“Het nieuwe werken is gewoon niets voor mij”
Toch denk ik dat één van de vele vormen ook voor jou is weggelegd. Binnenkort gaan in ieder geval meer dan 50.000 medewerkers proberen om eens buiten kantoor te werken en zelfs bij elkaar in kantoor. Dan start namelijk een pilot van Het Platform Slim Werken Slim Reizen waarbij medewerkers van de bij het platform aangesloten bedrijven gebruik kunnen maken van verschillende flexwerkconcepten. Een geweldige stap richting efficiënt werken in een vrijere omgeving. Voor ZP-ers is een vorm van HNW echter vrij makkelijk te realiseren, maar wat zijn de HNW-mogelijkheden voor de medewerkers van bijvoorbeeld een grote financiële instelling?
De afgelopen 5 jaar heb ik meegedacht met honderden mensen over Het Nieuwe Werken en mogen sparren met de meest innovatieve personen in het vakgebied. Voor een ZP’er is HNW makkelijk, voor een bank is het een uitdaging. Toch werkt het ook voor financiële instellingen, ook al had niet iedereen dat verwacht.
Fiets en laptop
Wat je namelijk niet moet vergeten is dat HNW 1001 vormen aan kan nemen. Start je net een bedrijf? Over het algemeen is het dan goed om veel mensen te spreken, je woord te verspreiden, ambassadeurs te vinden en samenwerkingen te beginnen met gelijkgestemden of juist heel andere bedrijven. Wat heb je nodig? Een fiets en een laptop. Op stap naar bevriende bedrijven, dagje hier werken, dagje bij Seats2meet.com gratis werken met gratis koffie en lunch om kosten te besparen, maar vooral om zo veel mogelijk mensen te leren kennen. En de mensen die je daar tegenkomt sparren graag met je over je idee. Zo neemt je bedrijf snel nieuwe en betere vormen aan met de input van honderden meedenkers.
HNW en 20.000 collega’s
Maar nu werk je bij een bedrijf dat al 50 jaar bestaat. Je werkt er al 20 jaar met 20.000 collega’s. Je leest over Het Nieuwe Werken, maar je kunt niet van je bureau weg omdat HNW ergens anders is gebeurd dan aan dat bureau. Dat is dus niet waar. Je bent alleen op zoek naar een andere vorm van HNW. En daarvoor moet je terug naar de basis, de visie van je bedrijf en de nieuwe middelen die je wel tot je beschikking hebt. Het bedrijf waar je werkt, beweegt langzaam omdat het zo gigantisch is. Maar dit hoeft geen nadeel te zijn, het zorgt namelijk wel voor consistentie en betrouwbare sterke relaties met je klanten.
De twee bovenstaande situaties verschillen op veel vlakken van elkaar, maar voor beide situaties is er een HNW-invulling te bedenken. Er zijn twee factoren waarmee je rekening kunt houden:
Factor 1: De passende oplossing
De werkmaatschappij verandert en zo ook de werkomgevingen. Hieronder een overzicht van het aanbod dat past bij het type bedrijf. Veel bedrijven veranderen hierbij regelmatig van situatie (soms zelfs meerdere situaties per dag) afhankelijk van de fase waarin het bedrijf zich bevindt.
- Thuiswerken. Lekker goedkoop werken in een vertrouwde omgeving. Voor starters niet ideaal omdat ze vaak veel moeten netwerken. Voor gevestigde medewerkers goed om reistijd te besparen en ook op de familie te kunnen passen. Mijn ervaring is wel dat 50% van de thuiswerkers niet productief is vanwege afleiding (wasje draaien, even tv kijken, uitgebreid lunchen, kids etc.)
- Koffiewinkels. Goede plek om af te spreken of om even snel wat werk te doen. Makkelijke manier om mensen te ontmoeten, als het koffiehuis hiervoor goed is ingericht. Houd je wel aan de etiquette, bestel af en toe een kop koffie of thee zodat de ondernemer geen flexwerkers gaat weren.
- Gratis werkplekken. Geweldig voor starters, maar ook voor de gevestigde medewerkers. Op plekken als Seats2meet.com of Igluu kom je voor de ontmoeting en de aanwezigen weten dit. Zo ontmoet je snel gelijkgestemden en mensen die graag met je meedenken of sparren. Voor gevestigde medewerkers is dit de plek om een innovatieve en inspirerende groep mensen te ontmoeten, vaak in een inspirerende omgeving. Gefocust werken kan hier weleens lastig zijn, alhoewel je bijna overal tegen lage kosten in de stilteruimte kunt plaatsnemen.
- Gedeeld kantoor. De tweede stap naar serieus ondernemerschap. Een echte en vastere werkplek met een netwerk om je heen waarvan je zeker weet dat je er wat aan hebt. Een hechtere community, maar alle ruimte om terug te stappen in de netwerkwereld van koffiewinkels en gratis werkplekken. De kosten blijven gedrukt omdat je de ruimte en faciliteiten deelt.
