Het Nieuwe Uitstellen
De koffie is ingeschonken, de computer opgestart en als nieuwe werker begin je aan je werkdag. Natuurlijk heb je zin om aan dat leuke project te beginnen, maar je wilt eerst weten hoe dat feestje van gisteren – dat waar je niet bij kon zijn – was. Je gaat naar Facebook en ziet leuke foto’s en commentaren. Ook is er flink getwitterd en daar moet je natuurlijk op reageren. Zo ben je, voor je er erg in hebt, een halfuur verder, als het niet meer is.
Even twitteren…
Tegen de tijd dat je eindelijk aan je project aan het werken bent, merk je dat je gedachten nog steeds zijn bij wat je net allemaal gezien hebt op je Social Media. De geest is weerbarstig en wil niet graag gevangen worden. Om echt in de flow te komen voor je project, heb je zeker tien minuten ongestoord werk nodig. Kijk je toch weer even op Twitter, dan begint de teller gewoon opnieuw. Je bent weer minstens tien minuten kwijt voordat je in de flow bent. Zo ontstaat er bij nogal wat mensen een patroon dat ze er de hele dag door van weerhoudt om écht effectief te zijn: Het Nieuwe Uitstellen, oftewel: Uitstellen 2.0.
Eén muisklik
Waarom is het voor de nieuwe werker toch zo moeilijk om je Social Media-impuls in bedwang te houden? Allereerst is de mens van nature nieuwsgierig. Het is leuk om bij te houden wat jouw vrienden doen en wat ze bezighoudt. Je weet wel dat je het niet te veel moet doen, maar jezelf in de hand houden valt niet mee. Helemaal omdat er maar één muisklik zit tussen jou en je sociale leven. De drempel om afgeleid te worden, is daarmee enorm laag geworden.
De computer waarmee jij je werk doet, verandert met één muisklik in een rijke wereld vol afleiding en plezier. Dát is de kern van het probleem bij Uitstellen 2.0. De natuurlijke scheiding tussen werk en ander plezier, is weggevallen. Zeker voor de generatie Y en later, zijn Social Media een primaire levensbehoefte geworden. Daarmee is de constante verleiding van de laatste update, oorzaak van uitstelgedrag 2.0, een gegeven geworden.
Controle werkt niet
De 1.0 manier van problemen oplossen is command & control. De baas die gaat controleren op ongewenst internetgedrag of erger nog, die een slot zet op social media-toegang vanaf werkpc’s, slaat de plank volledig mis. Medewerkers zullen zelf hun social media-toegang organiseren via hun smartphone of raken gefrustreerd omdat er geen ruimte is voor iets wat voor hen van belang is. Al dan niet bewust komen mensen hiertegen in verzet. Dat heeft onherroepelijk gevolgen voor de werkkwaliteit. Los hiervan heb je als baas met zo’n social media-beleid de zekerheid dat je de jonge creatieve werknemer niet meer binnenhoudt, als je er al in slaagt deze in te huren.
Leidinggevenden zullen moeten begrijpen dat in het tijdperk van Het Nieuwe Werken de digitale verbinding met de wereld tot de primaire levensbehoefte van veel medewerkers is gaan behoren. Wat je er zelf van vindt, is niet zo relevant. Jezelf als beslisser als uitgangspunt nemen en deze ontwikkeling niet serieus nemen of per definitie afwijzen, is een grote fout.
Zichtbaar maken werkt wel
Elke ontwikkeling heeft twee kanten. We laten steeds meer van onszelf zien, verstoppen ons niet meer zoals vroeger. Daarmee ontstaat transparantie. Bob Ley, een sportverslaggever, zei eens: ‘Karakter is dat wat je doet, wanneer er niemand kijkt.’ Dat klopt. Tegelijkertijd varen we er soms juist wel bij wanneer er iemand kijkt. Social Media-gebruik op de werkplek moet je dus niet verbieden of controleren, maar vooral toelaten en zichtbaar maken. Dit heeft een positieve invloed op het zelfregulerend vermogen van je medewerkers en dat is toch waar Het Nieuwe Werken om draait.
Weten dat wat je doet zichtbaar is, maakt mensen taakvolwassener. Er zijn minder mogelijkheden om jezelf te verstoppen. Een zelfbewuste medewerker die goed werk heeft afgeleverd, kan zichzelf zonder enige gêne belonen met een halfuurtje surfen. Een medewerker die de kantjes ervan af loopt, weet en voelt dat hij het niet kan maken om te vaak gezien te worden op Social Media-sites.
Het Nieuwe Werken takes two!
Gedrag is moeilijk te veranderen, zeker wanneer de verleiding groot is en de drempel slechts bestaat uit één muisklik. Zelfdiscipline is mooi, een praktische oplossing beter. De eenvoudigste oplossing is ook de leukste: geef je medewerkers een iPad cadeau! Maak daarbij wel duidelijke afspraken:
■ Ben je aan het werk, dan gebruik je de computer/ laptop.
■ Ben je even met andere dingen bezig of wil je ontspannen, dan gebruik je de iPad/ tablet.
