Groeigericht ondernemen: 3 toepassingen
Veel ondernemers hebben de ambitie om hun onderneming te laten groeien. Maar ja, hoe doe je dat dan? ‘Groei’ is namelijk een nogal algemeen begrip. Het kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de omzet, of het aantal medewerkers of vestigingen. Om als onderneming succesvol te kunnen groeien is het belangrijk goed te bedenken op welk vlak je wilt groeien, en hoe je dat denkt te gaan bereiken. Hieronder lees je meer over drie praktische toepassingen die je kunnen inspireren groeigericht te ondernemen.
Het creëren van waarde
Groei kan, zoals hierboven al beschreven werd, betrekking hebben op allerlei zaken. Een hiervan is waarde. Er kan op allerlei niveaus waarde worden gecreëerd. Ten eerste als je kijkt naar de waarde voor de klanten. Hoe groot is het marktaandeel, en hoe hoog is de klanttevredenheid? Verder kan ook gekeken worden naar de waarde voor de medewerkers. Zeker in tijden zoals deze met een krappe arbeidsmarkt, gaan medewerkers niet zomaar akkoord met alles. Wil je groeien, kijk dan dus goed naar hoe je medewerkers hierin meeneemt.
Daarnaast kun je ook met een breder perspectief kijken naar de waardecreatie voor stakeholders. Als onderneming heb je immers een sociale verantwoordelijkheid. Hoe zijn de arbeidsvoorwaarden van je leveranciers bijvoorbeeld, en hoe staat het met de milieubelasting van de producten of verpakkingen hiervan? Tot slot speelt ook de financiële waarde een rol. Wil je groeien, dan is er vaak externe bedrijfsfinanciering nodig. Wat is de financiële return van een investering? Als je een zakelijke lening bij Floryn afsluit bijvoorbeeld, wat levert dan de investering op?
De impact van je onderneming vergroten
Vaak focussen ondernemers zich op het vergroten van omzet. Maar eigenlijk is het beter om dit breder te zien. Omzetgroei kun je bijvoorbeeld realiseren als er meer mensen gebruik maken van je producten of diensten. Is er vraag naar producten of diensten die jij levert? Dan stijgt het aantal klanten vanzelf. Je vergroot de impact van je onderneming, met omzetgroei als gevolg.
Kwaliteit zorgt voor kwantiteit
Tot slot kun je beargumenteren dat tegenwoordig steeds meer aandacht komt voor ‘beter’, in plaats van ‘meer’. De tactiek van vol inzetten op (te) lage prijzen en zo marktaandeel verwerven wordt nog steeds toegepast. Het is echter de vraag of dat ook op de lange termijn zorgt voor succes. Een veel leukere en interessantere manier van ondernemen? Focus bijvoorbeeld op betere producten of een betere dienstverlening, beter zijn op het gebied van diversiteit, of beter zijn voor stakeholders of als het gaat om maatschappelijke verantwoordelijkheid. Door meer te letten op kwantiteit, zal dat uiteindelijk zelf zijn vruchten afwerpen in de vorm van een groei van het aantal klanten of de omzet.
Zoals je hierboven kunt lezen gaat groeigericht ondernemen onder andere over verbeteren en waardecreatie. Heb jij helder voor ogen wat je wil bereiken? Werk dan stap voor stap naar het doel toe, dan volgt de gewenste groei vanzelf!
Deze content is tot stand gekomen in samenwerking met Floryn.