Het Nieuwe Werken bij SNS REAAL: nooit meer vrij, of altijd vrij?

Door Mirjam Damen van SNS REAAL - 19 augustus 2010
11 Reacties

Heb je nog wel vrije uren en dagen nodig in Het Nieuwe Werken of ben je eigenlijk altijd vrij? De discussie hierover wordt in de wandelgangen van SNS REAAL nogal eens gevoerd en past mooi bij deze vakantiemaanden. De één voelt zich vrij zijn werk naar eigen inzicht in te delen, de ander ervaart juist meer druk en heeft het gevoel altijd maar bereikbaar en beschikbaar te moeten zijn. Door alle discussie wordt in één keer helder hoe collega’s tegen ‘werk’ aankijken.

Veel privé

Die werkbeleving verschilt nogal. Niet alleen werktijden vervagen, ook de strikte scheiding tussen werk en privé is niet meer zo duidelijk. Er zijn medewerkers die met hun laptop door het hele huis lopen, zodat hun collega’s via de ingebouwde webcam kunnen zien hoe ze wonen. “Belachelijk”, roepen anderen als ze dat horen: zij vinden dat veel te privé. Zo ben je nooit meer vrij. Voorbeelden van een “altijd vrij” gevoel zijn er ook. Collega’s die ’s ochtends tussendoor boodschappen doen, vervolgens tijdens de lunch thuis een bespreking hebben met een leverancier en daarna weer achter hun laptop verder werken. Zij ervaren ultieme vrijheid van werken.

Grenzen vervagen onvermijdelijk

Grenzen tussen privé en werk vervagen dus en vallen in de toekomst misschien wel helemaal weg. Die gedachte benauwt ook mij wel eens. Ik heb er geen moeite mee mijn privé-omstandigheden met collega’s te delen, maar mijn privétijd? Er is nu zo’n prettige scheiding tussen de uren voor het werk en de uren voor mijn thuisfront.
Ik voel natuurlijk ook de gemakken van Het Nieuwe Werken. Even vroeg in de ochtend inloggen (ik ben een ochtendmens ) en alvast wat mail weg werken. Daarna mijn dochter naar school brengen en vervolgens ná de file naar kantoor. Of om drie uur naar huis, omdat ik nog even de stad in moet voor een cadeau om vervolgens na het avondeten dat beleidsstuk nog af te ronden. Heerlijk!

Verwachtingen managen

De schoen wringt ‘m waarschijnlijk in de mate van beschikbaarheid. En dan nog meer in de verwachtingen over het beschikbaar zijn. Moet ik mijn smartphone altijd opnemen? Wordt van mij verwacht dat ik op zondagavond e-mails beantwoord die mijn collega of, nog leuker, mijn leidinggevende mij die dag heeft gestuurd? Lees ik op vakantie toch nog even mijn mail? Bij rechten horen toch ook plichten? Ben ik nooit meer vrij? Of altijd vrij? Het zijn individuele dilemma’s, waarvan we bij SNS REAAL zien dat ieder in zijn eigen tempo en op zijn eigen moment een oplossing voor vindt. Eén blauwdruk bestaat er niet voor.

Theoretisch: vrije uren bestaan niet meer

Theoretisch bekeken hebben we straks geen vrije uren of dagen meer nodig. Als je goede resultaatafspraken maakt, maakt het niet meer uit wanneer je aan deze resultaten werkt. Zolang je ze maar op de afgesproken tijd en volgens de afgesproken kwaliteit oplevert. Dan vindt beloning ook niet meer plaats op basis van uren, maar op basis van de resultaten die je levert. Zo ver zijn we nog lang niet. Niet bij SNS REAAL en niet in Nederland, met alle sociale en fiscale regelgeving van dit moment.

Gelukkig maar. Het geeft mij nog even de tijd eraan te wennen. En ik ken mezelf….dat zal snel genoeg gaan. Ik ga voor het altijd vrij-gevoel van Het Nieuwe Werken!

Deel dit artikel met anderen
Mirjam Damen - Hoofd van de afdeling Opleiding & Ontwikkeling
Mirjam Damen is verantwoordelijk voor de ontwikkelprogramma's van managers en medewerkers bij SNS REAAL. Zij is mede-architect van het mentale programma dat SNS REAAL bij de overgang naar Het Nieuwe Werken inzet.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

11 reacties


    Bas van de Haterd zegt:

    Leuk stuk. Wat ik me nu afvraag, coachen jullie bij SNS je mensen hier ook in? Krijgen ze ook training/coaching/workshops over… laten we het respect noemen? Respect om andermans werktijden te accepteren (jij bent een ochtendmens, ik een avondmens, dus mij moet je voor 9 uur niet bellen, maar ik zal jou na 10 uur ’s avonds ook niet meer moeten bellen), respect voor het feit dat er niet per direct een antwoord komt, etc? Of moet dit zichzelf allemaal uitvinden?

      Sietze de Jong zegt:

      Inderdaad een leuk stuk. Ik vraag mij af of het noodzakelijk is om een training/coaching/ workshop hierover te geven. Ik ben van mening dat het normale gang van zaken is dat je mensen niet stoort voor 9 uur ’s ochtends of na 10 uur ’s avonds en ook niet op een zondag. Een soort ongeschreven regel. Natuurlijk zal dit afhankelijk zijn van de aard van het bedrijf en de werkzaamheden van het personeel.

      Planning zou een betere training/coaching/workshop zijn met de vraag: hoe plan je je werk met het nieuwe werken zodat de resultaten op tijd en de afgesproken kwaliteit opgelevert worden waarbij een goede balans tussen werk en prive ontstaat? Hierbij rekening houdend dat expertise/advies/hulp nodig is van collega’s om aan het afgesproken resultaat en kwaliteit te voldoen.

        Bas van de Haterd zegt:

        @Sietze: met je comment jaar je volgens mij precies zien waarom het juist wel nodig is. Niet voor 9 uur, niet na 10 uur ’s avonds, niet op een zondag.

        Die laatste: hoe racistisch wil je zijn? (sorry, even provoceren) Waarom zondag? Omdat dat de Christelijke vrije dag is? En de vrijdagavond voor de Joden? Mag dat wel? Hoeven we daar geen rekening mee te houden? Persoonlijk vind ik een zondag helemaal geen probleem, als ik zin heb om te werken. Maar dat bepaal ik.

        Voor 9 uur? Ik ken een heleboel mensen die dat verschrikkelijk zouden vinden als ze dat niet meer zouden mogen, bedrijven die half plat gaan. Persoonlijk kan je mij beter niet bellen voor 9 uur nee, ik neem toch niet op.

        Die planning is natuurlijk ook noodzakelijk, maar dat respect is daar een onderdeel van. Je moet namelijk ook zo kunnen plannen dat als een ander niet op dat moment een antwoord heeft, jij verder kan met iets anders. Flexibiliteit moet je ook kunnen geven als je het verwacht.

          Sietze de Jong zegt:

          In alle bedrijf heb je te maken met “cultural diversity”, en daar moet absoluut rekening mee gehouden worden. Ik vroeg mij alleen af of het noodzakelijk is om een dergelijke workshop te houden. Iedereen is vrij om zijn eigen tijd in te delen met het nieuwe werken. Maar ik ben dan van mening dat je collega’s niet gaat storen op de meest onmogelijke tijden.

          Als iemand graag op een zondag werkt dan is dat natuurlijk prima, maar ik vindt het dan een ongeschreven regel dat je mensen niet stoort. Dit zou inderdaad ook voor een vrijdagavond moeten zijn voor de Joden zoals jij dit beschrijft. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden waar dan rekening mee gehouden dient te worden.

          Wat betreft het werken voor 9 uur, zoals ik al aangaf in mijn eerste comment hangen de werktijden natuurlijk af van de aard van het bedrijf/werkzaamheden. Als het bij een bedrijf noodzakelijk is om voor 9 uur te communiceren om het proces op gang te houden dan zal dat bij het nieuwe werken niet veranderen. Wat ik bedoel te zeggen is dat je mensen niet ’s nachts (of het nou maandag, vrijdag of zondag is) storen omdat jij anders je resultaat niet op tijd kan afleveren. Hierbij ook respect hebbend voor culturele verschillen etc..

          Ik dacht/denk dat het niet noodzakelijk zou zijn een workshop over respect te houden, maar misschien vervagen de grenzen van het hebben van respect als het nieuwe werken wordt ingevoerd. Misschien is een workshop omtrent respect wel een goed idee. Ik ben nieuw wat betreft het nieuwe werken en ik vindt het een ontzettend interessant onderwerp. Maar ik heb ook nog veel te leren. Ik heb dus geen ervaring wat betreft dit onderwerp over respect met het nieuwe werken, en ik hoor graag ervaringen die jij hebt met dit onderwerp. Hoe zou jij zo’n workshop dan voor je zien?

            Bas van de Haterd zegt:

            @sietze ik denk dat je gelijk hebt dat het niet direct gerelateerd is aan het nieuwe werken, maar in zijn algemeenheid aan veranderende normen en waarden en gedrag. Respect voor verschillen verdwijnt steeds meer merk ik, zeker op de werkvloer. Omdat de grenzen waar je je achter kan verschuilen ook vervagen met het nieuwe werken (want de werktijden waren nog al eens de grens waarop men kon terugvallen) krijg je dit probleem.

            Ik denk dat je een workshop als deze moet combineren met een workshop ‘efficiënt middelen gebruik’. De hele oplossing voor dit systeem zit namelijk in het goed gebruiken van ‘aanwezigheidsinformatie’. Zorg dat je messenger/skype/communicator/you name it altijd correct staat. Niet aanwezig is niet aanwezig, liever niet is liever niet, etc. Maar leer ook mensen dat te respecteren. Leer mensen dat als ze altijd op ‘liever niet’ staan of 6 van de 8 uur op een dag dat iedereen die liever niet negeert.

            Ik heb hiermee ook geen ervaring, ik zou zo’n workshop ook niet kunnen verzorgen, ik merk alleen dat als ik naar het gedrag kijk in veel organisaties dat het goed zou zijn mensen
            1) efficiënt om te laten gaan met communicatiemiddelen
            2) respect te hebben voor elkaars vormen en tijden van communiceren.

            Het is zoiets als ‘agenda sharing’. Waarom voelen veel mensen zich bezwaard? Omdat als ze ergens ‘privé’ zetten in wat ooit office tijden waren en dat zou voor anderen een goed moment zijn voor een meeting ze de vraag zullen krijgen: kan je dat niet verschuiven? Dat moet je mensen dus leren dat je niet eens mag vragen. Het is dus een combinatie tussen tools en ‘respect’ volgens mij.

            Mirjam Damen zegt:

            Beste Bas en Sietze,

            Ik heb jullie discussie met belangstelling gelezen. De oplossing van Bas (goed gebruiken van de aanwezigheidsinformatie) wordt bij SNS REAAL ook zo gebruikt. Als je iemand wilt bereiken, kijk je eerst in de communicator of hij aan het werk en beschikbaar is. Thuis of op kantoor, dat maakt in principe niet uit. Zo kun je je eigen grenzen qua bereikbaarheid/beschikbaarheid goed bewaken. Daarmee is de morele kwestie, zoals het respect hebben voor elkaars grenzen nog niet opgelost.

            Wij organiseren in aanloop naar Het Nieuwe Werken voor afdelingen diverse workshops. Niet zozeer over het onderwerp respect, maar bijvoorbeeld wel over het maken van goede afspraken met elkaar. Afspraken over aanwezigheid op kantoor, over agendabeheer en communicator, en over de bereikbaarheid en beschikbaarheid. Ook het uitspreken van mogelijke positieve en negatieve verwachtingen (enthousiasme en zorgen) hoort daarbij. Hoe gaan we straks als afdeling/team met elkaar om? Wat verwachten we qua bereikbaarheid van elkaar? Hoe houden we het teamgevoel in stand? Dat soort vragen worden beantwoord. We herhalen deze workshop nadat een afdeling is overgegaan op Het Nieuwe Werken. Dan worden de afspraken geëvalueerd en eventueel bijgesteld en wordt ook ingegaan op het feedback geven aan elkaar. Zo is er ruimte voor een open dialoog.

            En de rol van de leidinggevende is cruciaal. Zij worden in diverse workshops o.a. op hun verantwoordelijkheid aangesproken om de werkdrukbeleving van hun medewerkers goed in de gaten te houden. Dat is zonder het Nieuwe Werken al van belang, maar juist door het vervagen van vastgestelde werktijden neemt het belang hiervan toe. Bovendien heeft hij/zij zelf een voorbeeldrol in Het Nieuwe Werken.

            Bas van de Haterd zegt:

            Beste Mirjam,

            Dank je voor je reactie, goed om te horen dat jullie hier zo mee om gaan. Waar ik nog benieuwd naar ben, wat betreft die aanwezighedisinformatie, meten jullie daar ook dingen over? Meten jullie ook hoeveel uur mensen gemiddeld dus ‘bereikbaar’ zijn en hoe dat tussen personen verschilt? Meten jullie ook hoeveel mensen anderen wel storen op ‘afwezig’ of ‘liever niet’?

            Sietze zegt:

            Beste Bas en Mirjam

            Bas ik ben het met jou eens dat respect voor verschillen steeds meer verdwijnt, en dat het nieuwe werken hier ook zeker in zal bijdragen. Als ik het zo bekijk ben ik het volledig met jou eens dat het inderdaad een goed idee is om dit mee te nemen in de nodige workshops en trainingen bij het invoeren en evalueren van het nieuwe werken.

