Het Nieuwe Werken? Niet bij ons

Door Dirk A. van Mulligen van - 17 oktober 2011
1 Reactie


Het Nieuwe Werken is verbindenDe uitspraak dat ‘Het Nieuwe Werken bij ons niet gaat werken’, hoor je van productiebedrijf tot aan basisschool. Maar is dat wel zo? Het hangt enorm af van de definitie van Het Nieuwe Werken die je hanteert. Waar Het Nieuwe Werken voor mij in de kern op neerkomt is: het zodanig inrichten van alle facetten van het werk, dat de medewerkers zo gemakkelijk mogelijk een zo groot mogelijke toegevoegde waarde kunnen leveren.

De toegevoegde waarde van een organisatie is hierbij gelegen in de combinatie van wát je doet met waaróm je dat doet. Het Nieuwe Werken krijgt zo een heel andere inhoud dan thuiswerken alleen. Deze prachtige film over de nieuwe Intensive Care Unit van het Universitair Medisch Centrum Utrecht, illustreert goed wat ik bedoel. Bij deze nieuwbouw is namelijk de patiënt centraal gesteld.

Het begint met dromen

De implementatie van Het Nieuwe Werken begint met een terugkeer naar de kernwaarden, naar de essentie van wat er op de werkplek gebeurt. Wat staat er centraal en wat past daaromheen? Margriet Schneider, medisch manager van de IC, verwoordt het zo: ‘Laten we eerst eens gaan dromen, gaan visualiseren hoe een IC er in 2020 uit zou moeten zien.’

De droom van het UMC was het creëren van een ‘veilige en vertrouwde omgeving waarin technisch hoogwaardige zorg kan worden geleverd’. Bij veel HNW-implementaties wordt deze essentiële fase in het proces overgeslagen. De verleiding om direct met tools en technieken aan de slag te gaan, is groot. Begrijpelijk, want dat is meteen tastbaar, maar ook een gemiste kans.

Then you rework from scratch

Wanneer je lang op dezelfde wijze werkt, word je bedrijfsblind. Het Nieuwe Werken vraagt dat je ook de vanzelfsprekende elementen van je werk kritisch bekijkt. Je vraagt jezelf af: wat is het nut hiervan, voldoet het nog of kan het eenvoudiger? Dat geldt voor rapportages en werkprocessen, maar ook heel fysiek voor je werkomgeving.

De film van het UMC geeft een goed voorbeeld van het vanaf de basis herinrichten van het werk. Het UMC heeft ervoor gekozen om de patiënt centraal te stellen en de werkplek zo in te richten dat ‘het personeel optimaal kan doen waarvoor het is aangenomen’. Letterlijk elke schroef werd opnieuw beoordeeld op functionaliteit.

Denk on-top-of-the-box

Wanneer je té snel gaat kijken naar hoe anderen Het Nieuwe Werken implementeren, kun je heel verrassende oplossingen over het hoofd zien. Niet elke best practice is voor jouw situatie namelijk de beste oplossing. Probeer out-of-the-box te denken of, in geval van het UMC: on-top-of-the-box! Waar het voor de hand ligt om de bestaande IC’s te gaan vernieuwen, koos het ervoor om een hele nieuwe verdieping boven op het bestaande pand te bouwen. Zo kon het echt met een schone lei gaan inrichten en ontstonden heel nieuwe mogelijkheden.

Verbind met de zachte kant

Jan Kimpen, bestuursvoorzitter van het UMC, benoemt een andere belangrijke succesfactor voor het implementeren van Het Nieuwe Werken: verbind de harde kant van fysieke herinrichting met de zachte kant van de organisatie (hospitality, talentmanagement, patiëntveiligheid en dergelijke). Pas in de verbinding ontstaat de grote meerwaarde van Het Nieuwe Werken. Zo krijgen talenten pas echt een kans, wanneer je beschikt over de fysieke omgeving om hun talent tot bloei te laten komen.

Verhuizing? De ideale HNW-kapstok

Het Nieuwe Werken past niet alleen bij elke organisatie, het is een must voor organisaties die voorop willen lopen in de ontwikkelingen van hun vakgebied. Het is een fundamentele verandering in de wijze van werken. Gaat jouw organisatie binnenkort verhuizen? Dan heb je een mooie kapstok waarmee je het verschil kunt maken.

Verhuizen is immers een unieke kans om de werkwijze fundamenteel te vernieuwen in een fractie van de tijd die er normaal voor zou staan. Het is een natuurlijke overgang naar een nieuw hoofdstuk in de organisatiebiografie. En voor wie het voorrecht heeft dat nieuwe hoofdstuk te mogen schrijven nog een tip: ga niet meteen denken in oplossingen en mogelijkheden, maar begin met dromen.

Sweet dreams, great solutions!

Deel dit artikel met anderen
Dirk A. van Mulligen -
Dirk Anton van Mulligen begeleidt, schrijft en spreekt over ontwikkel- en veranderprocessen. Van Mulligen is zelf hoogsensitief en heeft vanuit zijn bedrijf Coherent Solutions een jarenlange ervaring met begeleiden van HSP’ers en hun leidinggevenden. Hij is coauteur van het boek, ‘Geef je organisatie toekomst: een roadmap voor bouwers aan toekomstbestendige organisaties’ geschreven samen met Kim Castenmiller.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

1 reactie


    Michel Mooij zegt:

    Goed stuk Dirk!
    Ja een verhuizing is het moment bij uitstek, omdat het de verbinding van de fysieke omgeving en het gebruik losgooit. Een moment om na te denken over de vraag of de nieuwe omgeving de wensen kan volgen en of de wensen wellicht het resultaat zijn van de ervaring met de oude omgeving. Wat ga je veranderen, de omgeving, de werkwijze of ontwerp je een nieuw samenspel van beide? Dat laatste vormt de essentie van goed huisvestingsadvies. Meer weten kijk dan op http://www.workspace.nl