Zo is volkomen helder wat iedereen aan het doen is. De Tablet-tijd is zeker geen verspilde tijd voor een werkgever. Continu doorgaan is slecht voor de kwaliteit van het werk, zeker wanneer daar creativiteit voor nodig is. Ook worden je medewerkers zo gevoed met iets wat voor hen van belang is. Ze tanken even bij.
Tot slot voelen ze zich serieus genomen en zijn ze sneller geneigd om serieus met de nieuwe verantwoordelijkheid om te gaan. De zichtbaarheid van het tabletgebruik stimuleert het zelfregulerend vermogen. Excessen vallen sneller op en mensen gaan elkaar hierop aanspreken. Uiteindelijk willen we toch dat het werk gedaan wordt – en goed gedaan wordt. De nieuwe manager heeft dus een zorg minder om te managen en kan weer aan de slag met het echte leidinggeven!
maandag, 18 juli, 2011 at 8:55
Mooi artikel wat goed de plank raak slaat. Veel bedrijven zoeken een weg om er mee om te gaan, hoewel veel bedrijven ‘de toegang op slot zetten’ ook een manier van omgaan vind. Er zijn zelfs nog steeds bedrijven die internet blokkeren voor werknemers. Kernwoord is : kijk en luister naar je werknemer. Dan krijg je dat ook terug.
Wat concentratie betreft gebruik ik de basis van de Pomodori Technique http://ow.ly/5GNze (zonder timer btw). Maakt me zelfs productiever. Wellicht ook een goede om in te zetten voor bedrijven en hun werknemers
maandag, 18 juli, 2011 at 11:03
Prachtig artikel met een onweerstaanbare titel en een goede tip! Dankjewel!
woensdag, 20 juli, 2011 at 13:46
Bijzonder heldere stelling: command and control werkt niet. Verrassend dat de oplossing ook weer deze weg op gaat. Waarom niet de meer voor de hand liggende oplossing: sturen op output, zonder bemoeienis met tijdsbesteding?
woensdag, 20 juli, 2011 at 14:47
Ik had al veel redenen bedacht waarom ik een IPad zou moeten krijgen, maar dit is misschien wel de mooiste 🙂
woensdag, 20 juli, 2011 at 14:50
Goede stelling alleen zelf begrijp ik je oplossing niet goed. Waarom zulk hard onderscheid tussen Tablet en Laptop?
Ik heb een aantal collega’s welke graag met een tablet werken. Ze maken er notities op, werken hun mail bij en gebruiken het als tool voor social media. Andere collega’s doen ditzelfde weer lievermet hun laptop.
Naast mensen vrij laten in waar ze werken denk ik ook dat je ze vrij moet laten hoe ze werken. De één op zijn Ipad, de andere op z’n laptop en de volgende met een combinatie van beide.
maandag, 1 augustus, 2011 at 11:47
Dank voor al jullie reacties, leuk! Blij dat deze vorm van uitstelgedrag herkenbaar is. Uitstelgedrag is een van de meer hardnekkige problemen bij het functioneren van mensen op de werkplek.
Qua oplossing heb ik gekozen voor de strikte tweedeling laptop-tablet, omdat deze vanuit de ‘uitstelpsychologie’ het meest effectief is. Natuurlijk kan het ook desktop-laptop zijn of desktop-tablet. Essentie is dat het fysiek minimaliseren van de verleiding tot uitstellen én het transparant maken van gedrag, het beste resultaat oplevert. Daarmee faciliteer je je medewerker én behandel je hem/haar als taakvolwassen.
dinsdag, 13 september, 2011 at 17:10
I enjoy impending with the aim of your nice weblog. With I really agree and your post plus too comments here. With via the street I own reverse phone lookup annul mobile phone search webpage to facilitate motivation help you stumble on away since home both kinds of particulars down any mobile phone number search. Plus by the laner you be able to consume this undo cell phone lookup webpage because well to stumble on not on home to a distinguished extent of info with reference to whichever comments so once to you before could not similar to because well.
woensdag, 23 november, 2011 at 9:42
ik vind het scheiden van werk en prive door duidelijk onderscheid te maken tussen laptop en tablet juist wel een zeer goede tip! Bijna 95% van je werkzaamheden per computer zijn niet te doen op een tablet, dus is het onderscheid logisch. Hele goede tip!
dinsdag, 27 december, 2011 at 21:52
Excellent post, I will be checking back frequently to look for updates
maandag, 2 januari, 2012 at 9:48
Wat gaaf al die enthousiaste reacties en helemaal leuk dat de blog nu in de top10 meest gelezen over 2011 staat. Omdat ik geloof in practice what you preach, heb ik zelfs een notebook gekocht waar ik geen internetverbinding op heb gactiveerd. Ideaal voor geconcentreerd werken aan blogs en een ‘hands-on’ boek over de toekomst van organisaties samen met Kim Castenmiller.
dinsdag, 14 februari, 2012 at 17:47
Goed artikel. Ik denk dat de meeste mensen tussendoor wel even dit of even dat gaan doen. Op zich geen probleem, als het maar niet te vaak gebeurd.
zondag, 29 april, 2012 at 12:32
Werken met een ipad is lang niet altijd tijdverspilling. Voor een bedrijf is het update van de bedrijfstwitter tegenwoordig gewoon zeer belangrijk. Wij krijgen op deze manier enorm veel CV’s van werkzoekenden binnen.