Het Nieuwe Werken juist (ook) voor verwerkende medewerkers
Vaak hoor ik dat Het Nieuwe Werken met name voor kenniswerkers bedoeld zou zijn. Tijds- en plaatsonafhankelijk werken – daar werken waar je met een computer of smartphone toegang hebt tot applicaties, collega’s en informatie – zou met name geschikt zijn voor kenniswerkers die hun tijd vooral besteden aan vergaderen, overleggen, conceptontwikkeling, projectplannen, beleidsnotities, etc.
Bij de implementatie van Het Nieuwe Werken in 2009 bij SNS REAAL, waar ik als programmamanager werk, hebben we er bewust voor gekozen om ook een groep medewerkers met verwerkende karakteristieken mee te nemen in de overgang. Van de goede 500 medewerkers zijn er een kleine 200 verwerkend. Een groot deel de groep van 200 medewerkers heeft als kantoorlocatie Alkmaar en een kleinere groep Utrecht.
Gehanteerde definities
We hanteren onderstaande definities;
- Voor verwerkende medewerkers ligt het zwaartepunt van de werkzaamheden op het verwerken van informatie in productiesystemen gecombineerd met (telefonisch) contact met (eind-)klant
- Voor kenniswerkers ligt het zwaartepunt van de werkzaamheden op het verbeteren, vernieuwen, controleren van en/of rapporteren over producten, diensten en processen
De fysieke werkomgeving op kantoor is verschillend voor deze twee groepen omdat de activiteiten die ze doen anders zijn. De ICT functionaliteit, mentale begeleiding en alle P&O regelingen (mate van thuiswerken, vergoedingen, etc.) zijn voor beide groepen indentiek.
In de praktijk blijkt dat Het Nieuwe Werken net zo goed of misschien wel beter is toe te passen voor een groep medewerkers met verwerkende karakteristieken. Zou het komen omdat;
- Het maken van resultaatsafspraken veelal onderdeel is van de werkstijl en stijl van leidinggeven?
- Er noodzaak is voor een betere voorbereiding om operationele risico’s voor het proces te beperken?
- De overgang van “oud”- naar nieuwe werken in termen van keuze vrijheid en werkomgeving groter is voor deze groep?
- Kenniswerkers al vaker deels vanuit huis werken?
- Er onterecht een machine metafoor op medewerkers met verwerkende karakteristieken wordt toegepast? (betoog Dik Bijl)
Bewezen succes
Het is nog wel even zoeken naar de precieze redenen voor het succes, maar het werkt bewezen! Meer dan 80% van de medewerkers vindt vooraf SNS REAAL een aantrekkelijker werkgever door Het Nieuwe Werken. Meer dan 80% van de medewerkers werkt binnen enkele maanden voor een substantieel deel van hun tijd (1, 2 of soms zelfs 3 dagen) vanuit huis. En op kantoor is, ook weer binnen enkele maanden, een werkplekfactor van 0,6 gerealiseerd.
dinsdag, 2 februari, 2010 at 8:21
Albert,
mooi zoals jullie bij SNS Het Nieuwe Werken voorleven en daarover publiceren. Het harde bewijsmateriaal van Het Nieuwe Werken is nog relatief dun, dus iedere bijdrage daaraan helpt. En dat doen jullie, maar wat mij betreft nog op een iets te algemeen niveau. Ik zou dan ook willen pleiten voor meer openheid en diepgang in de rapportage van jullie metingen. Mag best een link naar een andere plek zijn zoals de link die jij geeft naar een presentatie. Maar in die presentatie staan nou weer net geen resultaten alleen een sfeerimpressie en doelstellingen. Dus de titel van de link is een beetje misleidend.
Kortom: leg meer cijfers op straat! Als ik kan helpen om eea in een leesbaar artikel te proppen, dan weet je me te vinden.
vrijdag, 5 februari, 2010 at 9:41
Beste Dik,
Dank voor je reactie. Eens dat de titel van link niet klopt. Die heb ik er zelf ook niet ingezet :-(.
Een belangrijke vervolg stap is de 1-meting. Hierin meten we hoe de medewerkers een half jaar na daadwerkelijke overgang tegen Het Nieuwe Werken aan kijken. Wanneer die resultaten er zijn, worden die weer gedeeld.