Het geheim van offline marketing
Online marketing heeft de afgelopen jaren een ontzettend grote rol gespeeld in onze externe communicatie. En hoewel de online communicatie ongelooflijk populair is geweest, begint ook de traditionele, offline marketing steeds vaker weer terug te komen. Een online boodschap wordt namelijk een stuk sterker wanneer deze ook offline in het ‘echte leven’ herhaalt wordt. Dit maakt juist de balans tussen online en offline marketing en communicatie erg belangrijk. Offline marketing kent dan ook een aantal mogelijkheden die het een ontzettend sterke vorm van communicatie maken. Wat het geheim van offline marketing is, vertellen we je hier.
1. Targeting van de communicatie
De online campagnes staan erom bekend dat ze zo goed te personaliseren zijn. Maar hetzelfde geldt voor offline campagnes. Niet alleen kun je jezelf met de hulp van professionals zoals Reclameland.nl perfect uitdrukken richting je doelgroep; je kunt ze aanspreken op de locaties die zij het meest bezoeken. Reist jouw doelgroep regelmatig met de bus? Dan adverteer je in bussen. Bezoekt jouw doelgroep in de vrije tijd regelmatig specifieke beurzen? Dan zorg jij dat jouw onderneming met de nodige reclamematerialen aanwezig is op dit soort beurzen.
2. Optimaliseren van uitingen
Werkt een online campagne niet zoals je had gehoopt? Dan kun je deze in no-time optimaliseren en op zo’n manier aanpassen dat het je doelgroep beter aanspreekt. Dit kan ook met direct mail. Dankzij de neurowetenschap is het zelfs mogelijk om de kijkrichtingen van een consument in kaart te brengen wanneer een folder of brief geopend wordt en kunnen de actiemomenten perfect geplaatst worden.
3. Interactie creëren
Het grootste nadeel van de online communicatie is het gebrek aan daadwerkelijke interactie. Offline marketing in de vorm van bijvoorbeeld een antwoordkaart creëert een intenser contactmoment dan het ‘even snel invullen’ van een online formulier.
4. De kosten
Online marketing is vooral populair omdat er veel mensen bereikt kunnen worden voor een relatief laag budget. Maar ook in dit geval kan goedkoop duurkoop zijn. De kosten lopen namelijk altijd samen op met de opbrengsten. Hoewel het prijskaartje aan het versturen van een e-mail naar honderden personen erg laag is, zijn de opbrengsten relatief ook lager. De attentiewaarde van online uitingen is namelijk lager dan de attentiewaarde van offline marketing uitingen. Een mailtje wordt makkelijker genegeerd dan een goed opgemaakte folder; die folder blader je vaak toch snel wel even door terwijl het mailtje direct in de spam eindigt.
Het is juist de balans tussen de online en offline communicatie die ervoor zorgt dat je jouw doelgroep op de juiste manier bereikt.