HNW is altijd werken?
De laatste tijd verschijnt het ene na het andere bericht over de negatieve gevolgen van Het Nieuwe Werken. En dan speciaal over het feit dat mensen door Het Nieuwe Werken eigenlijk altijd aan het werk zijn. De consequentie? Mensen werken langer, harder en rusten onvoldoende uit. En dat is weer slecht voor de productiviteit.
De gedachte dat je altijd werkt als de organisatie HNW invoert, is in zichzelf een hele rare. Het Nieuwe Werken gaat er juist over dat er veel betere afspraken worden gemaakt tussen leidinggevenden en medewerkers. Natuurlijk wel op een volwassen manier. Als je dat goed doet, voorkomt dat juist dat mensen altijd werken. Resultaat gehaald? Dan ben je klaar.
Technologie
Het altijd kunnen werken is natuurlijk een direct gevolg van de beschikbare technologie. Je kunt vandaag de dag altijd en overal werken. Uit onderzoek weten we dat mensen zelfs in bed, voordat ze gaan slapen, nog even hun mail checken in plaats van gezellig met de partner de dag nog even door te nemen.
Mijn stelling is dat dit komt omdat medewerkers onzeker zijn. Onzeker omdat ze niet weten wat ze werkelijk moeten opleveren (dus geen goede resultaten hebben afgesproken), of dat ze onzeker zijn over hun baan. Als het laatste aan de hand is, zien we dat bijvoorbeeld ook terug in het aantal mensen dat naar kantoor komt. In veel organisaties neemt de bezettingsgraad dan in één keer fors toe: mensen zijn bang dat als ze onvoldoende zichtbaar zijn ze meer kans lopen bij de volgende reorganisatie hun baan te verliezen.
Werkgever
Beide oorzaken worden door een fatsoenlijke werkgever serieus genomen. Natuurlijk kun je in deze economisch turbulente tijden mensen geen eeuwige baanzekerheid geven, maar vasthouden aan de principes van Het Nieuwe Werken (aanwezig zijn is niet relevant, als de afgesproken resultaten maar worden gerealiseerd) is een eerste stap. En blijvend sturen op goede resultaatafspraken.
Een verstandige werkgever pakt het probleem ook aan om zichzelf niet in de vingers te snijden. Op korte termijn lijkt het namelijk wel handig als medewerkers 24/7 beschikbaar zijn en werken, maar op de (middel)lange termijn wijst onderzoek uit dat het ziekteverzuim stijgt. En dan met name langdurig verzuim als een burn out.
De kosten daarvan zijn vele malen hoger dan de tijdelijke productiviteitsstijging van de ook in bed mailende medewerkers.