Groeien? Uitbesteden!

Door Danny Bijl van DB Online Marketing - 25 juli 2019
Reacties gesloten

Gaat het lekker met de zaken en blijven zowel de omzet als het aantal opdrachtgevers groeien? Dan zul je al snel merken dat het steeds drukker wordt en dat er steeds vaker dingen bij in lijken te schieten. Je marketing begint wat achter te lopen, je administratie wordt wat rommeliger en je hoofd lijkt iedere dag vol klusjes te zitten. Een mooi moment om wat externe hulp in te schakelen. Door bepaalde taken uit te besteden zorg jij voor meer rust in je hoofd, meer energie om je op je core-business te focussen én zijn alle zaken altijd netjes op orde. Maar waar moet je op letten wanneer je bepaalde taken uit wilt besteden? We geven je een aantal handige tips.

1. De juiste persoon voor de juiste taak

Iedere mogelijke nieuwe medewerker heeft natuurlijk zo zijn of haar eigen specialiteiten. Kijk dus eerst goed naar de taak waar jij een oplossing voor zoekt.  Heb je hulp nodig bij de kantoorwerkzaamheden zoals het bestellen van materialen, het maken van afspraken en het bijhouden van de agenda? Dan schakel je de hulp van een secretaresse in. Ben je juist op zoek naar iemand die jouw online marketing voor je uit handen neemt; dan is een online marketeer of virtual assistant de persoon die je zoekt. Er is altijd wel een juiste persoon voor de juiste taak te vinden.

Uitbesteden

2. Welke resultaten wil je bereiken?

Voordat je investeert in nieuw personeel wil je natuurlijk wel weten of zij je kunnen helpen de gewenste resultaten te bereiken. Of je nu meer omzet, meer comfort of minder stress wilt: pas wanneer jij je resultaten in kaart brengt kun je de juiste persoon vinden die jou kan helpen deze resultaten te bereiken. Wil je gewicht verliezen dan ga je natuurlijk naar een personal trainer, en niet naar een virtual assistent. Breng jouw resultaten duidelijk in kaart, kijk welke acties er nodig zijn om deze resultaten te bereiken en zoek hier vervolgens de passende persoon bij.

3. Waar heb je last van?

Hoewel er misschien genoeg zaken zijn die je uit zou willen besteden, is het verstandig om te beginnen met datgene waar je het meeste last van hebt. Die ene taak waar je iedere keer weer tegenop kijkt, die je teveel tijd en energie kost en waar je haast de kriebels van krijgt. Om te weten welke taken je het eerste uit wilt (en zou moeten) besteden, maak je een overzicht met de taken en jouw mening erover. Kijk welke taken je leuk vindt om te doen, welke taken je minder leuk vindt en welke taken je simpelweg verschrikkelijk vindt. Begin met het uitbesteden van de laatste taken in het lijstje.

Deel dit artikel met anderen
Danny Bijl - Online Marketeer
Danny Bijl is werkzaam als freelance online marketeer waarbij de focus ligt op SEO en content trajecten. Hij is er heilig van overtuigd dat het creëren van goede content een must is voor ieder bedrijf die iets met online wil doen. Naast de online marketing werkzaamheden voor zijn klanten is Danny ook een enthousiaste blogger.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten