Het Nieuwe Werken werkend (Deel 1)
In recent onderzoek stemt 58 procent van de respondenten voor de volgende HNW-definitie: Werken met meer resultaat en plezier door in minder tijd en plaatsonafhankelijk de juiste dingen te doen vanuit een goede balans tussen werk en privé en de verbinding op basis van sterkte. Interessant, maar niet gemakkelijk te operationaliseren. In een serie van drie delen beschrijf ik hoe Het Nieuwe Werken in de praktijk werkend kan worden gemaakt aan de hand van deze definitie. Geen theorie, maar hands on tips & tricks.
Waarde in plaats van doel
Laten we beginnen met laatste deel van de definitie: ‘…de juiste dingen te doen vanuit een goede balans tussen werk en privé en de verbinding op basis van sterkte’. Je kunt je leven eenvoudiger maken door je zo veel mogelijk te laten leiden door dingen die er écht toe doen. Maar wat doet er nu écht toe? Weet jij wat je belangrijk vindt in het leven? Je kunt je leven niet volledig regisseren. Er zijn altijd onvoorziene gebeurtenissen. Wel kun je een aantal leidende waarden kiezen. Het risico op een stuurloos, stressvol bestaan is dan kleiner. Er is immers een basis waarop je een koers kunt uitzetten, beslissingen nemen en slimmer met je tijd omgaan. Een waarde is echter geen doel.
Één dag per maand aan vrijwilligerswerk besteden is een doel, maar de achterliggende waarde is dat je het belangrijk vindt om belangeloos iets voor een ander te doen. Om achter je waarden te komen, kun je hier eens kijken.
Veel mensen die zich niet laten leiden door hun waarden, reageren vaak op wat urgent is. Dat geeft stress en onrust en kan zelfs verslavend werken (test jezelf). Schrijf eens op wat je de afgelopen week allemaal hebt gedaan en in de kolom ernaast welke waarden daaraan ten grondslag liggen. Je krijgt meer inzicht in je waarden en ontdekt dat je ook stress krijgt van dingen doen die niets of weinig met je waarden van doen hebben.
Makkelijker prioriteiten stellen en je daaraan houden!
Als je weet wat je waarden zijn, kun je prioriteiten stellen. Je hebt keuzes gemaakt: je hebt misschien een baan, kinderen en een partner of juist niet, je studeert, sport, doet vrijwilligerswerk, et cetera. Wil je meer vanuit je waarden gaan handelen? Vraag je dan regelmatig af: waarom doe ik dit? Als je doordenkt, kom je bij je waarden uit. Bij dit doordenken hoort ook reflecteren. Je ontdekt niet alleen je waarden, maar kunt ook je handelen verder verbeteren. In lijn met je waarden dus.
Bepaalde waarden kun je niet nastreven door een doel te stellen of één taak af te maken. Jezelf ontwikkelen, je kind goed opvoeden, de processen in je afdeling verbeteren, sneller adequaat reageren op veranderingen zijn voorbeelden hiervan. Bewust kiezen en tijd inplannen voor de kwadrant II zaken (de belangrijke, zij het minder urgente zaken; zie Eisenhower-diagram) vermindert stress en het gevoel van onvermogen.
Maak één overzicht van je doelen en waarden
Een tip hierbij is om één overzicht te maken, waarbij je je waarden in beeld houdt, terwijl je je privé- en werkdoelen scheidt. Vervolgens kun je je doelen verder splitsen naar doelen voor een kwartaal en elke maand. En die naar week- en zelfs dagdoelen. Mensen plannen vaak te veel op één dag en voelen zich ondanks dat ze heel veel hebben gedaan aan het eind van de dag onvervuld. Ze hebben (weer) niet alles kunnen doen wat ze wilden. En dus iedere dag weer stress. Drie zaken kunnen hierbij helpen:
- Stel maximaal twee doelen per dag vanuit je weekplanning. Dat kan in drie simpele stappen:
- Vraag jezelf af: stel dat ik maar aan twee zaken/doelen zou kunnen werken vandaag, welke zouden dat moeten zijn?
- Schrijf ze in koeienletters op één A4.
- Hang deze op, zodat jij en anderen hem kunnen zien (en proactief voor je kunnen zijn).
- Gebruik technieken om makkelijk te blijven focussen en minder uit te stellen. Lees hiervoor de tips van Rita Emmett in The Procrastinator’s Handbook.
- Zorg dat je zo min mogelijk discipline nodig hebt om je doelen aan je waarden te blijven koppelen en overzicht over je taken en activiteiten te houden. Dat lukt beter als je je jaarplanning-mindmap koppelt aan je persoonlijke dashboard.
Je sterkten kennen
Naast je waarden is het minstens zo belangrijk je sterkten te kennen. Als je weet wat je doelen, waarden en sterkten zijn heb je de basis gelegd om ook in teams veel productiever te zijn (je kunt anderen aanvullen op hun sterkten) en beter samen te werken. Hier beschrijf ik waarom dat belangrijk is. Als je snel inzicht in je vijf belangrijkste talenten wilt krijgen, adviseer ik je het boek Ontdek je sterkte te kopen. Met de code aan de binnenflap kun je op de website van de Gallup-organisation een vragenlijst invullen, waarna je een rapport van je sterktegebieden (talenten) ontvangt.
In deel 2 ga ik in op technieken om te kunnen blijven focussen en minder uit te stellen, geef ik je een ontwerp van een sjabloon om iedere dag overzicht te houden op wat je belangrijk vindt en ga ik verder in op het eerste deel van de HNW-definitie.