Het Nieuwe Werken, is dat iets voor jou?

Door Arjan Hooiveld van Arjan-Hooiveld.nl - 2 november 2009
18 Reacties

Het Nieuwe Werken, iets voor jou? In een vorige blog beschreef ik hoe je Het Nieuwe Werken zelf kunt toepassen. Veel professionals passen aspecten van Het Nieuwe Werken al automatisch toe. Denk aan verkopers, consultants, ICT-medewerkers, accountmanagers, vertegenwoordigers en vele andere buitendienstmedewerkers.

Ook bij minder voor de hand liggende functies is Het Nieuwe Werken uitstekend toepasbaar. Wat te denken van beleidsmedewerkers, staffunctionarissen, personeel in de (thuis)zorg, et cetera. In deze blog ga ik in op de vraag of Het Nieuwe Werken iets voor jou is.

Stel jezelf de juiste vragen

Ben jij een medewerker die een groot gedeelte van je werktijd achter de pc doorbrengt en informatie verwerkt? Grote kans dat je in de categorie ‘kenniswerker‘ valt. Daarmee is al een belangrijke voorwaarde vervult om (aspecten) van Het Nieuwe Werken toe te kunnen passen. Gelukkig hoef je niet per se hier aan te voldoen om een Nieuwe Werker te zijn. Er zijn diverse factoren die bepalen of Het Nieuwe Werken iets voor jou is:

  • Kun jij over (bedrijfs)middelen beschikken waarmee je overal zou kunnen inloggen in de bedrijfssystemen en toegang hebt tot bedrijfsinformatie die voor jou van belang is?
  • Moet jij jouw werkzaamheden per se op kantoor doen of kun je (een deel van) je activiteiten prima op een andere locatie of buiten de gebruikelijke kantoortijden doen? Misschien ben jij ’s avonds wel  veel productiever dan ’s ochtends om half negen?
  • Is het voor jou per se van belang om een vaste werkplek te hebben met archiefkasten, een fotootje op je bureau, posters en ansichtkaarten aan de muur en je niet-machine en plakband in het laadje? Of ben je met een internetaansluiting of WiFi en een stopcontact geholpen? Oftewel , vrij naar het Engelse gezegde “where ever  I put my laptop, is my working space”.
  • Ben je een zelfstarter en zelfredzaam, kun jij je eigen werk vormgeven en zie jij het kantoor als ontmoetingsplaats voor kennis- en informatieuitwisseling en contactmomenten met collega’s? Of hang jij aan de vaste structuren, geijkte pauzetijden, veel sociale contacten met je collega’s en heb je de dwingende ogen van de baas nodig om je werk te verrichten?
  • Krijg jij binnen je bedrijf ruimte om jezelf als werkondernemer op te stellen, kunnen je resultaten afspreken met je chef en is er wederzijds vertrouwen? Of werk je in een functie of bedrijfsomgeving die zich daar niet voor leent?

De Nieuwe Werker is zelfstandig, professioneel, flexibel, maakt vooraf afspraken over doelen en restulaten, maakt gebruik van nieuwe technologieën zoals social media, samenwerkings tools (collaboration tools) en andere software en richt zijn of haar slim en efficiënt in.

Pas Het Nieuwe Werken toe op de manier die bij jou past

Natuurlijk hoef je (en misschien kun je) niet al je werkzaamheden direct via de principes van Het Nieuwe Werken in te richten. Soms laten de werkzaamheden of de inrichting van je werk dat niet altijd toe. Het mooie van Het Nieuwe Werken is dat je die elementen kunt gebruiken die voor jou en voor jouw werk het beste passen.

Het Telewerkforum onderscheidt vier niveaus waarop tijd- en plaatsonafhankelijk werken kan plaatsvinden.

Niveau 1:
Hiervoor heb je geen technologische middelen of toegang tot het (bedrijfs)netwerk nodig: thuis, onderweg of op een flexkantoor stukken lezen, vergaderingen voorbereiden, rapporten schrijven, telefoontjes plegen, telefonisch vergaderen. Voor vrijwel elke informatiewerker is deze manier van werken in meer of mindere mate toepasbaar. En waarom zou je deze taken per se op kantoor of bureau verrichten als het veel tijd en energie scheelt om dat ongestoord elders te doen?

