Het Nieuwe Werken en de adviseur

AdviseurNieuwe thema’s en adviseurs; het lijkt vaak hand in hand te gaan. Sommige critici beweren zelfs dat adviseurs vooral de makers zijn van dit soort management-ideeën. Daarom nemen HNW consultant en interrimmanager Annemieke Stoppelenburg en HNW implementatie- en programmamanager Albert Roelofswaard je in deze blog mee in een gesprek over het fenomeen Het Nieuwe Werken en de adviseurs die zich daarmee bezighouden.

Natuurlijk gaat dat gesprek ook over henzelf. Maar zij, als adviseurs, zijn nu eens niet het belangrijkste. Vandaar de ‘A:’-s in de onderstaande weergave. Het is namelijk niet relevant wie nou wie bevraagt voor welk onderdeel. Het draait om Het Nieuwe Werken. Lees mee en deel aan het eind je eigen ideeën over de adviseur op het gebied van Het Nieuwe Werken.

A: Hoe heeft Het Nieuwe Werken zich ontwikkeld?
A: Microsoft, Erik Veldhoen, Dik Bijl en anderen hebben elk hun eigen bijdrage geleverd aan het definiëren van Het Nieuwe Werken. Microsoft gaf ons antwoord op hoe we trends als globalisering, de 24/7-economie en information overload met nieuwe technologie hanteerbaar kunnen houden. Erik Veldhoen leerde ons dat de omgeving waarin we werken in drie betekenissen gezien kan worden: bricks, bytes en behaviour. Dik Bijl benadrukte dat nieuw werken ook nieuw organiseren inhoudt en vraagt om een multidisciplinaire aanpak. Op dit moment wordt de ene na de andere betekenis eraan verbonden zoals mobiliteit, vitaliteit, (individuele) productiviteit, samenwerken, leren et cetera.

A: Is het een hype?
A: Een hype is iets wat snel overwaait. De term Het Nieuwe Werken zal, als we er later op terugkijken, misschien iets tijdelijks zijn, maar de onderliggende beweging is al meer dan 10 jaar aan de gang en die gaat ook niet meer weg. De wereldwijde trends, de zich steeds vernieuwende technologie en de nieuwe generaties die de organisaties bevolken, vragen om blijvend anders organiseren. Maar het valt niet te ontkennen, het is wel hot.

A: Wat is de rol van de adviseurs?
Verschillende adviseurs (afbeelding van bridgewayusa.com)A: In korte tijd zijn we in Nederland wel veel HNW-adviseurs rijker geworden. Het Nieuwe Werken is een volwaardig nieuw adviesterrein geworden. Wat opvalt is dat iedere adviseur de ultieme aanpak claimt. Unieke visies en gegarandeerd succes (wij weten hoe het werkt, wij weten hoe het moet worden aangepakt) voeren de boventoon. Adviseurs buitelen over elkaar heen in blogs om met hun bijzondere kwaliteiten een deel van het adviesdomein te claimen.

A: Zijn HNW-adviseurs ook afzetters?
A: Jazeker, bijna iedereen die een domein claimt, begint met uit te leggen dat het vooral iets anders is dan een reeds bekende benadering. Je afzetten tegen anderen, je net even anders profileren. Voor klanten wordt het enorm onoverzichtelijk. Ik vraag me echt af of we het gedachtegoed rondom HNW er sterker mee maken.

Iedere adviseur zijn eigen domeinA: Welk domein claim jij eigenlijk?
A: *Ahum*, maar ik probeer me in ieder geval niet af te zetten.

A: Wat is de rol van de media bij de hype?
(Populaire) journalistiek doet onderzoek en komt vaak met smeuïge koppen (“Waarom HNW niet werkt”, “HNW is een mislukking”, et cetera) waarop adviseurs geprikkeld reageren met nog meer zekerheden en beproefde adviezen. Per saldo kan het leiden tot een inflatie van het gedachtegoed, besmetting van de term of het publieke label “Het Nieuwe Werken” en vervuiling van de verwachtingen bij de organisaties die er iets mee willen. Dat is jammer, want HNW staat echt ergens voor en is zeker geen nieuw verflaagje.

A: Dus de term Het Nieuwe Werken holt uit. Ik ken eigenlijk weinig termen in managementland waar dat niet voor geldt. Maar wat moeten we daar nu mee?
A: Tja, goede vraag.

A: Maar wat is dan eigenlijk de essentie van Het Nieuwe Werken?
A: De essentie is een wezenlijke verandering in werken, samenwerken, organiseren, gedragen en communiceren. Het fundamenteel doordenken van anders presteren binnen organisaties. Integraal en interdisciplinair dus.

A: Waarvan moet een adviseur zich dan bewust zijn?
Standaard toolbox van adviseurs (afbeelding van zdnet.be)A: Als adviseur moet je nadenken of HNW voor jou niet de nieuwe spreekwoordelijke hamer is waar Maslow over sprak: Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker. Of het door Perrow beschreven pigeon holing waarbij adviseurs overal toepassingsmogelijkheden zien voor waar zij goed in zijn en in geloven. Adviseurs zijn soms geneigd problemen te definiëren in termen van de oplossingen die zij kunnen aanbieden.

