdaad, de toekomst zal het leren. Maar kunnen we nu misschien al ontwikkelingen of trends waarnemen welke kant het op zou kunnen gaan? Groene IT? Mobiliteit? Een veranderende workforce? Altijd maar online, altijd maar bereikbaar? De Cloud? Kunnen deze ontwikkelingen ons misschien al een indicatie geven van ‘de toekomst van de werkplek voor de komende 10 jaar’? Goed punt en dit zal zeker ruimte krijgen in de blogpostings die zullen volgen.
woensdag, 14 oktober, 2009 at 21:33
Luc, zeker heeft dit geresulteerd in nieuwe inzichten. hierbij een samenvatting van wat ik aan nieuwe inzichten heb opgedaan nav al jullie postings:
1. Leeftijd is misschien niet het belangrijkste onderscheid. Niet ‘jong van leeftijd is het belangrijkste’, maar ‘jong van geest’ is misschien meer op zijn plaats. We moeten af van de hokjesgeest.
2. Kunnen nieuwe jonge medewerkers al die verantwoordelijkheid wel aan? Is de nieuwe generatie wel capabel genoeg om nieuwe manieren van werken op de juiste wijze te adopteren, inclusief de bijbehorende technologie? En moeten we hun niet al op HBÓ en Universiteit hierop voorbereiden?
3. Generatie Einstein is mogelijk niet zo geniaal als dat geschetst (inclusief door mijzelf) wordt. Missen ze niet de ‘technische’ voorkennis die eerdere generaties wel hebben om optimaal gebruik te maken van de nieuwe manier van werken?
4. Ligt de focus in het huidige nieuwe werken niet teveel op technologie? Moeten we niet meer op de lange termijn kijken en minder sturen op angst voor het digitale gevaar?
Hierbij tot slot 3 links naar sites over de generatie Einstein die ik zelf erg op waarde kon schatten:
http://www.guardian.co.uk/business/2009/jul/13/teenage-media-habits-morgan-stanley
http://www.microsoft.com/netherlands/msnederland/raadvananders/jongeren/
http://www.forrester.com/Research/Document/Excerpt/0,7211,55239,00.html
woensdag, 14 oktober, 2009 at 21:08
@ All, bedankt voor jullie feedback. Ik had niet verwacht dat dit onderwerp zo'n waardevolle discussie zou opleveren. Waar mogelijk heb ik mijn comments gegeven en vragen beantwoord. Ik hoop dat jullie mijn volgende postings van even waardevolle informatie willen blijven voorzien? Laten we eens kijken of we gezamenlijk het onderwerp 'Het Nieuwe Werken' de diepgang kunnen geven die het misschien wel nodig heeft.