Het Nieuwe Werken hebben we nu gedaan, wat nu?
Een lange tijd, bijna tien jaar, ben ik bezig (geweest) met projecten binnen organisaties die Het Nieuwe Werken heetten. Ik heb het niet uitgevonden, maar wel enigszins vorm kunnen gegeven. De laatste jaren lijkt het rustiger te zijn met de HNW-achtige opdrachten. Maar nog steeds starten organisaties en instellingen met dit gedachtegoed. Daarnaast zie ik de effecten binnen bedrijfsomgevingen van Het Nieuwe Werken. In sommige organisaties lijkt het er niet echt beter op geworden te zijn.
Op vrijdag presenteer ik eens per maand zonder kosten mijn visie op werk in de 21e eeuw: flexibel werken in een KPI-wereld, is innovatie maakbaar, de organisatie van de toekomst, waarom veranderen niet lukt, communicatie is één groot fluisterspel en de drijfveren van de mens, het komt daar allemaal in terug. Even verwonderen over hoe andere organisaties het doen, welke keuzes zij maken en wat de effecten zijn op de mens. Een uurtje lachen en leren zeg maar!
Vorige week was ik op bezoek bij een bank – ik noem nooit namen, maar manipuleer de realiteit niet. Ik was uitgenodigd om Het Nieuwe Werken binnen hun organisatie-onderdeel te toetsen en te bespreken. Natuurlijk ben ik geen helderziende en kan ik niet in een uurtje een analyse plegen, maar de presentatie die ik kreeg over hun Het Nieuwe Werken visie, de uitgangspunten, de maatregelen en de effecten, sprak boekdelen.
Binnen <piep> is duidelijk dat Het Nieuwe Werken een voorrecht is en geen recht.
De organisatie is aardig en daar moet je maar zeer blij mee zijn. Zeker als je kijkt hoe we eerst met je omgingen.
Gek dat er geen mailadres bijstond waar de bloemen heen konden. Ik zal niet oordelen over het woord ‘recht’ maar ben
wel nieuwsgierig naar de definitie van Het Nieuwe Werken – die zie ik nergens staan. Als het allemaal dan zo duidelijk is waarom schrijven ze het dan op? Het woord duidelijk geeft juist een verplichting aan ‘dat snap je wel’. Als dit de manier van communiceren is en men denkt dat deze beinvloedingstijl werkt, onderschatten ze hun eigen medewerkers.Door wat wordt gezegd en niet bedoeld en wat wordt bedoeld en niet gezegd, ontstaat de grootste onduidelijkheid.
Uitgangspunten van de afspraken en de keuzes die gemaakt worden in het kader van HNW is de volgende prioriteitsstelling 1=klant 2=team 3=individu.
Het lijkt me echt beter om voor je eigen medewerker te kiezen. Uitspraken als ‘de klant is koning en heeft altijd gelijk’ maakt medewerkers juist ongelukkig en onzeker. Uitgaan van de klant is koning en heeft gelijk, maakt het moeilijk voor medewerkers om met onredelijke klanten te communiceren. De klant heeft per definitie toch al gelijk en wordt de medewerker tussen de klant en de organisatie in geplaatst. Bepaalde klankwensen door een organisatie heen krijgen, is soms zeer moeilijk en lastig. Bovendien geeft het de mondige klant een voordeel boven degenen die zich netjes gedragen. Sommige klanten kun je misschien maar beter kwijt zijn dan rijk. Dus het kiezen voor de klant en tegen je eigen mensen is een duidelijke boodschap. De klant op de eerste plaats, leidt tot slechte dienstverlening.
Vertrouwen en Het Nieuwe Werken
Als de organisatie het vertrouwen uitspreekt naar de medewerkers en hen op de eerste plaats zet, en niet de klant, is dat goed voor de kwaliteit van de dienstverlening. Het geven van vertrouwen, creëren van vrijheid en zorgen voor verantwoordelijkheid – dat is de ideale uitdaging. Frustratie bij medewerkers wordt daarmee voorkomen en zij voelen zich gesteund door de organisatie en de andere mensen daarin. Dus zet je medewerkers op de eerste plaats en kijk vervolgens toe hoe medewerkers de klant op de eerste plaats zetten. Dat is de juiste volgorde.
Iedere medewerker komt minimaal 1 maal per werkweek op kantoor, welke dag is naar eigen keuze.
1 maal per 4 weken zijn we als team allemaal op kantoor, dan houden we ook een weekstart.
In het kader van teambuilding zullen we zelf activiteiten plannen. Denk hierbij aan een jaarlijks teamuitje.
Vrijheid is fijn, maar enige ‘bonding’ noodzakelijk. De maatregel is natuurlijk ontstaan omdat de businesscase voor Het Nieuwe Werken waarschijnlijk uitging van kostenbesparing, waarbij meer dan de helft van de werkplekken over zouden blijven. Het welzijn van de mens stond niet centraal. Maar dat dit ten koste kan gaan van echte ontmoetingen gaat wat ver. De technologie kan nog zo ondersteunend en makkelijk zijn, mensen komen naar kantoor om elkaar te zien en te ontmoeten, in het echt.
Teambuilding in de vorm van een jaarlijks teamuitje. Hmm ik hoop toch echt dat ze hun mensen serieuzer nemen dan uit deze woorden blijkt.
Werken mag niet gecombineerd worden met zorgtaken (denk aan kinderen/dieren/ouders etc).
Als er in dat kader een onverwachte gebeurtenis plaatsvind, bijvoorbeeld een ziek kind, dan heb je de
inspanningsverplichting om alternatieven te zoeken om wel werken mogelijk te maken.
Laat dat verdorie aan de mensen zelf over. Geef hun vertrouwen dat ze hun werk zo goed mogelijk doen en als dit is nadat ze hun kinderen naar school hebben gebracht of tijdens het boterhammen smeren in de pauze van school, dan is dat zo. Zet je medewerker op 1, wist je nog?
Het uitsluiten van mantelzorg door je eigen mensen is mensonterend. Juist in deze tijd waar juiste de oudere mens meer en meer afhankelijk is van zorg in de buurt door kinderen en bekenden.
De toekomstige werkduur zal ook verminderen om in de toekomst te kunnen voldoen aan de stijgende mantelzorg.
De vraag is of de bank wel de maatschappelijke ontwikkelingen volgt?
Verantwoordelijkheid
Afspraken en belangrijke bespreekpunten worden in een excelbestand vastgelegd. Iedereen is zelf
verantwoordelijk om deze informatie te lezen.
Ja sure, Excel. Belangrijke klantinformatie in Excel vastleggen en bijhouden. En nog lezen ook. Hoe kan je Excel nou lezen?
Excel is toch een rekenprogramma om cijfers te rangschikken? Maar goed, ik zal er niet te veel over zeggen anders wordt Microsoft boos 😉
Al is het wel wonderlijk dat met Kerst de hele organisatie een mail krijgt om de Excel-sheet te vullen welke klant extra wordt verwend.
Op kantoor of thuis zorg je ervoor dat je beschikt over alle systemen.
Ik was in het verleden juist blij dat ik thuis kon werken omdat ik dan zeker wist dat het werkte. Maar beschikken over alle systemen? We werken toch vanuit de cloud?
Ja, inderdaad Het Nieuwe Werken tools.
Ja, wat presentaties al niet doen en losmaken.