A: Dus niet hameren, maar wat dan?
A: Ik denk dat het HNW-veld gebaat is bij zich verwonderende adviseurs, adviseurs die zichzelf meer vragen stellen dan vanalles vinden en waarheden formuleren. Het liefst natuurlijk ook met elkaar en samen met klantorganisaties.

A: Waar zouden ze zich dan over moeten verwonderen?
A: We moeten ons afvragen wat werkt, wat niet werkt en waarom niet, bij de meest moeilijke veranderingen in organisaties. Hoe kom je van strategie naar concreet gedrag? Van andere structuren naar andere samenwerkingsvormen? Van technologie naar presteren? Et cetera. En wat kunnen we het adviesvak en de veranderkunde nog meer brengen? Die ervaring en kennis moeten we stapelen en de praktijk van klanten echt gaan onderzoeken.

A: Maar je bedoelt dan toch niet die ‘in de achterkijkspiegel-onderzoeken’ als “Het is niet voor iedereen geschikt” en “Mensen werken beter fysiek samen dan virtueel”?
A: Nee inderdaad, die niet. Of zetten we ons hiermee af?

A: Wat vinden klanten daarvan? Die willen toch meer en meer gewoon een oplossing?
A: Adviseurs kunnen klanten helpen het brede HNW-thema beter te overzien. Zodat zij van daaruit beter kunnen bepalen wat hun specifieke HNW-vragen zijn, wat voor soort veranderingen nodig zijn en voor welke van die vragen ze de ondersteuning inroepen. Maar dat zal ik mijn klanten eens gaan vragen.

A: Het Nieuwe Werken houdt voor ons in: De adviseurs zijn niet het belangrijkste, het draait om Het Nieuwe Werken.
Wat denk jij? (afbeelding van atlantiszorg.nl)A: Daarom willen we graag van jou weten: Waar heb je als organisatie of manager het meeste behoefte aan als je je bezig gaat houden met Het Nieuwe Werken? Waar heb je ondersteuning nodig? Waar kan een adviseur echt van toegevoegde waarde zijn? Hoe zie jij de rol van de adviseur op het gebied van Het Nieuwe Werken? Wat voor beeld heb je ervan?

Laat hieronder in een reactie je ideeën achter en we (Annemieke en Albert) komen er zeker op terug!

Deel dit artikel met anderen
Redactie - Redactie van Het Nieuwe Werken Blog
De redactie van Het Nieuwe Werken Blog bestaat uit diverse journalisten en (eind)redacteuren.
Blijf op de hoogte van de blog via onze gratis abonnementen.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

5 reacties


    Karen Visser zegt:

    Goed stuk, zeker dat punt over die hamer en spijker. Persoonlijk denk ik dat HNW is wat het projectmanagement in de jaren 80 was: iets dat je altijd al deed, maar nu een naam kreeg. En natuurlijk kunt je nu nog steeds PrinceII-trainingen volgen, of ‘projectmanagement voor de ondersteuner’, maar het is zoooooo gewoon geworden – een integraal onderdeel.

    De afsluitende alinea is dan weer iets minder – lijkt op een theelepeltje acquisitie in het verder prima stuk 😉

      Annemieke Stoppelenburg zegt:

      Ik vind dat wel een mooi beeld dat HNW als we over een tijdje terugkijken ‘gewoongoed’ is geworden. De laatste alinea was vooral bedoeld om met alle betrokken organisatieprofessionals HNW gewoon GOED te maken!

      Albert Roelofswaard zegt:

      A: Had jij die laatste alinea bedoeld als acquisitietheelepeltje?
      A: Nee, niet echt, wel een mooi woord. Maar eens nadenken hoe dat anders kan

    John Roo zegt:

    Naar mijn inziens wordt Het Nieuwe Werken gekenmerkt door
    haar achtergrond. Zoals in het blog beschreven ligt de oorsprong bij Microsoft.
    De 24/7 economie en de beschikbare technologieën maken het noodzakelijk om te
    veranderen. Daarbij focust HNW zich op theorie O veranderingen.

    Dit betekent inderdaad dat er niet één advies is, niet één
    oplossing. Maar dat het gaat over het accepteren van de huidige context waarin
    wij leven, waardoor we de noodzaak zien om te veranderen.

    Een verandering die zich richt op het ontwikkelen van organisatorische capaciteiten, waarbij een bottom up benadering wordt ingezet. De rol van adviseurs is het ondersteunen van management in het formuleren van hun eigen oplossingen.

    Rita Avontuur zegt:

    Inderdaad, de adviseurs zijn niet het belangrijkste, het Nieuwe Werken is dat evenmin. De organisatie en de manager als zijn spreekbuis zijn dat. Voor welke opgave staat de organisatie, naar welk punt op de horizon is de organisatie op weg en welke hulpmiddelen heeft de organisatie daar bij nodig. Dat is de hamvraag voor welke adviseur dan ook. Een hulpmiddel is niet meer dan wat het woord zegt: een middel dat je helpt om ergens te komen waar je wilt zijn. Neem bijvoorbeeld de tandartsboor: een holbewoner zou er waarschijnlijk mooie rotstekeningen mee willen maken. Een tandarts daarentegen doet hele andere dingen met zo’n hulpmiddel.