Digitale Mobiliteit: Productiviteit en vitaliteit binnen het MKB én meer ruimte op de Nederlandse wegen
Digitale Mobiliteit noemen we het. Het Nieuwe Werken binnen het Nederlandse midden- en kleinbedrijf, oftewel werken waar en wanneer je wilt in een sfeer van vertrouwen en betrokkenheid.
In de metropoolregio Amsterdam is eind 2009 gestart met een project waarin honderd ondernemingen kennis kunnen maken met Het Nieuwe Werken. Digitale Mobiliteit komt voort uit de overtuiging dat de oplossing voor het fileprobleem niet alleen in asfalt en matrixborden gevonden kan worden, maar dat vooral ook een nieuwe manier van werken van doorslaggevend effect kan zijn.
Productiviteit en vitaliteit
Hoewel de oorsprong van Digitale Mobiliteit ligt in het vernieuwend benaderen van het fileprobleem, is het voor het midden- en kleinbedrijf natuurlijk eerst en vooral een bron van productiviteit en vitaliteit. De deelnemers aan het project die serieus aan de slag gaan met Het Nieuwe Werken zijn daar al snel razend enthousiast over.
Het serieus aan de slag gaan is echter ook dé uitdaging binnen het project. Voor veel ondernemers is het nu vooral een zaak om het hoofd boven water te houden. Dat Het Nieuwe Werken juist een life vest is in deze turbulente tijden, is niet voor iedereen evident.
Durf, lef en doorzetten
Zowel binnen grote als kleine bedrijven is Het Nieuwe Werken een sociale innovatie die durf en lef vraagt. De overtuigingen over werktijden, de rol van kantoren en aanwezigheid zijn ons met de paplepel ingegoten. Deze neurale paden zijn diep ingesleten in de grijze massa die wij dagelijks in ons hoofd meedragen. Het is bijna als stoppen met roken of tien kilo afvallen. Je moet je er echt even toe zetten, voordat het nieuwe gedrag zijn voordelen laat zien en het vasthouden van het nieuwe gedrag langzaam aan minder moeite kost.
Het begeleiden van de weg naar een nieuwe manier van werken vraagt veel aandacht. Ervaring uit het project leert dat het een combinatie is van vier dingen:
- het bieden van perspectief
- het aandragen van concrete eerste stappen
- het aanreiken van de benodigde hulpmiddelen
- het bemoedigen van initiatief.
“Stel je voor wat je allemaal zou kunnen doen als je tien kilo lichter was, ga nou elke ochtend een rondje wandelen, neem deze gezonde snack mee naar het werk, en oh, wat zie je er goed uit nu je een paar kilo kwijt bent.”
Het bieden van intensieve begeleiding bij een grote groep ondernemingen is een uitdaging en iets waar wij dagelijks over leren in het project Digitale Mobiliteit. Ook hier spelen nieuwe media en (sociale) netwerken een grote rol.
Het potentieel
Stel je voor wat het betekent voor Nederland als alle 800.000 ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf een ferme stap zetten in productiviteit en vitaliteit; het Centraal Planbureau zou nog jaren moeten nadenken waarom ze met hun prognoses uit mei 2010 de plank helemaal mis hebben geslagen!
Hoe kijk jij tegen het MKB aan en de adoptie van Het Nieuwe Werken? Ik ben benieuwd naar je gedachten hierover, deel deze gerust via het reactie systeem hieronder.
dinsdag, 25 mei, 2010 at 8:23
Denk dat er een enorme potentie zit kleine, jonge ondernemingen. Vaak zijn deze bedrijven al behoorlijk flexibel wat veel ruimte bied om op een nieuwe manier te gaan werken. Als men hier ook nog eens de voordelen van ziet dan werkt dit als een sneeuwbal.
dinsdag, 25 mei, 2010 at 8:49
Helemaal eens Richard, kleine jonge ondernemingen zijn enorm wendbaar. In tegenstelling tot grote organisaties missen zij de lagen van middenmanagement die energie vragen in een veranderproces. Indien de Ondernemer in zo'n klein en jong bedrijf 'aanhaakt' op het thema, dan is de helft van het werk al gedaan.
dinsdag, 25 mei, 2010 at 8:49
Helemaal eens Richard, kleine jonge ondernemingen zijn enorm wendbaar. In tegenstelling tot grote organisaties missen zij de lagen van middenmanagement die energie vragen in een veranderproces. Indien de Ondernemer in zo'n klein en jong bedrijf 'aanhaakt' op het thema, dan is de helft van het werk al gedaan.
dinsdag, 25 mei, 2010 at 8:49
Helemaal eens Richard, kleine jonge ondernemingen zijn enorm wendbaar. In tegenstelling tot grote organisaties missen zij de lagen van middenmanagement die energie vragen in een veranderproces. Indien de Ondernemer in zo'n klein en jong bedrijf 'aanhaakt' op het thema, dan is de helft van het werk al gedaan.