Gevoel van controle terug bij werknemer

Door Anne Wernand van Blinq Systems - 16 december 2015
Reacties gesloten

Het is niet gemakkelijk om mensen te motiveren deel te nemen in een verandering als Het Nieuwe Werken. De psychologische theory of planned behaviour, ontwikkeld door Fishbein en Ajzen, maakt overzichtelijk wat er allemaal voor nodig is.

Deze theorie stelt dat gedrag het beste verklaart kan worden door de intentie die een persoon heeft om het gedrag uit te voeren. De intentie is dan bepaald door drie factoren:

NaamloosBehavioral Attitude

Om te beginnen is er de behavioral attitude, eigen opvattingen die mensen hebben ten aanzien van een bepaald onderwerp. Deze houdingen kunnen zijn gegrond op logische redeneringen en overwegingen, maar ze kunnen ook gebaseerd zijn op ingewortelde routines en overtuigingen. Een voorbeeld hiervan bij flexwerken is de persoonlijke mening die iemand heeft ten opzichte van het opgeven van je vaste werkplek. Sommige mensen zullen het vanuit hun eigen houding prima vinden om vaker thuis te werken, terwijl anderen dit zien als iets negatiefs.

Subjective Norms

Daarnaast is het belangrijk aandacht te geven aan de subjective norms: wat zullen anderen vinden van dat nieuwe gedrag? Dat kunnen collega’s, partners, klanten maar ook vrienden zijn. Als de inschatting is dat het nieuwe gedrag niet geaccepteerd wordt, zal de animo om te veranderen erg laag zijn. De subjectieve norm is dus zwaarwegend. Wanneer iemand uit een bedrijf waarin iedereen nog een vaste werkplek heeft komt in dienst komt bij een bedrijf dat wel deprincipes van het nieuwe werken nastreeft, zal deze persoon zich waarschijnlijk snel aanpassen.

Perceived Behavioral Control

De laatste factor is de overtuiging over het vermogen om daadwerkelijk het gedrag te veranderen. Hiermee wordt de inschatting van de eigen mogelijkheden om het gewenste gedrag uit te voeren bedoeld. De waargenomen gedragscontrole betekend in hoeverre een persoon zich bekwaam acht om het gedrag uit te voeren. De waargenomen gedragscontrole wordt ook gezien als rechtstreekse voorspeller van het gedrag. Een interventie zal dus ook gericht moeten zijn op het versterken van de competenties en tools om het gewenste gedrag daadwerkelijk te vertonen.

Verantwoordelijkheid terug bij medewerker

Vaak wordt deze laatste, zeer belangrijke, factor over het hoofd gezien. Het spreekt vanzelf dat mensen hun gedrag niet willen aanpassen wanneer ze het gevoel hebben dat ze nooit de gewenste uitkomst zouden kunnen behalen. Ook in de verandering naar het flexibele werken is het essentieel om deze factor niet over het hoofd te zien. Dit is precies waar technische tools als Mapiq houvast kunnen geven. Hieronder twee voorbeelden:

De medewerker en Het Nieuwe WerkenMedewerkers hebben het gevoel dat het ze prima op verschillende plekken in het bedrijf zouden kunnen werken omdat Mapiq ze vanaf elke locatie, of dat nou thuis of bij binnenkomst van het kantoor, laat zien waar er plek is. Zo wordt de angst weggenomen dat ze uren zouden moeten dwalen door het gebouw. Medewerkers krijgen weer grip op de situatie.

Ook is er vaak onzekerheid over de manier van samenwerken. Medewerken zijn bang dat wanneer ze kort willen overleggen met collega’s deze net niet op kantoor zijn of dat ze uren aan het zoeken zijn tot ze hem of haar gevonden hebben. Ook in dit geval geeft Mapiq ze weer een gevoel van controle terug in deze verandering door te laten zien waar hun collega’s zitten in het gebouw.

Deze blog was eerder gepubliceerd op de website van Mapiq.

Deel dit artikel met anderen
Anne Wernand -
Anne, is afgestudeerd in zowel de klinische psychologie als de sociale gezondheidspsychologie aan de Universiteit Utrecht. Sinds 2014 is ze werkzaam bij Blinq Systems, het bedrijf achter de webapplicatie Mapiq. Het product Mapiq geeft medewerkers toegang tot alle faciliteiten van het nieuwe kantoorpand, waar ze ook zijn en wanneer ze maar willen. Zij kunnen met de software onder meer kamers reserveren, de weg in een pand vinden, vrije werkplekken zoeken, locaties delen, collega's vinden, en tijden en/of ruimtes gemakkelijk veranderen. Blinq Systems wil mensen in staat stellen om slimmer te werken en effectiever gebruik te maken van het moderne kantoorgebouw. In Mapiq ligt de focus dan ook op de eindgebruiker. Vandaar dat Anne zich is gaan verdiepen in de ervaringen van medewerkers die de overstap maken naar Het Nieuwe Werken of dit al geruime tijd volgens deze manier werken. Daarnaast gaat ze veel in gesprek met onderzoekers die het door een wetenschappelijke bril naar dit veelbesproken onderwerp kijken. Vragen die centraal staan: Wanneer werken mensen het beste? Geldt voor iedereen dezelfde voorwaarden? Hoe kan de kantooromgeving bijdragen aan de werkproductiviteit?
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten