Het Nieuwe Werken: een probaat geneesmiddel met bijwerkingen (2)
Het Nieuwe Werken is een succesvol geneesmiddel tegen de kwaal van de industriele mindset. De vorige blog ging in op de kwaal en de globale werking van het medicijn Het Nieuwe Werken. Deel 2 van deze driedelige bijsluiter behandelt de heilzame werking; het derde en laatste deel bespreekt de mogelijke bijwerkingen.
Zesvoudige werking!
Het medicijn Het Nieuwe Werken biedt in de optimale situatie een zesvoudige heilzame werking.
Tevreden medewerkers
Twee duidelijke heilzame werkingen zijn een grotere tevredenheid van medewerkers en klanten. Hoe werkt dat uit? Doordat medewerkers meer vertrouwen, respect, vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen, voelen ze zich meer gewaardeerd en krijgen ze meer de ruimte om zich te ontplooien. Hun toegenomen vrijheid stelt hen ook in staat om het werk beter met de privé omstandigheden te combineren. Logisch dat medewerkers daardoor meer tevreden worden. Dat laatste is bijvoorbeeld feilloos aangetoond bij Microsoft Nederland, waarbij in het jaarlijkse medewerkeronderzoek het rapportcijfer voor werk-leven balans omhoog vloog van een zorgwekkende 5,5 in 2005 naar een zeer goede 8,3 in 2009.
Tevreden klanten
Direct gekoppeld aan de medewerkertevredenheid zie je een toename in de tevredenheid van klanten. Want als een organisatie zijn medewerkers meer gaat vertrouwen en dat doortrekt naar buiten, dan ga je ook beter met je klanten om. Nergens is dat duidelijker in beeld gebracht dan bij Interpolis. De intern gerichte campagne ‘Helder werken’ met als basis transparantie en vertrouwen werd doorgetrokken naar buiten toe in de campagne ‘Glashelder werken’ met als meest bekende fenomeen: een telefoontje is genoeg om je schade te melden en je krijgt je geld direct gestort zonder bonnetjes en uitvoerige formulieren. Deze aanpak heeft Interpolis niet alleen veel geld bespaard en nieuwe klanten opgeleverd, maar ook steeds meer tevreden klanten. De klanttevredenheid steeg van een matige 6,1 in 1995 via een 7,4 in 200 naar een zeer goede 8,4 in 2008. Dat is nog eens een duurzaam effect.
Reputatie
Tevreden medewerkers en tevreden klanten helpen mee bij het verbeteren van de reputatie van het bedrijf. En als het bedrijf dan ook een beetje aan de weg timmert met Het Nieuwe Werken dan komt er nog een schepje bovenop die reputatie. Dat de reputatie daadwerkelijk verhoogt, is op allerlei manieren te zien. Ik geef een aantal illustraties.
- Interpolis wordt al jaren verkozen tot het meest betrouwbare verzekeringsmerk;
- Microsoft Nederland is in 2009 gekozen tot ‘Great(est) Place to Work’;
- Rabobank is door Intermediair verkozen tot beste werkgever waarbij een rechtstreeks verband wordt gelegd met Het Nieuwe Werken.
Hard Geld: opbrengsten en kostenbesparing
Leuk al die softe voordelen, maar is er ook sprake van een aantoonbare verbetering van de ‘bottom line’? Het antwoord is ‘ja’. Kostenbesparingen zijn daarbij makkelijker te identificeren en toe te wijzen aan Het Nieuwe Werken dan opbrengstvermeerdering. Zo weten we dat Microsoft jaarlijks rond de miljoen euro bespaart aan reiskosten (ruim 500K) en interne verhuizingen (plusminus 500K). Daarbovenop komen nog de besparingen in vierkante meters kantoor doordat men nu voor iedere medewerker slechts 11 m2 hoeft te huren, verwarmen/koelen en verlichten tegen ruim 16 m2 daarvoor; een besparing van ruim 30%. Theo Rinsema, directeur van Microsoft Nederland, somt in een recent interview met Management Team nog andere kostenvoordelen op.
Daartegenover staat wel de extra investering die je doet om van je kantoor een aantrekkelijke ontmoetingsplaats te maken waarvan intensief gebruik wordt gemaakt. Van geen enkel bedrijf is op dit moment bekend hoeveel extra investeringen tegenover die kostenbesparingen staan. Ze geven dat niet graag prijs en het is ook niet eenvoudig te berekenen.
Het Nieuwe Werken belooft ook hogere opbrengsten. Bij Interpolis kun je goed zien dat de omzet na invoering van Het Nieuwe Werken in 1996 met sprongen omhoog is gegaan: van 2 miljard euro in 1995 naar 5 miljard in 2003. Maar toegegeven, het is lastig de omzetverhoging helemaal toe te schrijven aan Het Nieuwe Werken.
Duurzaamheid
De zesde en laatste heilzame werking is de toename in duurzaamheid die het gevolg is van Het Nieuwe Werken. Eerder zagen we al dat mensen minder gaan reizen en dat je als kantoor minder ruimte hoeft te verwarmen/koelen en verlichten. Dat levert dus direct al een groene duurzaamheid op: daar hoef je dus niets voor te doen. Om maar eens wat te noemen gaf HP aan dat de invoering van flexibel werken in 2008 binnen 4 maanden een besparing van 700K reiskilometers met zich mee bracht wat vertaald is in een reductie van 120 ton CO2 uitstoot.
Je kunt dat nog aanzienlijk verbeteren door de mobiliteit van je medewerkers expliciet aandacht te geven door:
- alleen groene label leaseauto’s toe te staan;
- een NS business card te geven, zodat men vaker de trein pakt naar het werk;
- campagnes als ‘moet jij wel op kantoor zijn vandaag’;
Zowel Rabobank als Microsoft zijn daarmee bezig. Een bedrijf als TNT gaat nog weer veel verder door het kantoor zelf duurzaam te maken, alhoewel je de vraag mag opwerpen in hoeverre dat nog rechtstreeks met Het Nieuwe Werken te maken heeft.
Daarmee zijn we de zes gebieden van heilzame werking langsgelopen. Voelt best goed, nietwaar? Het medicijn Het Nieuwe Werken kent echter ook enkele bijwerkingen en die adresseer ik in het laatste deel van deze driedelige bijsluiter.
dinsdag, 19 januari, 2010 at 8:45
Beetje late reactie, excuus, maar toch nog een paar vragen.
Met name de cijfers vind ik interessant in deze. Ik heb in eerdere interviews een bedrag van 1,2 miljoen euro interne verhuiskosten die bespaard werden gelezen (uit de mond van Theo Rinsema).
En de besparing was volgens het boekje dat Microsoft er over uitgeeft van 16m2 naar 10m2 gegaan. Kan je hier meer inzicht in geven?
dinsdag, 19 januari, 2010 at 9:45
Beetje late reactie, excuus, maar toch nog een paar vragen.
Met name de cijfers vind ik interessant in deze. Ik heb in eerdere interviews een bedrag van 1,2 miljoen euro interne verhuiskosten die bespaard werden gelezen (uit de mond van Theo Rinsema).
En de besparing was volgens het boekje dat Microsoft er over uitgeeft van 16m2 naar 10m2 gegaan. Kan je hier meer inzicht in geven?