Niveau 2
De gebruiker krijgt vanuit huis toegang via internet/webmail tot e-mail en agendabeheer. Op dit niveau heeft de gebruiker de beschikking over voldoende techniek en faciliteiten om dagelijks te kunnen “ewerken”. Kortere of langere tijd vanuit huis of elders te werken terwijl je wel in verbinding staat met je collega’s.

Niveau 3
De gebruiker heeft thuis toegang tot exact dezelfde informatie en bedrijfsspecifieke applicaties als op kantoor (via een snelle verbinding zoals ADSL/breedband ), beveiligingsapparatuur en -protocollen zoals VPN (Virtual Private Network).

Niveau 4
Werken is volledig tijd- en plaatsonafhankelijk.  Toegang tot bedrijfsgegevens en -servers kan dan bijvoorbeeld ook verlopen via een beveiligde UMTS-verbinding op elke willekeurige locatie.

Wat is jouw ervaring?

Voor vrijwel elke informatiewerker is een van deze niveau’s van werken in meer of mindere mate toepasbaar. Kenniswerkers die bij een grote organisatie, instantie of multinational werken zijn daarbij in het voordeel. Afgelopen week sprak ik iemand die in Amsterdam woont en bij ING in Rotterdam werkt. Met zijn toegangspas kan hij net zo goed een aantal dagen in het ING-kantoor op 10 minuten van huis werken. Waarom dagelijks 2 uur reizen, als je op 10 minuten afstand dezelfde faciliteiten beschikbaar hebt.

Een andere mooi voorbeeld hoorde ik van iemand die in de zorg werkt. Het zou haar ongelofelijk veel tijd schelen als ze de faciliteiten zou kunnen krijgen om verslagen van bezoeken aan patiënten thuis te kunnen schrijven, in plaats van verplicht naar het kantoor te komen. Helaas is het teveel gevraagd om een laptop ter beschikking te stellen en afspraken te maken over decentraal werken en te verwachten productie of resultaten. Kennelijk is hier nog veel missiewerk voor Het Nieuwe Werken te verrichten.

Wat zijn jouw ervaringen met Het Nieuwe Werken? Krijg je er de ruimte voor van het management? Tegen welke zaken loop je aan? Hoe gaat het contact met je collega’s? Deel je ervaringen en gedachten gerust hieronder. Ik kijk uit naar de reacties!

Deel dit artikel met anderen
Arjan Hooiveld - Contentmanager en medeoprichter van HNWBlog
Arjan Hooiveld is medeoprichter van Het Nieuwe Werken Blog en de man achter Werken20.nl. Hij is adviseur digitale media, contentmanager en projectcoördinator en heeft diverse lezingen en presentaties gegeven over Het Nieuwe Werken.
Meer informatie vindt u op zijn website, zijn linkedin profiel en zijn twitter pagina.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

18 reacties


    Kees Froeling zegt:

    Ik denk dat Het Nieuwe Werken verder gaat dan alleen de categorie kenniswerkers. In de basis is Het Nieuwe Werken volgens mij voor iedereen mogelijk, zij het deels. Als je Het Nieuwe Werken ziet als het sturen op output en het geven van de verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid (binnen kaders) aan de medewerkers dan kan iedereen het toepassen. Winkelpersoneel werkt nog steeds in de winkel, slechts een klein deel is elders te doen. Maar men kan wel in onderling overleg bepalen wie wanneer in de winkel is. Door Het Nieuwe Werken kunnen ook veel mensen die nu van bovenaf gestuurd worden in een industrieel proces vaak (delen van) hun werk zelf inrichten.

    Arjan Hooiveld zegt:

    Dag Kees, dat is inderdaad de vraag. Zelf denk ik dat Het Nieuwe Werken toch vooral van toepassing is voor mensen die op enige manier met informatie of kennis werken. In een functie die niet per se aan tijd en/of plaats gebonden is. In een fabriek of winkel zul je toch echt aanwezig moeten zijn. Tenzij je natuurlijk een webwinkel begint ;-).

    Een industrieel (productie)proces staat volgens mij juist haaks op alles waar HNW voor staat, omdat het gebaseerd is op sturing en controle. Groeten, Arjan

    Kees Froeling zegt:

    Ik denk dat Het Nieuwe Werken verder gaat dan alleen de categorie kenniswerkers. In de basis is Het Nieuwe Werken volgens mij voor iedereen mogelijk, zij het deels. Als je Het Nieuwe Werken ziet als het sturen op output en het geven van de verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid (binnen kaders) aan de medewerkers dan kan iedereen het toepassen. Winkelpersoneel werkt nog steeds in de winkel, slechts een klein deel is elders te doen. Maar men kan wel in onderling overleg bepalen wie wanneer in de winkel is. Door Het Nieuwe Werken kunnen ook veel mensen die nu van bovenaf gestuurd worden in een industrieel proces vaak (delen van) hun werk zelf inrichten.