- Eigen kantoor. De droom van elke starter. Een eigen plek waar je dedicated kunt werken. Je hebt al een klantportfolio opgebouwd en hebt wat meer rust en routine nodig. Kosten stijgen, maar als het goed is kun je dat met stabiele omzetten prima aan. Zo heb je ook ruimte om te groeien met een flexibele schil van ZP’ers die af en toe bij je op kantoor zitten, of je eerste medewerkers die aanschuiven op kantoor.
- Meerdere kantoren. Doorgegroeid tot een grote organisatie die in meerdere steden opereert. Het is goed om overal een thuishonk te hebben om de reistijd van de locaties in te korten en de verschillende takken ook lokaal makkelijk te laten opereren en afspraken te laten maken op kantoor. De stap terug wordt steeds lastiger, maar vergeet hem niet. Daar doe je namelijk makkelijk inspiratie op en kom je snel nieuwe gezichten tegen. Voor sommige giga kantoren is de echte flex-wereld ook waar de klanten rondlopen. Dus vergeet niet te ervaren wat je klanten dagelijks meemaken en vergeet niet af en toe face to face met ze te praten over behoeftes en ideeën. Ze denken graag met je mee!
Belangrijk is de ondersteuning in een transitie tussen de fases. Wanneer je 10 jaar één vorm gewend bent, kan het lastig zijn om de overstap te maken naar een andere, al is het maar voor één dag in de week. Begeleid mensen hier goed in en zorg er vooral voor dat ze eruit halen wat erin zit. De voordelen zijn niet altijd duidelijk, maar die komen als het goed is naar voren met behulp van onderstaande oefening.
Factor 2: De visie van je organisatie
Wanneer een organisatie mij vraagt om mee te denken met de invulling van HNW nemen we altijd een stap terug. Vergeet alle belemmeringen van je huidige situatie; een desktop computer, de collega’s waar iemand dagelijks mee moet vergaderen et cetera. Maar stel jezelf vragen: Wat is je visie? Wat wil je bereiken? Vaak komen we tot de conclusie dat een organisatie wil transformeren. Niet meer producten bedenken, ontwikkelen en vermarketen, maar eerst markt opbouwen, samen met de potentiële klanten producten bedenken en ontwikkelen en ze dan gezamenlijk lanceren. Dit is toe te passen op bijna elk bedrijf, wanneer je de belemmeringen van je huidige organisatie even vergeet.
Nadat je dit duidelijk voor jezelf hebt, bedenk je hier de wereld omheen die de benodigde processen gaat faciliteren. In dialoog gaan met je potentiële markt en ontwikkelaars van je nieuwe product? Ga naar de koffiewinkels en gratis flexplekken. Eén dag in de week. Je team moet elke dag vergaderen? Probeer eens Skype of een vergadering per week minder. Gebruik nieuwe tools als Google Docs om kennis te delen. Richt je e-mail efficiënt in om mobiel te blijven en meer focus op de belangrijke processen te leggen.
De wereld zit vol met faciliteiten die je vernieuwing kunnen ondersteunen, laat je niet belemmeren door de huidige systemen en processen die je hebt bedacht en opgezet.
Samenwerken met klanten
Vergeet namelijk niet dat Het Nieuwe Werken is ontstaan omdat de wereld schreeuwt om nieuwe manieren van ondernemen en zakendoen met elkaar. Samen met je klanten, niet alleen maar voor je klanten. En je klanten denken maar al te graag mee. Dat is de laatste jaren wel duidelijk geworden in alle tweets over bedrijven, alle websites die over bedrijven worden opgezet door klanten en de gigantische hoeveelheid nieuwe business modellen en strategische theorieën die zijn opgeschreven.
Weet je zelf ook dat je organisatie moet vernieuwen, maar weet je nog niet precies hoe? Hier denken we ook graag mee. Reageer op deze blogpost en stel je vraag of schets je situatie.
dinsdag, 27 maart, 2012 at 10:11
Goed verhelderend stuk
woensdag, 28 maart, 2012 at 10:11
Toevoeging: Ondertussen een geweldig stuk van Professor P. Vink gevonden over de belangrijke aandachtspunten tijdens het invoeren van HNW, geweldige toevoeging op bovenstaand stuk! http://hetnieuwewerkenblog.nl/aandachtspunten-invoeren-het-nieuwe-werken/
woensdag, 28 maart, 2012 at 11:14
Prima blog Felix!
woensdag, 28 maart, 2012 at 11:26
dank je Hems! Ook voor de tweet natuurlijk:)
woensdag, 28 maart, 2012 at 11:30
laat ik nou net bezig zijn met de inrichting van een gedeelde kantoor locatie in Den Bosch. Mooi artikel Felix.
woensdag, 28 maart, 2012 at 13:10
Hallo Felix,
Ik ben werkzaam voor 40 uur per week als verzuimbegeleidster bij het SVServicecenter. Daarnaast heb ik een gezin met 3 jonge kinderen (2,5,8 jaar)
Mijn werkgever is geniaal op het gebied van ideeën te bedenken en daar ben ik hem erg dankbaar voor, want anders was ik een huismus geweest en had ik mijn droombaan niet meer gehad.
Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik last van rugklachten en kon ik mijn dagelijkse reis van Zwolle naar Zeist niet meer maken en kwam in de ziektewet terecht. Na mijn zwangerschap en verlof bleef ik aanhoudende rugklachten houden. Samen met mijn werkgever ben ik naar oplossingen gaan zoeken. Na het een en ander aangepast te hebben, kon ik daadwerkelijk vanuit huis werken. Maar ik miste mijn collega’s wel, het praatje in de lunch pauze. Even snel wat vragen aan een collega. Wij zijn gaan nadenken en zijn op een geweldig idee gekomen. Wij hebben het kantoor op het web. Nu kan ik al mijn collega’s zien en horen. Als ware zit ik gewoon op kantoor. Je moet maar eens kijken op de website http://www.kantoorophetweb.nl/index.php
Daarnaast hebben wij ook studieklas op het web, een arbeidsongeschikte werknemer, die tijdelijk of niet meer bij zijn eigen werkgever kan werken, kan bijvoorbeeld een beroepskeuzetest doen en op basis daarvan een sollicitatiecursus en training volgen of bijscholing. Hiermee wordt al in een vroegtijdig stadium gestart met een stukje re-integratie met als doel dat de werknemer een beter beeld krijgt van zijn of haar mogelijkheden of onmogelijkheden.
Maar zo hebben we meerdere mogelijkheden, vergaderen met regio managers, probeer dat maar eens snel voor elkaar te krijgen en de vraag is WAAR?. Dat is bij ons geen probleem!
Ik praat vol lof over het bedrijf waar ik werk, omdat ik anders in een hele andere situatie terecht gekomen was, waar ik doodongelukkig van zou zijn geworden. Ik heb een werkgever die meedenkt met zijn werknemers en ook kijkt naar de zijn mede ondernemer en zijn personeel.
Ben je nieuwsgierig geworden bij welk bedrijf ik werk, moet je een kijkje nemen op http://svservicecenter.nl/
Bedankt dat ik mijn verhaal hier mocht vertellen,
Met vriendelijke groet,
Nathalie Bruinier
woensdag, 28 maart, 2012 at 13:59
Wat goed Nathalie, practise what you preach!! :))
woensdag, 28 maart, 2012 at 15:10
Beste Felix,
Welke bijdrage hebben fysieke verbindingen (face tot face contact) met klanten en collega’s, naar aanleiding van het nieuwe werken? Is er een bepaalde contacttijd welke men nodig heeft met collega’s en klanten om zo tot het best behaalde resultaat te komen?
Doordat de digitalisering de overhand neemt en er toch behoefte is aan fysiek sociaal contact in het bedrijfsleven denk ik dat deze punten zeer belangrijk zijn.
Hoe kijkt u hier tegen aan?
Groet,
Claire Lourier
woensdag, 28 maart, 2012 at 16:31
Claire, helemaal met je eens. 10 jaar geleden was iedereen lovend over virtual conferencing, maar daarvoor moet je wel wat randvoorwaarden hebben opgesteld, en vooral een relatie hebben opgebouwd! Ik merk dit zelf in een andere vorm. Om me heen zijn veel mensen uit mijn persoonlijke netwerk (vooral vrienden en oud schoolgenoten) die heeeeeel graag willen ondernemen. Iedereen barst van de ideeën, en weet dat je met het juiste netwerk tegen relatief lage kosten kunt starten. De meeste groepjes of verbanden hebben echter lange tijd nodig (vaak een half jaar) met bijna wekelijkse meetings om elkaar echt goed te leren kennen en een vertrouwensrelatie op te bouwen waarin je goed met elkaar kunt ondernemen.
Voor samenwerken geldt dit ook absoluut, maar wel in verschillende vormen. Startende ZZP’ers springen vaak veel sneller in een samenwerking, terwijl de ZZP’er die al een paar jaar bezig is de kat uit de boom kijkt en rustig aan een solide netwerk en samenwerkingsverbanden opbouwt.
Er gaan ook nieuwe rollen ontstaan op de werkvloer, daar beginnen mensen nu al over te bloggen. Secretaresses worden geautomatiseerd, maar hun rol verschuift veel meer naar het verbinden in plaats van faciliteren. Seth Godin vergelijkt de wereld vol met kennis met een bibliotheek en zegt:
“We need librarians more than we ever did. What we don’t need are mere clerks who guard dead paper. Librarians are too important to be a dwindling voice in our culture. For the right librarian, this is the chance of a lifetime.”
p.s. geweldig blog over de nieuwe rollen van de officemanager en secretaresse:
http://hetnieuwewerkenblog.nl/officemanager-en-secretaresse-de-spin-in-het-hnw-web/