Het Nieuwe Werken; the next step
Het Nieuwe Werken is in elke organisatie anders, net zoals de cultuur, de sturing en de medewerkers in elke organisatie anders zijn. Tegelijkertijd is er een groot aantal overeenkomsten: In de meeste gevallen gaat HNW over ruimte geven, samenwerken, toegang tot informatie, een inspirerende werkomgeving en, niet in de laatste plaats, de klantbeleving. Veel organisaties zijn al bezig met nieuwe manieren van werken en organiseren. Maar om ervoor te zorgen dat HNW echt gaat opleveren wat er van te voren van werd verwacht, is een volgende stap hard nodig.
Afzetten tegen het oude werken
Er zijn organisaties die aan de slag gaan met Het Nieuwe Werken om zich af te zetten tegen huidige werkwijzen. Vandaar ook de term het nieuwe werken. Dit gedrag is populair bij medewerkers die behoefte hebben aan vrijheid. En het lijkt soms even nodig om ruimte te creëren voor nieuwe inzichten, verbanden of mogelijkheden. Maar het doet lang niet altijd recht aan bestaande situaties. Sterker nog; het is puberaal gedrag dat na verloop van tijd contraproductief zal zijn.
Van naïef idealisme naar wijs realisme
Degenen die bijvoorbeeld nu nog roepen dat de files overbodig zijn omdat mensen al lang thuis kunnen werken, tonen meer naïef idealisme dan wijs realisme. Samen leven en samen werken betekent meer dan vooral genieten van vrijheid, ondersteund door techniek. De dialoog tussen ideaal en realiteit, tussen productiewerkers en kenniswerkers, tussen vrijheid en verantwoordelijkheid wordt niet gevoerd. De toonzetting in de media is ten faveure van Het Nieuwe Werken, maar de praktijk in organisaties laat zien dat ook hier de managementboeken meer dromen dan oplossingen verkopen.
Passende invulling per medewerker
Een volgende stap is daarom hard nodig om de investeringen in HNW daadwerkelijk terug te verdienen. Met andere woorden; om ervoor te zorgen dat de nieuwe manier van werken echt gaat opleveren wat er van te voren van werd verwacht. Essentieel is dat de nieuwe manier van werken niet alleen enthousiasme oplevert bij de vrijheidszoekers en de innovatieve denkers, maar bij alle groepen medewerkers in de organisatie.
De sleutel daarvoor ligt in het achterhalen van de drijfveren van de medewerkers. Iedereen is anders en iedereen heeft zijn eigen drijfveren. Dit betekent dat per individu een passende invulling gemaakt moet worden, wat betekent dat niet iedereen op dezelfde manier betrokken hoeft te worden, dat niet iedereen met dezelfde werkafspraken aan de slag hoeft te gaan en dat iedereen een aantal specifieke aandachtspunten heeft.
Vrijheid voor de idealist
Een idealist bijvoorbeeld is toekomstgericht, sociaal en inhoudelijk kritisch, wil graag gehoord en gezien worden, heeft over veel zaken een mening en wil steeds gaan voor leuk, nieuw en anders. Hij wil zelf plaats, tijd, en proces bepalen en gestuurd worden op het totale ideaal (combinatie van mens, inhoud en resultaat). Valkuil is dat hij meer met dromen dan met realisatie bezig is en dat zijn vrijheidsdrang kan doorschieten zonder eigen verantwoordelijkheid richting de werkgever te nemen.
Vaste afspraken voor de doener
Een doener kijkt echter heel anders tegen werken en Het Nieuwe Werken aan. Hij is gericht op zaken aanpakken en afronden. Bouwt voort op de zaken die er al liggen, houdt van structuur en planning en heeft behoefte aan vaste afspraken (werkplek, taken en overlegmomenten). Hij hecht aan een goed uitgeruste werkplek, liefst op een vaste plek, met duidelijke werktijden. Zijn valkuil is dat hij zich kan afvragen of anderen wel hard werken als ze niet zichtbaar zijn. Hij zal moeten wennen aan de vrijheid en hij zal zich zorgen maken over stabiliteit.
Rendement realiseren op HNW-investeringen
Dat Het Nieuwe Werken in eerste instantie aangedragen en getrokken wordt door de vrijheidszoekers en de innovatieve denkers is heel logisch en effectief. Een volgende stap is het in gesprek gaan met de rest van de organisatie waarbij de vooroordelen ten opzichte van anderen zoveel mogelijk uitgesteld dienen te worden. Op het moment dat we de kwaliteiten van de ander durven en kunnen zien, zijn we goed op weg om met Het Nieuwe Werken uit de puberteit te raken en gaan we daadwerkelijk rendement realiseren op de investeringen die zijn gedaan.