    Arjan Hooiveld zegt:

    Dag Kees, dat is inderdaad de vraag. Zelf denk ik dat Het Nieuwe Werken toch vooral van toepassing is voor mensen die op enige manier met informatie of kennis werken. In een functie die niet per se aan tijd en/of plaats gebonden is. In een fabriek of winkel zul je toch echt aanwezig moeten zijn. Tenzij je natuurlijk een webwinkel begint ;-).

    Een industrieel (productie)proces staat volgens mij juist haaks op alles waar HNW voor staat, omdat het gebaseerd is op sturing en controle. Groeten, Arjan

    Anonymous zegt:

    Afgelopen week bij een ICT bedrijf geweest (Ik zal de naam niet noemen) waar alle medewerkers een laptop en smartphone van de zaak kregen maar van iedereen verwacht wordt dat ze dagelijks naar kantoor komen. Het excuus hiervoor was dat het dan gemakkelijker was om met elkaar te overleggen en teammeeting te plannen en het er ook niet zo leeg zou uitzien als er klanten over de vloer zouden komen.

    Ondanks dat ik de argumenten begrijp heb ik toch niet het gevoel dat dit op de lange termijn effectief is.

    Lets keep up the mission work!

    Guest zegt:

    Afgelopen week bij een ICT bedrijf geweest (Ik zal de naam niet noemen) waar alle medewerkers een laptop en smartphone van de zaak kregen maar van iedereen verwacht wordt dat ze dagelijks naar kantoor komen. Het excuus hiervoor was dat het dan gemakkelijker was om met elkaar te overleggen en teammeeting te plannen en het er ook niet zo leeg zou uitzien als er klanten over de vloer zouden komen.

    Ondanks dat ik de argumenten begrijp heb ik toch niet het gevoel dat dit op de lange termijn effectief is.

    Lets keep up the mission work!

    Anonymous zegt:

    Al lang werk ik op de verschillende niveaus die in het artikel worden aangegeven. En steeds meer op niveau 4. Mijn persoonlijke probleem, en velen van tussen de 40 – 60 met mij, schat ik, is dat zij niet opgegroeid zijn met de techniek.

    De echte nieuwe werkers zullen hun wenkbrauwen optrekken en zich afvragen over welke ‘technische’ problemen ik het heb. Maar met het nieuwe werken hangt nauw samen met web 2.0, de nieuwe terminologie die daarbij hoort en vooral het gebruik van de knoppen. Surfen, mailen, sms-en, profielen aanmaken lukt allemaal prima. Maar even een redelijk uitziend weblog maken, kost zo ontzettend veel tijd dat ik dan afhaak.

    Ander voorbeeld: ik zie steeds meer de functie van bijvoorbeeld Twitter. Maar als ik die verkorte linkjes in de berichten zie, vraag ik mij meteen af hoe je die erop krijgt. Met die kennis ben ik niet geboren. Dan kun je natuurlijk andere vragen, en dan doe ik dan ook. Maar zo zijn er vele voorbeelden te geven.

    Om auto te kunnen rijden, hoef je geen verstand van de motor te hebben. Maar als het dashbord zo wordt uitgebreid dat het steeds meer op een cockpit begint te lijken, wordt het wel steeds lastiger om zo’n auto te besturen. Als andere bestuurders dan onderling ook steeds over al die knoppen praten, wordt het lastig mee te doen. Ook al is iedereen het er over eens dat je de motor niet hoeft te kunnen ontleden.

    Mijn mening is dat het voor een grote groep 35 à 40 plussers, die niet met sociale media en alle mogelijkheden daarom heen, zijn opgegroeid wel steeds lastiger wordt om het allemaal bij te benen. Wie weet leuke businesskans.

    Guest zegt:

    Al lang werk ik op de verschillende niveaus die in het artikel worden aangegeven. En steeds meer op niveau 4. Mijn persoonlijke probleem, en velen van tussen de 40 – 60 met mij, schat ik, is dat zij niet opgegroeid zijn met de techniek.

