Het Nieuwe Werken Interview: Geke Ludden over Concept Game van Future Workspaces
Vandaag praat ik met Geke Ludden. Zij is onderzoeker bij Novay en is al geruime tijd gepassioneerd bezig om samen met haar collega’s een antwoord te formulieren op de volgende vraag:
“Hoe maakt u een goede start met Het Nieuwe Werken in uw organisatie?”
Het resultaat van haar werk is een Concept Game waardoor u direct aan de slag kunt met Het Nieuwe Werken. De game kan offline en online gespeeld worden en er is zelfs een versie voor de Microsoft Surface tafel ontwikkeld. In dit interview vertelt zij wat deze Concept Game precies inhoudt en hoe deze in organisaties gebruikt kan worden.
1. Wat is het Future Workspaces project en wat is de relatie tot Het Nieuwe Werken?
In het Future Workspaces project wordt onderzoek gedaan naar de effectiviteit van kenniswerkers en de rol die ICT hierin kan spelen. Er worden nieuwe manieren van werken en nieuwe tools ontwikkeld waarin de mens centraal staat. Het begrip Het Nieuwe Werken sluit hier bijna naadloos op aan. Het is voor organisaties vaak moeilijk om te bepalen waar precies te beginnen als zij met Het Nieuwe Werken aan de slag willen. Vanuit het Future Workspaces project ontwikkelen we tools om organisatie hiermee te helpen. De Concept Game is hier een goed voorbeeld van.
2. Een Concept Game, hoe ziet dat eruit?
In de basis bestaat de Concept Game uit 59 kaarten. Op elke kaart is een concept – gericht op werken in de toekomst – weergegeven. Er zijn concepten die zich richten op nieuwe technologische mogelijkheden, andere beschrijven manieren om een goede werk-privé balans te houden, en weer andere beschrijven nieuwe manieren van samenwerken en samen innoveren.
3. Wat is het idee achter de game?
Het idee achter de game is om mensen te stimuleren na te denken over hoe ze in de toekomst willen werken en inspireert ze daarbij met veel ideeën. Spelers worden gevraagd om alle kaarten te bekijken en drie kaarten te selecteren met de naar hun mening drie beste- en drie slechtste ideeën. Zijn alle keuzes gemaakt dan volgen er een aantal vragen die dieper op deze keuzes ingaan.
4. Hoe kan de game in organisaties gebruikt worden?
De game kan individueel gespeeld worden of in een workshop. Er is een set met fysieke kaartjes maar het spel kan ook online gespeeld worden. Daarnaast is er een versie ontwikkeld die te spelen is op een Microsoft Surface tafel. Deze versie draait momenteel bij De Beneluxstaete, het kantoor waar de Rabobank experimenteert met nieuwe werkvormen.
5. Hoe ervaren de spelers de Game?
Spelers van het spel vinden het vaak een hele toer om alle 59 kaarten te bekijken en te selecteren. Toch vinden ze het in het algemeen leuk om het spel te spelen. Ik hoor vaak dat ze er inspiratie mee opdoen over hoe ze bepaalde aspecten van hun werk beter kunnen inrichten. Welke concepten mensen aanspreken hangt voor een deel uiteraard af van de organisatie waarin ze werken en meer specifiek het werk dat ze zelf doen.
6. Welke concepten spreken het meeste aan en wat valt op?
Nu 50 personen van ca. 30 verschillende organisaties het spel gespeeld hebben begint zich toch een beeld af te tekenen van welke concepten mensen aanspreken en welke duidelijk niet. Het meest genoemde favoriete concept is Social Search. Dit concept werd gekozen door 20% van de spelers. Het concept beschrijft het vinden van de juiste personen in plaats van de juiste informatie. De meest genoemde reden om dit concept te kiezen is dat het vaak effectiever is om een expert te spreken dan om zelf door honderden pagina’s informatie te worstelen.
Andere favoriete concepten (elk genoemd door meer dan 16% van de spelers) zijn My home is my castle, een concept over thuiswerken, Vision Friday, een dag in de maand tijd om nieuwe ideeën en inspiratie op te doen en Shared innovation, het delen van ideeën en kennis met elkaar om innovatie te versnellen.
Opvallend aan de keuzes, (of misschien moet ik juist zeggen: niet opvallend) is dat ze een sterke relatie lijken te hebben met huidige trends. We raken immers steeds meer gewend aan sociale netwerken, die we gebruiken om personen te vinden, thuiswerken wordt steeds gewoner en open innovatie portals als Battleofconcepts en Innoget zijn booming. Toch zijn de meest gekozen concepten nog lang geen gemeengoed in de organisatie waar men werkt, blijkt uit opmerkingen van spelers.
7. Wanneer adviseer je organisaties om met de Concept Game aan de slag te gaan?
Zoals ik al eerder zei biedt Het Nieuwe Werken veel mogelijkheden en is het voor organisaties soms moeilijk om te bepalen waar te beginnen. Er achter komen welke aspecten van Het Nieuwe Werken voor de medewerkers in een organisatie belangrijk zijn kan dan helpen. De dagelijkse werkzaamheden slokken vaak zoveel tijd op dat voor frisse ideeën geen ruimte meer is. De Concept Game helpt organisaties met het in gang zetten van het verander proces en na te denken over hoe ze in de toekomst willen werken.
8. Waar vindt men meer informatie?
Meer informatie over de Concept Game en Future Workspaces kan men op vinden op onze website. Daarnaast hebben we een booklet ontwikkeld waarin alles kort wordt uitgelegd.
vrijdag, 28 mei, 2010 at 15:29
Test reactie system
vrijdag, 28 mei, 2010 at 18:25
En nog een test