Het Nieuwe Werken is voor iedereen (een beetje)

Door Paul Ruijgrok van InforU - 11 april 2011
2 Reacties

Voorsprong door Het Nieuwe WerkenIn gesprekken over verandering hebben redenen waarom iets niet kan vaak de overhand. Gesprekken over Het Nieuwe Werken vormen daar geen uitzondering op. Er zou al heel wat gewonnen zijn, wanneer meer nadruk gelegd wordt op wat wél kan. Sommige plekken binnen uw organisatie lenen zich daar meer voor en sommige aspecten passen beter bij uw ambities dan andere. De implementatie van Het Nieuwe Werken gaat niet over wie het “nieuwst” kan werken, maar wie Het Nieuwe Werken beter inzet dan hun concurrent en zo een voorsprong neemt.

Laat ik beginnen met een anekdote: Jan en Piet gaan een tocht maken door de jungle. Jan heeft voor die gelegenheid zijn nieuwe hardloopschoenen aangedaan. Piet vraagt waarom hij die schoenen aanheeft, waarop Jan antwoord: “Als we door een tijger worden aangevallen, kan ik snel weglopen”. Piet antwoord: “Maar zelfs met de snelste hardloopschoenen ter wereld kun je een tijger toch niet voorblijven?”. Waarop Jan reageert: “Ik hoef ook niet sneller te lopen dan de tijger. Ik moet alleen sneller lopen dan jij!”

Het doel is beter functioneren

De introductie van Het Nieuwe Werken heeft tot doel om een organisatie beter te laten functioneren. Zo is een organisatie, die Het Nieuwe Werken omarmt, vaak interessanter voor hoogopgeleide, talentvolle sollicitanten. Daarnaast kan Het Nieuwe Werken een impuls geven aan de efficiëntie en effectiviteit van kenniswerker; hun productiviteit neemt toe. Tenslotte levert Het Nieuwe Werken een bijdrage aan kennisoverdracht, zodat -ook nadat een medewerker weer uit dienst is- een deel van zijn kennis toch voor de organisatie behouden blijft.

Beperkingen gelden ook voor uw concurrent

Om dit te organiseren zijn er veranderingen binnen de organisatie nodig. Maar de wijze waarop een organisatie nu functioneert, is niet vanzelf tot stand gekomen. Zij is ingegeven door onder andere de aard van de werkzaamheden en ook de externe wet- en regelgeving. Wanneer je een supermarkt hebt, moeten er toch tijdens kantoortijden medewerkers op locatie zijn. Wet- en regelgeving binnen de overheid en de financiële sector beperken de ruimte waarbinnen de organisatie en het werk kan worden ingeregeld.

Maar deze beperkingen gelden ook voor uw concurrent. De uitgangspositie is dus gelijk. Organisaties die binnen die speelruimte maximale voordelen uit het nieuwe werken halen, kunnen echter wel voorsprong ten opzichte van hun concurrentie halen. Afhankelijk van de branche kan dat kostenreductie, klanttevredenheid, snelheid van innovatie, marktaandeel etc. zijn. In de anekdote hoefde Jan het, om te overleven, niet van de tijger te winnen, maar van Piet. En zo moeten banken het van banken winnen en supermarkten van supermarkten.

Zoek naar passende mogelijkheden

De uitdaging is dus om binnen uw organisatie te zoeken naar de juiste plekken en de juiste onderdelen van Het Nieuwe Werken. Zoek naar mogelijkheden die passen bij uw organisatie, die passen binnen uw speelruimte en die een bijdrage leveren aan de ambitie van uw organisatie. En als u het niet doet, dan doet uw concurrent of een nieuwkomer in uw markt het wel.

Deel dit artikel met anderen
Paul Ruijgrok - Eigenaar en oprichter
Paul is eigenaar/oprichter at InforU Informatiemanagement en -advies. InforU bouwt samen met u en uw collega's aan de productiviteit van de kennis- en informatiewerkers binnen uw organisatie. Dat doen wij op organisatie-, afdelings- en persoonlijk niveau.
Zie zijn blog en linkedin profiel voor meer informatie.
Wat zijn uw gedachten over dit onderwerp? Deel ze hieronder met andere lezers!

2 reacties


    Jerre Lubberts zegt:

    Hoi Paul,

    Inspiratie halen uit harder lopen is een goede insteek totdat je iemand tegenkomt die ook hardloopschoenen aanheeft maar net iets sneller loopt (of gewoon op blote voeten).

    Ik denk dat als je jouw gedachtenlijn doortrekt ‘het sneller reageren dan je concurrenten’ op veranderingen en uitdagingen een van de drivers zou moeten zijn (naast kostenreductie en productiviteitsvergroting).

    Een andere belangrijke is denk ik ‘weten wat je kerncompetenties zijn’ (dus kennis, ervaring, passie, intellectueel kapitaal, ) en dat koesteren en uitbouwen. Als je vanuit je kracht wil opereren en geen ‘costleader’ wil zijn of ‘productiviteitswonder’ dan denk ik dat juist de combinatie van het sneller reageren op veranderingen dan de rest en het koesteren en uitbouwen van je kerncompetenties de beste optie is.

    Wat denk jij?

    VrGr. Jerre.

      Paul Ruijgrok zegt:

      Hoi Jerre,
      Ik ben het daar wel mee eens. Er zijn daarnaast nog wel andere dingen te bedenken die het succes van de organisatie bepalen.

      In veel gevallen, en met name bij kennis-intensieve organisaties, kom je uiteindelijk wel bij mensen terecht. En dan kan het nieuwe werken helpen op de manier die ik beschreven heb.

      Mocht je ooit in de situatie komen dat je in een winner-takes-all hardloop wedstrijd meedoet, de concurrent voor ligt en er geen kans op inhalen meer is …….. kies dan alsjeblieft een nieuwe wedstrijd. Dan is het natuurlijk wel handig dat die nieuwe wedstrijd bij je kerncompetenties past.

      Groet,
      Paul