Het Nieuwe Werken in het MKB

Door Emiel Elgersma van Elgersma Media - 2 juni 2011
Reacties gesloten

Terwijl de grote bedrijven in Nederland langzaam Het Nieuwe Werken invoeren, vraagt HNWblog zich af hoe de MKB’ers het in de praktijk brengen. De redactie bezocht daarom het KPN Netwerk Event over Het Nieuwe Werken speciaal georganiseerd voor MKB’ers bij Seats2meet.com in Utrecht en sprak met verschillende ondernemers.

‘Flexibel zijn met je tijd’ en ‘niet afhankelijk zijn van één werkplek’ waren twee kreten die veelvuldig vielen. Bezoekers, vooral veel zzp’ers, hadden het daarnaast met name over technische ontwikkelingen, zoals mobiel internet en online software. Iets wat misschien wel logisch is met zo veel zelfstandigen zonder personeel.

Kantoor in rugtas
‘Mijn kantoor zit hier in mijn rugtas,’ vertelt Jan Huisers lachend terwijl hij zich omdraait. ‘Ik ben een schoolvoorbeeld van Het Nieuwe Werken.’ De zzp’er begeleidt dagelijks ICT-projecten, onder andere voor Syntens. ‘Ik heb ooit een kantoor gehad, maar dat heb ik maar opgezegd. Simpelweg omdat ik het eigenlijk niet echt nodig had.’ Huisers ontving er weleens klanten, maar zat er vooral met zijn laptop aan het bureau. ‘Eigenlijk was het een beetje een dure opslagruimte.’ Tegenwoordig gebruikt hij zijn laptop thuis of bij de klant en staat al zijn data in de cloud.

Dat is wel anders voor Geri Glastra, eigenaar van technisch adviesbureau GA+. Voor hem is Het Nieuwe Werken nog nieuw en hij wil vandaag tijdens het KPN Netwerk Event graag zijn kennis bijspijkeren. ‘Driekwart van mijn tijd zit ik gewoon op mijn kantoor,’ vertelt Glastra. ‘Dat is ook wel handig, daar heb je allerlei zaken bij de hand, zoals mappen met documentatie. Die heb ik ook digitaal en online, maar soms is het veel makkelijker en sneller om ergens doorheen te bladeren.’

De resterende 25 procent van zijn tijd is Glastra niet op kantoor, maar bij klanten of onderweg: ‘Als ik vergader, dan is dat ouderwets op een locatie waar ik met de auto naartoe rijd.’ Vandaag zag hij de demonstratie van de KPN conference call software. ‘Dat wil ik zeker een keer gaan proberen, maar ik vraag me af of het bij alle gebruikers, PC, Mac, iPads, enzovoorts, werkt.’

Lichaamstaal
‘Die conference calls in plaats van in het echt vergaderen, dat lijkt me wel wat,’ vertelt Adri van Doesburg van Bouwraadgever. Als zelfstandige geeft hij bouwadvies en begeleidt hij bouwprojecten. ‘Ik krijg van opdrachtgevers te horen dat ze af willen van die vergaderingen. Dat kan natuurlijk niet 100 procent, maar door bijvoorbeeld online te vergaderen kan wel veel tijdswinst maken.’ Hij wil daar aan toevoegen dat alle deelnemers van de vergadering een webcam moeten hebben. ‘Anders zie je de lichamelijk reacties van mensen niet en dus niet hoe ze op onderwerpen reageren en of wanneer een onderwerp bijvoorbeeld te lang duurt.’

Voor schoolvoorbeeld Jan Huisers is Skype de manier om conference calls te houden. Dat programma staat bij hem zo goed als altijd aan. ‘Zo heb ik regelmatig contact met klanten en collega-zzp’ers. Niet alleen om videoconferences te houden, maar ook om gewoon te chatten.’

Flexibel zijn
Maar Het Nieuwe Werken is voor veel van de ondernemers wel iets meer dan thuiswerken met handige online tools. ‘Het draait ook om flexibel zijn in je werkuren. Dat je bijvoorbeeld ’s ochtends lekker kunt gaan hardlopen,’ zegt Jan Huisers. Een hobby die ook Van Doesburg tijdens ‘kantooruren’ uitoefent. ‘Mijn vrouw vindt het soms raar als ik om drie uur stop, maar dan werk ik ’s avonds een uurtje door langer.’

En hoewel Glastra zichzelf geen Nieuwe Werker noemt, gaat hij wel flexibel om met zijn werktijden. ‘Als ik een vergadering bij een klant heb, blijf ik regelmatig zitten en werk ik even door, om zo de file te ontwijken.’ Flexibiliteit is volgens Erik-Jan Gelink van KPN misschien wel het belangrijkste element van Het Nieuwe Werken. ‘Je kunt overal en altijd werken. Mensen hoeven niet meer zoals vroeger naar een kantoor toe om hun werk uit te voeren.’ Wijzend op zijn mobieltje: ‘Dat kan overal.’

Het Nieuwe Werken in Society 3.0
Dat je als ondernemer in de tijd van Het Nieuwe Werken méér dan alleen flexibel moet zijn met je lokatie en werkuren, bleek ook uit de presentatie van Ronald van den Hoff, auteur van het boek Society 3.0 – voor veel deelnemers een eyeopener. ‘De kracht van ondernemerschap is juist dat je kunt bedenken wat de markt straks nodig heeft. Vroeger kon je dat als ondernemer in je eentje doen, nu moet je dat samen met de wereld om je heen doen.’

Door de komst van internet en allerlei (sociale) netwerken is de samenleving volgens Van den Hoff volop in verandering. De consumer is prosumer geworden, die al vanaf het begin van het proces betrokken wil zijn bij de productie. Als voorbeeld haalt Van den Hoff zijn eigen boek aan. Regelmatig stuurde hij tweets rond met links naar een nieuw hoofdstuk. ‘Vanuit allerlei hoeken kreeg ik feedback op mijn werk. En het mooie: die mensen willen uiteindelijk ook het boek kopen.’ Een mooi voorbeeld van Het Nieuwe Ondernemen.

Foto’s: Emiel Elgersma

Meer foto’s van het event van PunkMedia zijn op Flickr te vinden

Deel dit artikel met anderen
Emiel Elgersma - Freelance mediamaker
Emiel (1984) is een freelance journalist en mediamaker. Hij maakt gebruik van video, foto, audio en tekst om verhalen te vertellen. Emiel werkt voor zowel commerciële als journalistieke opdrachtgevers.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!
De reacties zijn gesloten