    De echte nieuwe werkers zullen hun wenkbrauwen optrekken en zich afvragen over welke 'technische' problemen ik het heb. Maar met het nieuwe werken hangt nauw samen met web 2.0, de nieuwe terminologie die daarbij hoort en vooral het gebruik van de knoppen. Surfen, mailen, sms-en, profielen aanmaken lukt allemaal prima. Maar even een redelijk uitziend weblog maken, kost zo ontzettend veel tijd dat ik dan afhaak.

    Ander voorbeeld: ik zie steeds meer de functie van bijvoorbeeld Twitter. Maar als ik die verkorte linkjes in de berichten zie, vraag ik mij meteen af hoe je die erop krijgt. Met die kennis ben ik niet geboren. Dan kun je natuurlijk andere vragen, en dan doe ik dan ook. Maar zo zijn er vele voorbeelden te geven.

    Om auto te kunnen rijden, hoef je geen verstand van de motor te hebben. Maar als het dashbord zo wordt uitgebreid dat het steeds meer op een cockpit begint te lijken, wordt het wel steeds lastiger om zo'n auto te besturen. Als andere bestuurders dan onderling ook steeds over al die knoppen praten, wordt het lastig mee te doen. Ook al is iedereen het er over eens dat je de motor niet hoeft te kunnen ontleden.

    Mijn mening is dat het voor een grote groep 35 à 40 plussers, die niet met sociale media en alle mogelijkheden daarom heen, zijn opgegroeid wel steeds lastiger wordt om het allemaal bij te benen. Wie weet leuke businesskans.

    Arjan Hooiveld zegt:

    Beste ‘Guests’, bedankt voor de reacties. Het voorbeeld van de laptops is inderdaad een sprekend voorbeeld van ‘oud denken’.

    Wat de opmerking over de techniek betreft, helemaal mee eens. Of het toeval is of niet, ik werk momenteel aan een posting over dit onderwerp dat je aansnijdt. In de praktijk merk ik dat heel veel mensen problemen ondervinden om de constante stroom van nieuwe programma’s, toepassingen, applicaties te kunnen gebruiken. Ik ben blij met deze reactie. Het is een onderwerp dat de nodige aandacht verdient. Dus …binnenkort in dit theater 😉

    Arjan Hooiveld zegt:

    Beste 'Guests', bedankt voor de reacties. Het voorbeeld van de laptops is inderdaad een sprekend voorbeeld van 'oud denken'.

    Wat de opmerking over de techniek betreft, helemaal mee eens. Of het toeval is of niet, ik werk momenteel aan een posting over dit onderwerp dat je aansnijdt. In de praktijk merk ik dat heel veel mensen problemen ondervinden om de constante stroom van nieuwe programma's, toepassingen, applicaties te kunnen gebruiken. Ik ben blij met deze reactie. Het is een onderwerp dat de nodige aandacht verdient. Dus …binnenkort in dit theater 😉

    Anonymous zegt:

    Het werken, dus ook het nieuwe werken, gaat over mensen die iets kennen en kunnen.
    Zeg maar vakmensen. Hoe meer het goede werk goed gedaan kan worden, des te beter
    Uitnodiging: Maar vakmanschap, dat is toch een ouderwets woord?
    Nieuwsgierig naar je eigen mening en die van anderen over vakmanschap?
    http://www.eSurveysPro.com/Survey.aspx?id=14b84ca5-20dd-4684-853c-00d419a7e361

    Guest zegt:

    Het werken, dus ook het nieuwe werken, gaat over mensen die iets kennen en kunnen.
    Zeg maar vakmensen. Hoe meer het goede werk goed gedaan kan worden, des te beter
    Uitnodiging: Maar vakmanschap, dat is toch een ouderwets woord?
    Nieuwsgierig naar je eigen mening en die van anderen over vakmanschap?
    http://www.eSurveysPro.com/Survey.aspx?id=14b84

  • Trackbacks

  • Trackback van Linkblog Slimmer Werken – 4 nov 2009 « Arjan Zuidhof
    woensdag, 4 november, 2009

    […] Het Nieuwe Werken, is dat iets voor jou? – Arjan Hooiveld ‘ De Nieuwe Werker is zelfstandig, professioneel, flexibel, maakt vooraf afspraken over doelen en restulaten, maakt gebruik van nieuwe technologieën zoals social media, samenwerkings tools (collaboration tools) en andere software en richt zijn of haar slim en efficiënt in ‘ […]