Het Nieuwe Studeren

Door Jasper Arbeel van Online Seminar - 25 oktober 2012
Reacties gesloten

E-learning en Het Nieuwe WerkenHet Nieuwe Werken optimaal toepassen in de collegebanken is wat Camiel Notermans en Yves Viegen voor ogen hebben. Eigenlijk Het Nieuwe Leren dus. Omdat de huidige arbeidsmarkt zo aan verandering onderhevig is, richt hun online onderwijsinstelling, Crowdale.com zich niet meer op langdurige, dure opleidingen, maar op een nieuw concept. Up-to-date kennis heeft immers een houdbaarheidsdatum.

De focus ligt op korte lesprogramma’s, waarin leraren en experts door middel van online trainingen en colleges hun inzichten delen. De moderne techniek maakt dit mogelijk. ‘Tien jaar geleden was het ondenkbaar dat je interactief met tweehonderd studenten verspreid over heel Europa live een interactief webinar kon geven,’ stellen Notermans en Viegen. Tijdens de seminars kunnen cursisten vanuit hun eigen huis, in hun eigen tijd deelnemen. Geen reiskosten meer, of oppas die moet worden geregeld, maar gewoon vanaf de bank een opleiding volgen.

E-learning

De eerste reacties van studenten geven de heren gelijk in hun opvatting dat modern leren anders moet. Ruim 85 procent van de deelnemers in de eerste courses geeft aan het een geweldige aanvulling te vinden. Tijdens de seminars komt de chat vanaf het eerste moment binnen. Alle inkomende vragen worden nog tijdens het seminar door de moderatoren beantwoord. Waar met sommige cursisten een chatgesprek plaatsvindt, houden andere deelnemers het bij een enkele vraag. Zo’n 80 procent van de deelnemers stelt een vraag, waarbij blijkt dat de reacties van cursisten het meest positief zijn wanneer deze allemaal nog tijdens het webinar worden beantwoord

‘Vergelijk dit maar eens met je oude stoffige collegezaal! Betrokkenheid, daar gaat het om. Daarom gebeurt ook alles live. E-learning hoeft niet eenzaam en saai te zijn. Contact met de leraar of professor en – niet onbelangrijk – met je medecursisten. Iemand die een college heeft gevolgd, moet achteraf echt het gevoel hebben iets te hebben meegemaakt, en ook met de inhoud aan de slag kunnen,’ vindt Notermans.

Het sneeuwbaleffect van Het Nieuwe WerkenSneeuwbaleffect

Het platform dat gebruikt wordt laat zien in welke mate studenten actief zijn. Stellen ze wel vragen, en doen ze mee aan de polls? Doen ze dit niet, dan worden ze direct opgeroepen dit wel te doen. Door actieve participatie haal je immers het meest uit je opleiding, en dat is waar het hen om gaat.

Bij Het Nieuwe Studeren heerst vaak de angst dat het contact met andere studenten of collega’s verslechtert, doordat iedereen vanaf zijn of haar eigen (thuis)eilandje werkt. Op zich is deze angst terecht, maar ze kan dus makkelijk worden omzeild, zo laten ze bij Crowdale.com zien. Hiervoor moeten tijdens webinars bewust momenten van interactie worden gecreëerd. Door de input van deelnemers breed te delen, ontstaat er een sneeuwbaleffect. Ondanks de fysieke afstand is het aantal binnenkomende vragen of opmerkingen tijdens een online seminar namelijk veel hoger dan bij een reguliere bijeenkomst. En een betrokken student is toch waar het allemaal om draait.

Deel dit artikel met anderen
Jasper Arbeel - Manager
Jasper Arbeel heeft als manager bij OnlineSeminar continu van doen met Het Nieuwe Werken. Dagelijks staat hij klanten bij om online hun doelgroep te bereiken en hun doelstellingen te behalen tijdens een webinar of online training. Hierbij put Arbeel uit zijn expertise als Arbeid- en Organisatiepsycholoog, en zijn jarenlange ervaring als publiek spreker en trainer bij Alex Beleggersbank.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!