Het Nieuwe Werken Interview: Aart Bos van Boer & Croon NeXtrategy

Door Alex Vermeule van Companda B.V. - 8 oktober 2009
2 Reacties

Aart BosVandaag spreek ik met Aart Bos, management consultant en partner van Boer & Croon NeXtrategy. Wanneer hij over zijn werk praat, gebruikt hij termen als ‘inspireren’, ‘ duurzame verandering’ en ‘verwonderen’.

Het plezier in zijn werk staat onomstotelijk voorop. Wat hem vooral aanspreekt bij Boer & Croon NeXtrategy zijn de medewerkers die het verschil bij toonaangevende klanten maken.

In ons gesprek legt hij onder andere welke uitdagingen hij tegenkomt bij het begeleiden van zijn klanten met Het Nieuwe Werken.

HNW in het DNA

Bos werkt sinds 1997 bij Boer & Croon en is sinds 2000 één van de partners in de werkmaatschappij Boer & Croon NeXtrategy. Hij vertelt met passie waarom Het Nieuwe Werken in het DNA van zijn organisatie zit. “Bij Boer & Croon vond ik een plek waar eigen verantwoordelijkheid en aandacht centraal staan. Voor mij een wezenlijk onderdeel van wat we nu Het Nieuwe Werken noemen. Vanaf de oprichting – bijna 40 jaar geleden – kennen wij als consultants al het tijd- en plaatsonafhankelijke werken. De technologische ondersteuning is natuurlijk in al die jaren enorm verbeterd.”

Kantoor weerspiegelt cultuur

Deze visie zie je ook terugkomen in het kantoor van de dienstverlener. Het kantoor ademt ruimte uit en er is aandacht besteed aan elk detail. “Onze groei in 2005 en 2006 was zo groot, dat we letterlijk uit ons gebouw dreigden te groeien. We constateerden daarnaast dat de verschillende werkmaatschappijen van Boer & Croon goed draaide, maar dat we nog meer rendement konden behalen door meer kennisdeling en samenwerken te stimuleren. Beide constateringen hebben we vertaald naar een ingrijpende, maar zeker niet geldverslindende, verbouwing. Via een uitgekiend werkplekconcept met concentratie- en teamwerkplekken en verbeterde ICT mogelijkheden hebben we bijvoorbeeld het aantal werkplekken binnen dezelfde bruto m2 met 30 % laten groeien. Het resultaat is dat we meer samenwerking zien ontstaan; de eerste aanzet tot brainstorm vindt vaak tijdens de toevallige ontmoetingen plaats.”

Duurzame verandering

Op de vraag wat Aart onder Het Nieuwe Werken verstaat, antwoordt hij dat het een container begrip is waarbij het thema verandering vaak centraal staat. Vanuit zijn rol gebruikt hij Het Nieuwe Werken om management teams bij klanten te inspireren. “Het Nieuwe Werken gaat over het bewandelen van nieuwe wegen die een duurzame verandering te weeg brengt en hierbij de volledige capaciteit van je organisatie benut.” Hij ziet dat er bij veel bedrijven nog een enorme productiviteitswinst te behalen valt. “Je kunt al veel meer rendement uit je organisatie halen door bijvoorbeeld kritisch naar je sturingsmodel en vergadercultuur te kijken. Door meer vertrouwen te geven en duidelijke verantwoordelijkheden af te spreken hoeft niet iedereen altijd op een vergadering aanwezig te zijn. Men boekt tijdwinst en productiviteit.”

Het 4 windstreken model

Naast de inspiratie sessies heeft Bos zijn organisatie ook het gereedschap in huis om klanten te ondersteunen in het gehele verander traject. Hij is trots dat Boer & Croon NeXtrategy hiervoor een model heeft ontwikkeld dat zowel intern als extern gebruikt wordt. “We hebben een sturingsmodel, het 4 windstreken model genaamd, dat we gebruiken om samen met de klant de gewenste verandering vast te stellen en te weeg te brengen. Hierbij is de resultante een structurele en onomkeerbare verbetering. De metafoor van de windstreken spreek veel mensen aan en stimuleert de dialoog tussen de werknemer en management.”

4 Windstreken model  Boer & Croon NeXtrategy

Inspireren, Verbinden en Faciliteren

Aart pakt een a4tje, tekent bovenstaande plaat en legt in het kort uit wat de gedachte achter het model is. “Het Oosten staat voor de wijsheid, de authenticiteit, de bron. Het Zuiden, van de Italianen en de Spanjaarden, staat voor emotie, voor voelen, voor samenwerken. Het Noorden is van de Scandinaviërs en staat voor structuren, systemen en procedures. Het Westen staat voor het resultaat, de euro’s, het hebben. Door de crisis zien veel bedrijven de resultaten tegen vallen. Ze gaan reorganiseren, fuseren en combineren hiermee eigenlijk alleen Noord en West. De echte kern wordt niet geraakt; betrokken en geïnspireerde medewerkers worden op deze manier niet gecreëerd.” 

“Ons sturingsmodel begint bij het oosten van de medewerker; een persoonlijk ontwikkelingsplan wordt een persoonlijk passie plan. Het is eigenlijk heel erg simpel: als je kunt werken vanuit je persoonlijke passie en kracht, dan krijg je energie. Breng je persoonlijke passie in lijn met de bedrijfsdoelstellingen, dan draagt dit bij aan het succes van het bedrijf. Het Oosten is ons vertrekpunt en gaan we via het Zuiden naar het Noorden en komen we uit bij het Westen. Het gevolg is het resultaat. Precies wat het woord zegt, een resultante.”

Meer in dit theater

Ik merk aan Aart en mezelf dat we het over een gemeenschappelijke passie hebben: het ontwikkelen van de mens en organisatie. Het is mooi om te zien dat het echt zijn passie is en een prachtig proces vindt om uit te voeren. Het geheel spreekt mij dusdanig aan dat Aart en ik afspreken dat hij binnenkort meer over het model vertelt in een blogposting op deze blog. Iets om naar uit te kijken!

Deel dit artikel met anderen
Alex Vermeule - Product Owner & Oprichter Het Nieuwe Werken Blog
Alex helpt teams in IT om waardevolle producten te creëren. Hij runt twee SaaS-bedrijven en deelt daarnaast zijn expertise als Freelance Product Owner en Scrum Trainer. Hij is mede-oprichter van Online Succes, een bedrijf dat o.a. Nederlandstalige marketing automation software ontwikkelt. Alex richtte in 2009 @hnwblog op en was tot april 2011 de drijvende kracht achter dit platform.
Zie zijn website en Linkedin profiel voor meer informatie. U kunt hem ook volgen via twitter.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

2 reacties


    Alex Vermeule zegt:

    http://alexve.com/

    http://alexve.com/

    http://alexve.com/

    Jeroen Hoekstra zegt:

    Het nieuwe werken volgens. Inspireren, verbinden en faciliteren. En hierbij het resultaat niet uit het oog verliezen. Dit zijn zaken die aansluiten op Vitae. Mooi dat dit steeds vaker terugkomt als visie van diverse organisaties. Vitae werkt vanuit de visie van de nieuwe professional, waarin de waarden vakmanschap (ontwikkeling), innerlijke kracht (passie), gelijkwaardigeheid en eigen verantwoordelijkheid centraal staan. http://www.vitae.nl/de_nieuwe_professional.