            Mirjam bedankt voor je reactie! Zoals ik al in een eerdere comment heb gezegd ben ik nieuw met Het Nieuwe Werken, ik vindt het dan ook heel fijn dat ik hier ervaringen kan lezen van bedrijven die dit invoeren en evalueren. Het is interessant om te lezen hoe jullie dit doen!

            Wat betreft het meten van beschikbaarheid en het storen van mensen die aangeven dat ze dat niet willen: zou je dit dan ook terugkoppelen aan het personeel? Ontstaat er dan niet een gevoel van wantrouwen onder de medewerkers als dit gemeten wordt? Dat ze in de gaten gehouden worden, niet gerespecteerd worden etc? Volgens mij is de bedoeling van het nieuwe samenwerken dat medewerkers losgelaten worden en zelf de verantwoordelijkheid willen en moeten nemen om gezamenlijk tot een goed resultaat te komen.
            Er zullen altijd medewerkers zijn die de kantjes er vanaf lopen, dus misschien is het ook wel slim om dit te meten. Maar hoe ga je dan met de resultaten om? Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

            Bas van de Haterd zegt:

            @Sietze: goede vraag, waar ik toen ik het schreef ook mee worstelde. Daarom vroeg ik alleen of men het meet, een volgende issue is wat je er dan mee doet 🙂

            De cijfers openbaar maken is bijvoorbeeld een optie, gewoon voor iedereen. Cijfers op zich zeggen namelijk niets, het gaat om de interpretatie ervan. Dat gaat altijd mis (iedereen heeft zijn eigen vooroordelen), maar volledige openheid is handig. Punt is wat je nu vaak zal krijgen is dat persoon A zegt: hij heeft altijd op ‘niet storen’ staan. Want persoon A werkt vanaf 7 uur, persoon B wil graag in de avonden die gesprekken aangaan, maar dan is persoon A niet eens online dus ziet die dat niet.

            Tevens kan je inzicht geven in: goh, jij bent wel veel meer ‘niet bereikbaar’ dan je collega’s, hoe komt dat zo? En als iemand 100% op niet bereikbaar staat… tja…

            Het is echter hele lastige materie, maar ik zou pleiten voor 100% openheid (tot de directie aan toe) en gewoon bespreekbaar maken. Then again, er is een reden dat ik niet in grote organisaties kan aarden 🙂

            Sietze zegt:

            Ik denk dat er pas een probleem ontstaat wanneer medewerkers hun resultaatafspraak niet kunnen halen omdat een collega nooit online of beschikbaar is wanneer de ander dat wel is.
            Als persoon A ziet dat persoon B nooit aanwezig of beschikbaar is maar beiden halen wel hun resultaatafspraak dan is er geen probleem.

            Om onvrede onder de medewerkers te voorkomen zal met het invoeren goed uitgelegt moeten worden dat iedereen vrij is om zijn eigen tijd in te delen en dat het dus voor kan komen dat het ‘lijkt’ alsof sommige collega’s nooit beschikbaar zijn maar dat ze in feite werken op andere tijden.

            Ontstaat er wel een probleem met het behalen van de resultaat afspraken dan is het aan de medewerker om aan de bel te trekken en verslag te doen van zijn ervaringen. Wat betreft het meten weet ik niet of het een goed idee is op dat volledig openbaar te maken. Medewerkers zullen zich gecontroleerd voelen, en dat is nou precies wat niet de bedoeling is bij het nieuwe werken. 100% openheid zou natuurlijk geweldig zijn maar niet als medewerkers hierdoor een gevoel krijgen van wantrouwen. Ik denk dat ik de resultaten van zo’n meting ook niet zou bespreken. Mocht er echt een probleem naar voren komen uit zo’n meting dan zal ik met de medewerkers van die afdeling of projectgroep een evaluatie houden waarin het probleem aangekaart wordt door de medewerkers zelf in plaats van de managers etc. Je zou bijvoorbeeld als manager vragen kunnen stellen over beschikbaarheid en ervaringen over beschikbaarheid van collega’s om zo het probleem naar voren te laten komen vanuit de medewerkers.

    Anoniem zegt:

    SNS Reaal. Geloof je het zelf. Woekerpolis criminelen.
    Over die verwachtingen gesproken doel zal zijn om steeds meer onwetende mensen te bestelen en als je dat maar in teee dagen doet is het ook GOED.

    Je zal maar werken bij SNS Reaal en overtuigd zijn dat je niet in een crimenele organisatie werkt…