Gevoel van controle terug bij werknemer
Het is niet gemakkelijk om mensen te motiveren deel te nemen in een verandering als Het Nieuwe Werken. De psychologische theory of planned behaviour, ontwikkeld door Fishbein en Ajzen, maakt overzichtelijk wat er allemaal voor nodig is.
Deze theorie stelt dat gedrag het beste verklaart kan worden door de intentie die een persoon heeft om het gedrag uit te voeren. De intentie is dan bepaald door drie factoren:
Behavioral Attitude
Om te beginnen is er de behavioral attitude, eigen opvattingen die mensen hebben ten aanzien van een bepaald onderwerp. Deze houdingen kunnen zijn gegrond op logische redeneringen en overwegingen, maar ze kunnen ook gebaseerd zijn op ingewortelde routines en overtuigingen. Een voorbeeld hiervan bij flexwerken is de persoonlijke mening die iemand heeft ten opzichte van het opgeven van je vaste werkplek. Sommige mensen zullen het vanuit hun eigen houding prima vinden om vaker thuis te werken, terwijl anderen dit zien als iets negatiefs.
Subjective Norms
Daarnaast is het belangrijk aandacht te geven aan de subjective norms: wat zullen anderen vinden van dat nieuwe gedrag? Dat kunnen collega’s, partners, klanten maar ook vrienden zijn. Als de inschatting is dat het nieuwe gedrag niet geaccepteerd wordt, zal de animo om te veranderen erg laag zijn. De subjectieve norm is dus zwaarwegend. Wanneer iemand uit een bedrijf waarin iedereen nog een vaste werkplek heeft komt in dienst komt bij een bedrijf dat wel deprincipes van het nieuwe werken nastreeft, zal deze persoon zich waarschijnlijk snel aanpassen.
Perceived Behavioral Control
De laatste factor is de overtuiging over het vermogen om daadwerkelijk het gedrag te veranderen. Hiermee wordt de inschatting van de eigen mogelijkheden om het gewenste gedrag uit te voeren bedoeld. De waargenomen gedragscontrole betekend in hoeverre een persoon zich bekwaam acht om het gedrag uit te voeren. De waargenomen gedragscontrole wordt ook gezien als rechtstreekse voorspeller van het gedrag. Een interventie zal dus ook gericht moeten zijn op het versterken van de competenties en tools om het gewenste gedrag daadwerkelijk te vertonen.
Verantwoordelijkheid terug bij medewerker
Vaak wordt deze laatste, zeer belangrijke, factor over het hoofd gezien. Het spreekt vanzelf dat mensen hun gedrag niet willen aanpassen wanneer ze het gevoel hebben dat ze nooit de gewenste uitkomst zouden kunnen behalen. Ook in de verandering naar het flexibele werken is het essentieel om deze factor niet over het hoofd te zien. Dit is precies waar technische tools als Mapiq houvast kunnen geven. Hieronder twee voorbeelden:
Medewerkers hebben het gevoel dat het ze prima op verschillende plekken in het bedrijf zouden kunnen werken omdat Mapiq ze vanaf elke locatie, of dat nou thuis of bij binnenkomst van het kantoor, laat zien waar er plek is. Zo wordt de angst weggenomen dat ze uren zouden moeten dwalen door het gebouw. Medewerkers krijgen weer grip op de situatie.
Ook is er vaak onzekerheid over de manier van samenwerken. Medewerken zijn bang dat wanneer ze kort willen overleggen met collega’s deze net niet op kantoor zijn of dat ze uren aan het zoeken zijn tot ze hem of haar gevonden hebben. Ook in dit geval geeft Mapiq ze weer een gevoel van controle terug in deze verandering door te laten zien waar hun collega’s zitten in het gebouw.
Deze blog was eerder gepubliceerd op de website van Mapiq.